Výstavu spotrebnej elektroniky CES si nemohla nechať ujsť ani americká spoločnosť Bose, preslávená najmä výrobou audiotechniky. A to aj pre automobilový priemysel. Lenže jej divízia Automotive System sa venuje aj iným oblastiam. Známy je napríklad jej revolučný aktívny podvozok, nahrádzajúci klasické hydraulické tlmiče elektromotormi, ktorý mal urobiť z áut doslova lietajúce koberce. A teraz prichádza do Las Vegas s technológiou, ktorá by mohla priniesť autám presný opak toho, o čo sa snažia jej aparatúry – ticho.
Predstavila tu systém Bose QuietComfort Road Noise Control, ktorý vychádza z už predstaveného systému Bose QuietComfort pre jej slúchadlá. Tie pomocou mikrofónov snímajú okolitý rušivý zvuk a následne ho do slúchadiel vysielajú s opačnou frekvenciou, takže poslucháč počuje len to, čo má – samotnú hudbu. A teraz chce Bose využiť tento princíp v autách. Samozrejme, aktívne potláčanie hluku pomocou audiosústavy nie je ničím novým, používa ho vo vyšších úrovniach vybavenia napríklad aj Škoda Octavia či Superb, ale Bose išlo na vec ešte dôslednejšie.
Rozhodlo sa „zrušiť“ hluk od kolies a monitorovať ho priamo pri jeho zdroji. A to pomocou akcelerometrov detekujúcich vibrácie a hluk od náprav. K tomu pridáva systém mikrofóny v interiéri a tiež výkonný softvér. Na základe týchto údajov dokáže riadiaca jednotka oveľa účinnejšie určiť zvukové vlny opačnej frekvencie a šíriť ich pomocou reproduktorov v kabíne vozidla. Technológia je vraj taká účinná, a to napríklad aj pri jazde na mačacích hlavách, že dáva automobilkám možnosť používať oveľa menej klasických tlmiacich materiálov, a tým znížiť hmotnosť a spotrebu áut.
Podľa Bose nie je možné systém nainštalovať do vozidla dodatočne. Musí sa naň hľadieť už pri vývoji auta. Dôležitá je poloha akcelerometrov aj akustické vlastnosti samotnej karosérie. Výhodou však je, že Bose QuietComfort Road Noise Control sa dokáže sám učiť a postupne zdokonaľovať elimináciu hluku. Efekt bude o to vyšší, že okrem potláčania hluku od náprav môže Bose potláčať na rovnakom princípe aj ďalšie rušivé frekvencie od motora pomocou technológie Engine Harmonic Cancellation (EHC), ktorú už montuje do viacerých modelov. Budúcnosť však patrí elektromobilom a pri nich bude práve rušenie hluku podvozku ešte dôležitejšie.
Doba, keď budú všetky autá také tiché ako Rolls-Royce Phantom, v súčasnosti najtichšie auto planéty, tak nemusí byť ďaleko.