
Druhá generácia Dusteru prišla na trh v závere roka 2017. A hneď začiatkom toho nasledujúceho sa musela vzdať preplňovaného 4-valca 1,2 TCe. Dôvodom bola nová homologizácia podľa normy WLTP a nástup emisných limitov Euro 6d. V cenníkoch tak zostal z benzínovej ponuky len atmosférický motor 1,6 SCe (84 kW). Podobne to bolo s naftovými agregátmi. Kým však starší diesel 1,5 dCi (66, 80 kW) nahradila Dacia novým výkonnejším a čistejším 1,5 Blue dCi (85 kW) so vstrekovaním prísady AdBlue, veľmi promtne, na benzínovú náhradu si musia zákazníci počkať dlhšie.
Nový motor 1,3 TCe, ktorý zastúpi starší 1,2 TCe (92 kW), dorazí najprv k britským motoristom. Práve vďaka trhu za kanálom La Manche máme k dispozícii prvé oficiálne údaje nových benzínových motorizácií. Je sa na čo tešiť. Preplňovaná 4-valcová novinka bude totiž silnejšia a úspornejšia ako jej predchodkyňa s menším zdvihovým objemom. Predstaví sa hneď v dvoch výkonových verziách. Slabšia má 96 a výkonnejšia až 110 kW. To je o štyri, respektíve o 18 kW viac, ako v minulosti. Podobne je to s krútiacim momentom, ktorý narástol z pôvodných 205 na 240, a v prípade výkonnejšie verzie až na 250 Nm.

To by už malo byť za volantom cítiť. Veď nový agregát je vôbec najsilnejším aký sa kedy objavil pod kapotou Dacií. Potvrdzujú to aj dynamické parametre. Vo verziách 4×2 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou budú Dustre zrýchľovať na stovku za 11,1, respektíve 10,4 sekundy a dosiahnu maximálnu rýchlosť 191 a 200 km/h. Na 100 km si vypýtajú podľa výrobcu priemerne 6,8 až 7,2 litra benzínu na 100 km, čo je štyri a dva decilitre menej. Výrobu verzií s pohonom oboch náprav spustí Dacia v priebehu leta. O čistotu výfukových plynov sa bude po novom starať časticový filter.

Za zmienku stojí, že nový agregát, ktorý sa predstavil najprv v Renaultoch a Nissanoch vyvíjala francúzsko-japonská aliancia spolu Mercedesom-Benz, ktorý ho nasadil v novej triede A. Má odľahčený hliníkový blok valcov a špeciálnu úpravu stien, ktorá znižuje teplotu v spaľovacom priestore. Okrem nového motora dostane Duster modelového roka 2019 aj modernejší infotainment Media Nav Evolution s citlivejším ohlasom a kompatibilitou s externými zaradeniami cez platformy Apple CraPlay a Android Auto.
Výmenu pôvodných motorov neskôr zavŕši preplňovaný 3-valec 1,0 TCe (cca 75 kW), ktorý nahradí atmosférický 4-valec 1,6 SCe. Ten môže ostať v ponuke maximálne do septembra tohto roku, keďže spĺňa nižšiu emisnú normu Euro 6c.
Technické údaje
Nové motory | 1,3 TCe 130 | 1,3 TCe 150 |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 333 | 1 333 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/5 000 | 110/5 250 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 240/1 600 | 250/1 700 |
Prevodovka | M6 | M6 |
Pohon | 4×2 | 4×2 |
0 – 100 km/h | 11,1 | 10,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 191 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,8 – 7,2 | 6,8 – 7,2 |