Dacia Duster 1,3 TCe: Nový 4-valec urobí z rumunského SUV najsilnejší model z Pitešti

Pod kapotou lowcostového rumunského SUV debutuje nový štvorvalec vyvíjaný s Mercedesom-Benz. Bude najvýkonnejším motorom v histórii Dacie.

08.01.2019 06:00
debata (5)
Dacia Duster 1,3 Tce 150 bude najvýkonnejším... Foto: Dacia
Dacia Duster 1,3 TCe - 2019 Dacia Duster 1,3 Tce 150 bude najvýkonnejším modelom rumunského výrobcu. Cenovo orientované SUV s ním dosiahne maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Zatiaľ vo verziách 4x2 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Druhá generácia Dusteru prišla na trh v závere roka 2017. A hneď začiatkom toho nasledujúceho sa musela vzdať preplňovaného 4-valca 1,2 TCe. Dôvodom bola nová homologizácia podľa normy WLTP a nástup emisných limitov Euro 6d. V cenníkoch tak zostal z benzínovej ponuky len atmosférický motor 1,6 SCe (84 kW). Podobne to bolo s naftovými agregátmi. Kým však starší diesel 1,5 dCi (66, 80 kW) nahradila Dacia novým výkonnejším a čistejším 1,5 Blue dCi (85 kW) so vstrekovaním prísady AdBlue, veľmi promtne, na benzínovú náhradu si musia zákazníci počkať dlhšie.

Nový motor 1,3 TCe, ktorý zastúpi starší 1,2 TCe (92 kW), dorazí najprv k britským motoristom. Práve vďaka trhu za kanálom La Manche máme k dispozícii prvé oficiálne údaje nových benzínových motorizácií. Je sa na čo tešiť. Preplňovaná 4-valcová novinka bude totiž silnejšia a úspornejšia ako jej predchodkyňa s menším zdvihovým objemom. Predstaví sa hneď v dvoch výkonových verziách. Slabšia má 96 a výkonnejšia až 110 kW. To je o štyri, respektíve o 18 kW viac, ako v minulosti. Podobne je to s krútiacim momentom, ktorý narástol z pôvodných 205 na 240, a v prípade výkonnejšie verzie až na 250 Nm.

Nový motor 1,3 TCe používa už Renault, Nissan... Foto: Renault
Renault - motor 1,3 TCe Nový motor 1,3 TCe používa už Renault, Nissan aj Mercedes-Benz.

To by už malo byť za volantom cítiť. Veď nový agregát je vôbec najsilnejším aký sa kedy objavil pod kapotou Dacií. Potvrdzujú to aj dynamické parametre. Vo verziách 4×2 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou budú Dustre zrýchľovať na stovku za 11,1, respektíve 10,4 sekundy a dosiahnu maximálnu rýchlosť 191 a 200 km/h. Na 100 km si vypýtajú podľa výrobcu priemerne 6,8 až 7,2 litra benzínu na 100 km, čo je štyri a dva decilitre menej. Výrobu verzií s pohonom oboch náprav spustí Dacia v priebehu leta. O čistotu výfukových plynov sa bude po novom starať časticový filter.

V modelovom roku 2019 sa objaví aj modernejší... Foto: Dacia
Dacia Duster 1,3 TCe - 2019 V modelovom roku 2019 sa objaví aj modernejší nfotainment Media Nav Evolution s citlivejším ohlasom a kompatibilitou s externými zaradeniami cez platformy Apple CraPlay a Android Auto.

Za zmienku stojí, že nový agregát, ktorý sa predstavil najprv v Renaultoch a Nissanoch vyvíjala francúzsko-japonská aliancia spolu Mercedesom-Benz, ktorý ho nasadil v novej triede A. Má odľahčený hliníkový blok valcov a špeciálnu úpravu stien, ktorá znižuje teplotu v spaľovacom priestore. Okrem nového motora dostane Duster modelového roka 2019 aj modernejší infotainment Media Nav Evolution s citlivejším ohlasom a kompatibilitou s externými zaradeniami cez platformy Apple CraPlay a Android Auto.

Výmenu pôvodných motorov neskôr zavŕši preplňovaný 3-valec 1,0 TCe (cca 75 kW), ktorý nahradí atmosférický 4-valec 1,6 SCe. Ten môže ostať v ponuke maximálne do septembra tohto roku, keďže spĺňa nižšiu emisnú normu Euro 6c.

Technické údaje

Nové motory 1,3 TCe 130 1,3 TCe 150
Zdvihový objem (ccm) 1 333 1 333
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 96/5 000 110/5 250
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 240/1 600 250/1 700
Prevodovka M6 M6
Pohon 4×2 4×2
0 – 100 km/h 11,1 10,4
Max. rýchlosť (km/h) 191 200
Spotreba na 100 km (l) 6,8 – 7,2 6,8 – 7,2

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster #dacia Duster 1.3 TCe
Články podľa značiek