Mercedes E 53 AMG: ‘Rýchla ekológia‘ z Affalterbachu pokračuje

07.01.2019 06:00

Ako si v divízii AMG predstavujú ekológiu? Tak to už v Affaltrbachu ukázali na 4-dverovom kupé CLS 53 AMG. A teraz putuje rovnaká technológia aj pod kapotu modernizovanej triedy E. Od kupé a kabrioletu až po sedan a kombi.

Jasným poznávacím znamením ostrých éčok je...
Jasným poznávacím znamením ostrých éčok je športový výplet masky s jednou alebo dvoma lamelami a kapota s dvojicou prelisov. Autor: Mercedes-AMG

Koncom vlaňajšieho roka priviedla divízia AMG na svet svoj prvý elektrifikovaný model. Štvordverové kupé CLS dostalo mild-hybridný systém. A teraz bude z rovnakej technológie ťažiť aj trieda E. Srdcom ostrých verzií od kabrioletu cez kupé až po sedan a kombi je teda novučičký trojlitrový radový 6-valec, podporený nielen veľkým turbodúchadlom, ale aj elektrickým kompresorom. To však nie je koniec. Medzi motorom a prevodovkou sa totiž ukrýva ďalšia technologická vychytávka s názvom EQ Boost.

Ide o štartér-generátor, ktorý je schopný pridať v prípade potreby dodatočných 16 kW výkonu a ďalších 250 Nm krútiaceho momentu. Stará sa tiež o rekuperáciu brzdnej energie a reguláciu voľnobehu. Spolu s elektrickým kompresorom, ktorý reaguje v zlomku sekundy, to znamená priam raketový ohlas na stlačenie plynového pedála, ešte predtým, ako sa dá do práce veľké turbo závislé od dostatočného tlaku plynov. Čosi ako turbodieru teda E 53 AMG nepozná. Celé to obsluhuje 48 V elektrická sústava s vlastnou batériou. Klasické spotrebiče sú napájané cez hlavný 12 V okruh. Výsledkom je finálny výkon 320 kW a krútiaci moment 520 Nm.

Radový 6-valec (320 kW) s jedným klasickým a...
Radový 6-valec (320 kW) s jedným klasickým a jedným elektrickým kompresorom je spojený s 9-stupňovou prevodovkou. Sústavu dopĺňa reverzibilný alternátor, ktorý dokáže krátkodobo poskytnúť dodatočných 16 kW a 250 Nm. Autor: Mercedes-AMG

Motor je spojený výlučne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou AMG Speed Shift TCT 9G s extrémne rýchlou zmenou prevodov, a to aj o niekoľko stupňov naraz. Ďalej putuje hnací moment k plne variabilnému pohonu oboch náprav 4Matic+. Štvorkolka ostrých éčok síce uprednostňuje zadné kolesá, aby sa zachoval jazdný charakter zadokolky, no len čo je to potrebné, elektricky ovládaná spojka prenesie potrebnú časť hnacej sily k prednej náprave. Všetko v zlomkoch sekundy a na základe okamžitých podmienok. Tento systém sa podieľa aj na podpore stability, keďže dokáže rovnako účinne vektorovať krútiaci moment medzi kolesami jednotlivých náprav.

Všetky verzie vrátane kupé a kabrioletu jazdia...
Všetky verzie vrátane kupé a kabrioletu jazdia na 20-palcových 5-lúčových diskoch AMG. Autor: Mercedes-AMG

Na ceste držia rýchle éčka 20-palcové disky kolies. Všetky komponenty predného aj zadného viacprvkového zavesenia boli pritom naladené pre potreby športovej jazdy. Prospieva aj adaptívne dvojkomorové pneumatické odpruženie AMG Ride Control+, ktoré znižuje svetlú výšku podvozka pri vysokých rýchlostiach a umožňuje jej zvýšenie, napríklad pri jazde v meste. Mení tiež tvrdosť odpruženia a úroveň tlmenia. Dvojica ventilov na každom tlmiči reguluje odskokové a tlakové sily. Zároveň tým redukuje náklony karosérie v zákrutách. O deceleráciu sa starajú brzdy AMG s prednými ventilovanými kotúčmi s priemerom 370 a vzadu 360 mm.

Vzadu dominuje čierny difúzor s troma rebrami a...
Vzadu dominuje čierny difúzor s troma rebrami a štyri funkčné koncovky výfukov. Autor: Mercedes-AMG

Kým tie predné obsluhujú štvorpiestikové strmene, zadné využívajú jednopiestikové posuvné čeľuste. Všetky adaptívne systémy vrátane riadenia s variabilným účinkom zastrešuje volič jazdných režimov AMG Dynamic Select, ponúkajúci módy Eco, Comfort, Sport, ostrý Sport+ a Individual, pre nastavenie vozidla podľa vlastných preferencií. Nastavenia môžu prebiehať priamo z volantu. Tlačidlo M slúži na manuálny režim radenia, kedy prebieha zmena prevodov výlučne pomocou páčok na stĺpiku riadenia. Dynamickú povahu naznačujú verzie AMG aj neprehliadnuteľných exteriérovým tuningom.

Interiér je zušľachtený kožou, hliníkom a...
Interiér je zušľachtený kožou, hliníkom a karbónovými dekoráciami. Analógové prístroje tu už nenájdete. Autor: Mercedes-AMG

Všetky vyhotovenia dostali prednú kapotu s dvoma „bublinami“. Kupé a kabriolet majú v maske dvojitú lamelu Twin Blade. Sedan a kombi si vystačia s jednou. Spájajú ich však nárazníky so zväčšenými sacími otvormi, zadný difúzor s troma rebrami a dve dvojité koncovky výfukov. Interiér podporuje športovú atmosféru anatomickými koženými sedadlami s červeným prešívaním. Červené sú aj bezpečnostné pásy. Športový volant AMG je pokrytý kožou Nappa. Za príplatok si môžete dopriať kožené čalúnenie Arctico v kombinácii s mikrovláknom. Dekorácie sú zväčša z hliníka a karbónu.

Prispôsobená je aj grafika infotainmentu, ktorý tvoria dve 12,3-palcové obrazovky „zliate“ spoločným krycím sklom. Virtuálny kokpit umožní tri druhy zobrazenia – Classic, Sporty a Progressive. Ovládanie systémov uľahčia touch-pady priamo na volante a tiež hlasové ovládanie Linguatronic, ktorým je možné najnovšie regulovať aj klimatizáciu či dokonca ventiláciu sedadiel. Ak sa rozhodnete pre balík AMG Drivers Pack, budete môcť z rýchlomeru odčítať maximálku až 270 km/h. Čas šprintu z nuly na stovku zatiaľ AMG neprezradilo. Ak však vychádzame z kupé CLS 53 AMG, nemalo by to byť viac ako 4,5 sekundy. Pritom sa majú nové verzie tešiť z „príjemnej“ spotreby paliva – asi 8,5 litra benzínu na 100 km.

Mercedes-Benz E53 AMG
		-
		2019
Mercedes-Benz E53 AMG -
		2019
+31Mercedes-Benz E53 AMG -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mercedes-Benz #AMG #Mercedes-Benz E45 AMG
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR