Kia Soul: Tretia generácia je väčšia a hlavne dospelejšia

V Los Angeles predstavila Kia novú generáciu crossoveru Soul. Na trh príde hneď od začiatku aj ako elektromobil. Za zmienku stojí aj nezávislé zavesenie všetkých kolies.

05.12.2018 06:00
debata
Soul si síce zachoval svoj „kubistický“ štýl,... Foto: Kia
Kia Soul - 2019 Soul si síce zachoval svoj „kubistický“ štýl, jeho dizajn je však podstatne prepracovanejší. Vidieť to na rozdelených predných svetlách a homogénnejších prechodoch medzi jednotlivými časťami karosérie.

Crossover Kia Soul nepatrí v Európe práve k „trhákom“. Za Atlantikom je však situácia celkom iná. Chcete dôkaz? Kým na starom kontinente si Soul vlani našiel len približne 12 400 zákazníkov, v USA predala Kia takmer 116 000 kusov. A boli roky, keď Soul atakoval hranicu 150 000 exemplárov. Takže sa netreba čudovať, že premiéra tretej generácie, tak ako predošlých dvoch z rokov 2009 a 2014, sa konala opäť na americkej pôde. Nový Soul debutoval na autosalóne v Los Angeles.

Z profilu zaujme zadný stĺpik v tvare krídla.... Foto: Kia
Kia Soul - 2019 Z profilu zaujme zadný stĺpik v tvare krídla. Verzia GT-Line používa navyše 18-palcové disky kolies.

Tretia generácia ostáva verná kubistickým tvarom, ktoré priniesli Soulu veľkú popularitu. Je však podstatne sofistikovanejšia. Z hravého crossoveru sa stáva dospelé auto. Vidieť to aj na prepracovanejšom dizajne. Soul sa na svet pozerá módnymi rozdelenými svetlami, pričom tie úzke denné sú spojené lištou. Z profilu zaujme plávajúcou plochou strechou, ale najmä zadným stĺpikom v tvare krídla. Zadné svetlá tvoria súvislý celok a lemujú celé okno piatych dverí. Verzia GT-Line je vyšperkovaná centrálnou dvojitou koncovkou výfukov a 18-palcovými diskami. Nový Soul X-Line s plastovou ochranou podvozka zas posilňuje off-roadový imidž. Menili sa aj rozmery.

Verzia X-Line s plastovou ochranou prahov,... Foto: Kia
Kia Soul - 2019 Verzia X-Line s plastovou ochranou prahov, blatníkov či nábehových častí nárazníkov posilňuje off-roadový imidž Soulu.

Nový Soul má na dĺžku 4 196, na šírku 1 800 a na výšku 1 600 mm. Je teda 56 mm dlhší a o sedem vyšší. Väčší interiér je však aj výsledkom rázvoru náprav, ktorý sa medzigeneračene natiahol o 31 mm na konečných 2 601. Soul stále mieri k mladšej klientele. Preto si dala Kia záležať na konektivite. Rozhranie používa už v štandardne 8-palcovú dotykovú obrazovku a je kompatibilné s externými zariadeniami cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Vychytávkou je náladové osvetlenie reagujúce na hudbu. Pre audiofilov je pripravená aparatúra Harman Kardon s výkonom 640 W a desiatimi reproduktormi.

Interiér využíva kvalitnejšie materiály a je aj... Foto: Kia
Kia Soul - 2019 Interiér využíva kvalitnejšie materiály a je aj priestrannejší. Centrálny displej má 8-palcovú uhlopriečku. V elektrickej verzii až 10-palcovú.

Pocit solídnosti zvyšujú kvalitnejšie plasty a čalúnnické materiály. Atmosféru môžu oživiť kontrastné akcenty vo výplniach dverí či klavírna čerň. Posádka dostane viac priestoru, a to najmä na nohy a nad hlavou. Kufor má poňať až 673 litrov batožín. Nechýbajú ani najnovšie asistenčné systémy vrátane udržiavania v jazdnom prúde, asistencie pri zmene jazdného prúdu, výstrahy pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní, adaptívneho tempomatu či automatického prepínania diaľkových svetiel. Vyššia bezpečnosť je však aj výsledkom tuhšej karosérie, pri výrobe ktorej použila Kia viac vysokopevnostnej ocele a lepené spoje.

Elektrická verzia má optimalizovanú... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Elektrická verzia má optimalizovanú aerodynamiku, čo vidieť napríklad na slepej prednej maske.

Pod kapotou ponúkne Soul v USA dve motorizácie. Základom je atmosférický dvojliter s výkonom 108 kW a krútiacim momentom 179 Nm. Okrem 6-stupňového manuálu je preň pripravená kontinuálna prevodovka IVT (Intelligent Variable Transmission). Pre GT je k dispozícii preplňovaný agregát 1,4 T-GDi s výkonom 147 kW a krútiacim momentom 264 Nm, ktorý je štandardne spárovaný so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Soul počíta aj s čisto elektrickou verziou EV. Poháňať ju bude elektromotor s výkonom 147 kW a krútiacim momentom až 395 Nm, čo je o 110 Nm viac ako v predošlej generácii.

Elektrický Soul si vozí batérie s kapacitou až... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Elektrický Soul si vozí batérie s kapacitou až 64 kWh. Poháňa ho elektromotor s výkonom 147 kW. Jednosmerné nabíjanie skráti zastávky na nabíjacích staniciach.

Dojazd ešte Kia v USA certifikuje podľa normy EPA, no kapacita li-ion polymérových batérií až 64 kWh znie naozaj sľubne. V reálnej premávke by mal elektrický Sou zvládnuť aspoň 400 km na jedno nabitie, čo ukázalo nedávne testovanie modelov Kia e-Niro a elektrického Hyundaia Kona, ktoré disponujú rovnakým objemom akumulátorov. Vďaka jednosmernému nabíjaniu CCS (Combined Charging System), ktoré dodá Kia už v sérii, by mali byť navyše zastávky na nabíjacích staniciach veľmi krátke. Vodič dostane na výber jazdné režimy Eco, Comfort, Sport a Eco+, od ktorých sa odvíja výkon, rekuperácia či činnosť klimatizácie.

Rekuperáciu je možné pomocou páčok na stĺpiku riadenia nastaviť až v štyroch úrovniach. Funkcia „Brake and Hold“ umožní plne elektrické brzdenie až do zastavenia. Kia tiež sľubuje podstatne lepší jazdný prejav. Nielen elektromobilu, ale všetkých verzií. Na rozdiel od dvoch predchádzajúcich generácií Soulu použila totiž vyspelé nezávislé zavesenie zadných kolies. Teda drahšie a náročnejšie riešenie, od ktorého mnohé automobilky ustupujú. Nový Soul bude schádzať z výrobných liniek kórejského závodu Gwangju a do Európy dorazí v priebehu roka 2019. Je však možné, že na starom kontinente sa objaví len elektrická verzia. To preto, aby si Soul neprekážal s novým crossoverom Stonic.
Kia Soul - 2019
Kia Soul - 2019
+29Kia Soul - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Kia Soul #Kia Soul EV #autosalón Los Angeles 2018
Články podľa značiek