Mercedes-Benz CLA: Nové kupé je väčšie a ‘múdrejšie‘

10.01.2019 06:00

Druhá generácia kompaktného 4-dverového kupé CLA pridala na rozmeroch. V kabíne debutuje modernizované rozhranie MBUX. Možno aj preto sa novinka predstavuje na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas.

Nové CLA má podstatne dynamickejší vzhľad....
Nové CLA má podstatne dynamickejší vzhľad. Vidieť to na zníženej maske, nových svetlách aj dvoch „bublinách“ zdobiacich prednú kapotu. Autor: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz sa tento rok nezúčastní na najväčšej americkej automobilovej prehliadke v Detroite. To však neznamená, že nemá novinky. Rok 2019 štartuje veľkou premiérou druhej generácie 4-dverového kupé CLA. Lenže pred NAIAS 2019 dal prednosť výstave elektroniky v Las Vegas. Americkú pôdu nezvolil náhodne. CLA prvej generácie bolo za Atlantikom mimoriadne úspešné. Dve tretiny registrácií išli na konto nových zákazníkov a až 75 % z nich pri kúpe ďalšieho auta ostalo verných značke Mercedes-Benz. Podobne to bolo v Európe. Každý druhý zákazník atraktívneho kompaktného kupé prišiel od konkurencie. A Čína sa stala pre CLA doslova rajom.

Od roku 2013 predala značka viac ako 750 000 exemplárov vrátane verzie kombi Shooting Brake. Bolo teda jasné, že CLA čaká ďalšia kariéra, a to napriek tomu, že po vlaňajšom debute verzie sedan sa šuškalo o jeho zániku. Lenže teraz je pred nami druhá generácia, a tá svoju predchodkyňu prekonáva vo všetkých smeroch. Kupé veľmi prospela zmena proporcií. Už to nie je len relatívne veľké auto postavené na krátkom rázvore. Línie sú podstatne harmonickejšie. CLA si totiž požičalo väčší rázvor náprav s hodnotou 2 729 mm zo sedanu a navyše je dĺžkou 4 688 mm o 140 mm dlhšie. V porovnaní s predchodcom pribudlo na dĺžke 58, na šírke 53 a na výške sedem milimetrov.

Plavné línie ťažia zo zväčšenia formátu aj...
Plavné línie ťažia zo zväčšenia formátu aj rázvoru náprav. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je nové CLA o 58 mm dlhšie, o 53 širšie a o sedem vyššie. Autor: Mercedes-Benz

Väčší formát a rázvor dal vyniknúť plavným líniám CLA. Základom je síce spomínaný sedan, ale takmer každá časť karosérie je nová. Vidieť to na odlišných svetlách, dlhšej „bublinovej“ kapote, bezrámových oknách, o sedem milimetrov zníženej kabíne, ale najmä v zadnej časti, kde je úplne nový nárazník, difúzor a odlišne tvarované veko kufra s odtrhovou hranou. Poznávacia značka sa „presťahovala“ nižšie. Stabilnému postoju prospel väčší rozchod kolies a tiež 30 plusových milimetrov v šírke v porovnaní so sedanom. Novinka môže jazdiť na 16– až 19-palcových diskoch. Úvodná verzia First Edition umocňuje športový imidž čiernym lakom, čiernymi diskami a oranžovými akcentmi.

Zadná časť je úplne nová,  a to aj v porovnaní...
Zadná časť je úplne nová, a to aj v porovnaní so sedanom. Poznávacia značka sa presťahovala z kapoty do nového nárazníka. Špičkovú aerodynamiku zlepšuje výrazná odtrhová hrana. Autor: Mercedes-Benz

Automobilka sa chváli špičkovou aerodynamikou. Boj s prúdnicami vzduchu skončil koeficientom Cd 0,23, čo je len o stotinku horší výsledok v porovnaní so sedanom. Kvôli zníženiu odporu išli konštruktéri až tak ďaleko, že zmenšili dokonca „diamanty“, zdobiace prednú masku. Optimalizovaný bol aj podvozok či tvar diskov. Zväčšenie formátu malo priaznivý vplyv na priestrannosť kabíny. Naopak, objem kufra klesol z pôvodných 470 na 460 litrov. Dizajn interiéru preberá CLA z hatchbacku a kupé, vrátane turbínových prieduchov ventilácie. Analógové prístroje tam už nenájdete. Funkciu prístrojového panela a infotainmentu preberá nové multimediálne rozhranie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) s umelou inteligenciou.

Interiér vychádza z hatchbacku a zo sedanu. Má...
Interiér vychádza z hatchbacku a zo sedanu. Má však bezrámové okná a zdokonalené multimediálne rozhranie MBUX s umelou inteligenciou. Inteligentný asistent „Hey Mercedes“ vie odpovedať aj na zložité otázky. Napríklad aký podiel tuku má avokádo! A rozlišuje príkazy vodiča či spolujazdca. Autor: Mercedes-Benz

To debutovalo presne pred rokom v Las Vegas, ešte pred premiérou hatchbacku, a spolu s CLA už prichádza zlepšená verzia. V základe používa dve 7-palcové obrazovky, vrcholová verzia má dva 10,2-palcové displeje a farebný head-up displej. Pokrok spočíva v schopnosti hlasového ovládania „Hey Mercedes“ odpovedať na zložité otázky a tiež v schopnosti rozlíšiť hlas vodiča a spolujazdca. Hlasom možno ovládať masážne funkcie sedadiel či klimatizáciu. K dispozícii je aj ovládanie gestami. Pohyb ruky stačí napríklad na zapnutie alebo vypnutie čítacích svetiel. Ďalšou možnosťou je použiť dotykový displej alebo touchpad na stredovej konzole či touchpady na ramenách volantu.

Vrcholová verzia používa dva 10,2-palcové...
Vrcholová verzia používa dva 10,2-palcové displeje aj farebný head-up displej. Autor: Mercedes-Benz

Väčšina komfortných funkcií ako ventilácia sedadiel, klimatizácia, ambientné osvetlenie a audio je pod kontrolou systému Eneergizing, ktorý ich nastavuje v súlade s náladou vodiča alebo podľa vopred zvolených programov. Systém je kompatibilný s hodinkami Vivoactive 3 Smartwatch od Garminu, ktoré sledujú úroveň stresu vodiča či dokonca kvalitu jeho spánku. Vrcholové audio dodáva spoločnosť Burmester. Podobnosť s vlajkovou loďou triedy S badať aj na asistenčných systémoch. CLA sleduje priestor až do vzdialenosti 500 metrov, zvláda semiautomatické radenie na diaľniciach či v zápchach, upravuje rýchlosť pri prejazde križovatiek a kruhových objazdov aj núdzové zastavenie. Príplatkové svetlá Multibeam LED sú vybavené až osemnástimi individuálne riadenými diódami.

Kompletnú ponuku motorov zatiaľ nepoznáme. Automobilka staví v prvej vlne najmä na benzínovú verziu CLA 250 (165 kW) s preplňovaným dvojlitrovým 4-valcom v spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovku 7G-DCT a pohonom predných kolies. Tento motor sedan ani hatchback zatiaľ nemajú. Neskôr dorazia ďalšie benzínové a naftové motory a tiež manuálna prevodovka. Očakávať tak môžeme verziu A 200 (120 kW) s motorom 1,3 Turbo a diesel A 180d (85 kW) so štvorvalcom s objemom 1,5 litra. Ako je známe, oba boli vyvinuté v spolupráci s Renaultom. Vylúčený nie je ani naftový dvojliter a neskôr štvorkolka 4Matic. Podvozok využije predné tlmičové vzpery McPherson a zadné viacprvkové zavesenie.

Nasadenie jednoduchšej nápravy s torznou priečkou pre slabšie verzie Mercedes-Benz zatiaľ nepotvrdil. Isté však je, že za príplatok si môžete dopriať adaptívne tlmiče. Novinka stuttgartskej značky síce debutovala za Atlantikom, ale jej výroba bude prebiehať od mája tohto roku v maďarskom závode Mercedesu-Benz v Kecskeméte.

Porovnanie rozmerov

Verzia CLA A Sedan A Hatchback CLA (prvá generácia)
Dĺžka (mm) 4 688 4 549 4 419 4 630
Šírka (mm) 1 830 1 796 1 796 1 777
Výška (mm) 1 439 1 446 1 440 1 432
Rázvor náprav (mm) 2 729 2 729 2 729 2 699
Objem kufra (l) 460 420 370 470

Technické údaje

Verzia A 250
Zdvihový objem (l) cca 2,0
Max. výkon (kW) 165
Prevodovka 7G-DCT
Spotreba na 100 km (l) 6,1 – 6,3
Mercedes-Benz CLA -
		2019
Mercedes-Benz CLA -
		2019
+21Mercedes-Benz CLA -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mercedes #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz CLA
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR