Škoda Scala: Z Rapidu je takmer Golf!

A je to tu. Škoda vstupuje po prvýkrát do segment klasických kompaktov. Reprezentovať ju tu bude celkom nová Scala. Hoci je nástupcom Rapidu Spaceback, v skutočnosti s ním nemá nič spoločné. Bližšie má ku Golfu. Ponúkne päť motorov a chýbať nebudú ani „boleslavské kreácie“. Napríklad integrovaný lievik v uzávere ostrekovača čelného skla.

08.12.2018 00:00
debata (15)
Scala pôsobí oveľa dospelejšie ako Rapid.... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Scala pôsobí oveľa dospelejšie ako Rapid. Napokon, stojí o pol triedy vyššie. A do dizajnu Škody prichádza s novým štylistickým jazykom. Vidieť to napríklad na prednej maske.

Nová škoda Scala je pre mladoboleslavskú značku skutočne dôležitým modelom. Hoci bola prostredníctvom Octavie vždy prítomná v nižšej strednej triede, nikdy neponúkala v tomto segmente typický hatchback. Rapid Spaceback mal predsa len bližšie k nižšej triede. Scala, predstavená vo svetovej premiére v Tel Avive, to však zmení. Bude čímsi ako „českým“ Golfom. Aj keď nie úplne. Postavená je totiž na „menšej“ verzii platformy MQB s prívlastkom A0, ktorá podopiera Polo či novú Ibizu. To znamená, že ani vo vyšších výkonových úrovniach nebude môcť na rozdiel od Octavie, Golfu či Leonu používať nezávislé zavesenie zadných kolies.

To by však mladoboleslavskému hatchbacku ublížiť nemuselo. Škoda totiž využila variabilitu novej platformy na maximum. Prerastá tak nielen svojich koncernových súrodencov nižšej triedy, ale dokonca aj súčasný Golf. Na dĺžku má 4 362, na šírku 1 793 a na výšku 1 471 mm. To znamená, že v porovnaní s Rapidom Spaceback je o 58 mm dlhšia, o 87 širšia a o 12 vyššia. Na rázvore 2 649 mm ich pribudlo až 47. Takže na dĺžku je Scala o sedem milimetrov dlhšia a o 19 mm vyššia ako Golf. V rázvore náprav ho poráža o 12 mm. Len na šírke stráca zanedbateľných šesť. Škoda tiež maximalizovala rozchod kolies. Je najväčší, aký platforma umožnila.

Nový štýl dizajnu

Hanbiť sa Scala nebude musieť ani za dizajn. Práve naopak, štartuje nový štylistický jazyk automobilky „Simply Surprising“, ktorý má priniesť viac emócií. Škoda už totiž nechce byť len rodinnou značkou. Typickými prvkami má byť nízka kolmá maska, ktorá predlžuje kapotu, ostro rezané svetlá, bočný prelis „Tornado line“, kryštalické prvky či nápis Škoda v zadnej časti, ktorý nahradí logo. Všetky tieto prvky Scala má. Veľké tretie bočné okno ju stavia na pomedzie hatchbackov a kombi. A keď sme spomenuli svetlá, Scala je prvou Škodou, ktorá už v sérii ponúka LED svetlá vpredu aj vzadu.

Profil oživuje typická „Tornado line“ a veľká... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Profil oživuje typická „Tornado line“ a veľká presklená plocha, to aj vďaka tretím bočným oknám. Rázvorom náprav aj celkovou dĺžkou prerastá Scala dokonca aj VW Golf.

Za príplatok dostanete bi-LED svetlá, kde dostali diódy na starosť aj diaľkovú funkciu a dokonca zadné smerové dynamické svetlá, známe napríklad z Audi. Scala preberá z Rapidu Spaceback aj predĺžené zadné okno, ktoré siaha až po spodnú líniu zadných delených svetiel. To však len v drahšej verzii Style. Nápis Škoda je potom umiestnený priamo na skle. Ak vám to nestačí, môžete si priplatiť za balík Emotion Packet so strešným panoramatickým oknom, ktoré splýva s predným aj zadným sklom, čiernym zadným spojlerom a pridáva aj efektné 18-palcové disky kolies. Inak jazdí Scala na 16– alebo 18-palcových kolesách.

Vzadu je novinkou nápis Škoda namiesto... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Vzadu je novinkou nápis Škoda namiesto tradičného loga. Verzia Style má predĺžené zadné okno, ktoré siaha až po spodnú líniu okien.

Napriek ostrým líniám sa môže Scala pochváliť slušným aerodynamickým odporom Cd 0,29. To najmä vďaka riadenému prúdeniu vzduchu v oblasti motora a podvozku. Aerodynamicky optimalizované sú aj disky kolies. Interiér má ponúkať prakticky rovnaký priestor ako súčasná Octavia. Škoda to dokumentuje na priestore pre nohy zadných cestujúcich, ktorý je identických 73 mm a na priestore pre hlavu 982 mm, čo je dokonca o dva viac. Limitom je len šírka. Vo výške lakťov je to 1 425 mm, o 24 menej – jedna z mála poistiek, aby Scala príliš nepodkúrila svojim vznešenejším koncernovým súrodencom, vrátane Golfu.

Rekordný kufor a plná konektivita

Aj dizajnovým spracovaním kabíny prináša Scala celkom nový vietor. Úplne nová palubná doska, ktorá sa odvoláva na tvar prednej kapoty, dá na rozdiel od súčasných modelov prednosť voľne stojacemu displeju. Navyše s uhlopriečkou až 9,2 palca, čo je rekord v triede. Samozrejme, vo vyšších stupňoch vybavenia. Ovládanie uľahčí opierka pre zápästie, ktorú tvorí predsunutá časť palubnej dosky. Scala tiež počíta s 10,25-palcovým virtuálnym kokpitom s viacerými druhmi zobrazenia. Dobrou správou je zachovanie samostatného panela klimatizácie. Nový mäkčený povrch palubnej dosky s veľkoplošnými dekoráciami, podobne ako výplne dverí, dostane špecifickú úpravu napodobňujúcu kryštalickú štruktúru. Tvrdé povrchy v Rapide sú tak minulosťou.

Aj interiér prinesie nový dizajnový štýl s... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Aj interiér prinesie nový dizajnový štýl s voľne stojacou obrazovkou s uhlopriečkou až 9,2 palca. Palubná doska sa odvoláva na tvar prednej kapoty.

Nové budú aj poťahy sedadiel s kontrastným prešívaním, za príplatok z ušľachtilého mikrovlákna Suedia. Príjemnú atmosféru zabezpečí ambientné podsvietenie s bielym alebo červeným svetlom. A kufor? Tak ten je samostatnou kapitolou. Má totiž rekordných 476 litrov a po sklopení zadných operadiel, delených v pomere 2 : 3, až 1 410. Operadlá pritom možno sklápať priamo z batožinového priestoru. Pomôže tiež elektricky výklopné veko či sieťový systém. A nechýbajú ani typické „vychytávky“ Simply Clever vrátane vyberateľného koša, výklopných zadných stolčekov, držiakov na karty a mince či povestná škrabka vo veku nádrže. Novinkou je praktické vyhrievanie volantu a čelného skla a úplná novinka – integrovaný lievik v nádržke ostrekovača, ktorý vám pomôže pri dopĺňaní čistiacej zmesi.

V kufri je rekordných 476 litrov a po sklopení... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 V kufri je rekordných 476 litrov a po sklopení zadných operadiel, delených v pomere 2 : 3, až 1 410.

Systém infotainmentu vychádza z najnovšej modulárnej stavebnice MIB. To znamená konektivitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, 3D navigáciu či pevný disk s kapacitou 64 GB. Vďaka službám Škoda Connect budú môcť majitelia využiť svoj smartfón napríklad na vzdialené zamykanie alebo odomykanie vozidla či aktualizovať softvér a navigačné dáta. Scala je totiž prvou Škodou sériovo pripojenou na internet. Ďalšia SIM karta už potom nie je potrebná. V základe však bude LTE podporovať len funkcie tiesňového volania. Nechýbajú ani bezpečnostní asistenti. Napríklad sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel, asistent pre zmenu jazdného prúdu, monitorujúci bočné priestory až do vzdialenosti 70 metrov, udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy, adaptívny tempomat či automatické zabrzdenie pri cúvaní, ak hrozí kolízia.

Na začiatok päť motorov, vrátane CNG

Pod kapotou sa na úvod predstavia tri benzínové a jeden naftový motor. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5-stupňovým manuálom, silnejší so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG. Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI (110 kW) s oboma druhmi prevodoviek. Kombinovať ich možno aj s naftovým 4-valcom 1,6 TDI (85 kW, 250 Nm). Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Vďaka rekuperácii brzdnej energie, časticovým filtrom a pri naftovom aj vďaka použitiu systému selektívnej katalytickej redukcie SCR. Najsilnejší benzínový motor pridáva vypínanie dvoch valcov pri nízkom zaťažení ACT.

Neskôr sa objaví verzia 1,0 G-Tec (66 kW) spaľujúca stlačený zemný plyn. Dynamické parametre sú zatiaľ tajomstvom. V každom prípade bude Scala ťažiť v zákrutách z príplatkových adaptívnych tlmičov DCC, ktoré budú meniť charakteristiku pruženia v módoch Normal a Sport. Tie budú súčasťou balíka Sport Chassis Control spolu s podvozkom zníženým o 15 mm. Voľba jazdného režimu pomocou systému Driving Mode Select bude ovplyvňovať reakcie riadenia, prevodovky či odozvy plynu v režimoch Normal, Sport, Eco a Individual. Na trh by sa mala boleslavská novinka dostať začiatkom budúceho roka.

Škoda Scala - 2019
Škoda Scala - 2019
+24Škoda Scala - 2019

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Scala
Články podľa značiek