Ford Mustang Shelby GT500: Najsilnejší ‘pony car‘ stavil na brutálny kompresor

21.01.2019 06:00

Dlhoočakávaný Mustang Shelby GT500 je tu. A prekonáva všetko, čo sa doteraz spájalo s touto americkou ikonou. Výkonom vyše 700 koní poráža množstvo európskych superšportov. McLaren či Lamborghini nevynímajúc. A je to vôbec najsilnejší Ford, s ktorý môže legálne vyraziť do ulíc.

Brutálny Mustang nie je síce taký sofistikovaný...
Brutálny Mustang nie je síce taký sofistikovaný ako európske superšporty, no napriek tomu mnohé zatieni výkonom. A to za zlomok ceny. Spredu ho spoznáte vďaka obrovským sacím otvorom a logu kobry. Autor: Ford

História GT500 sa začala písať v roku 1967, keď si geniálny Caroll Shelby vzal do parády Mustang GT350. Z najvýkonnejšieho „pony caru“ sa stala okamžite legenda. A tá žije aj dnes. Na autosalóne v Detroite predstavuje Ford nový Shelby GT500, vychádzajúci zo šiestej generácie Mustangu. S bežnými verziami nemá veľa spoločného. Oddelenie Ford Performance pri ňom zužitkovalo množstvo skúseností nielen z vývoja aktuálneho GT350, ale aj superšportu Ford GT. Potom neprekvapí, že GT500 nastavuje v triede amerických „svalovcov“ úplne novú úroveň. Je to ten vôbec najvýkonnejší sériový Ford všetkých čias, s ktorým môžete vyraziť na bežné cesty.

Pod kapotou rozhodne nečakajte nejaký EcoBoost. Srdcom GT500 je nefalšovaný veľkoobjemový motor 5,2 V8 podporený obrovským 2,65-litrovým kompresorom. Väčším, ako používa Dodge Challenger Hellcat či Chevrolet Camaro ZL1. Nechýba ani kvapalinový chladič stlačeného vzduchu. Agregát tvorí hliníkový blok aj hliníková hlava valcov. Špeciálne piesty sú spojené s plochým kľukovým hriadeľom kovanými ojnicami. Výsledkom je výkon 515 kW, ktorý spracúva po prvýkrát 7-stupňová dvojspojková prevodovka Tremec. Jednotlivé stupne mení za menej ako 100 milisekúnd, a to aj podľa zvoleného režimu.

Srdcom GT500 je 5,2-litrový 8-valec s obrovským...
Srdcom GT500 je 5,2-litrový 8-valec s obrovským kompresorom. Práve ten stojí za výkonom vyše 700 koní. Autor: Ford

Na výber sú módy Normal, Wetaher pe mokrú vozovku, Sport, Drag a okruhový Track. O bezproblémové mazanie sa stará upravená olejová vaňa s rebrami, ktoré držia olej na svojom mieste aj pri veľkom preťažení. So zadnými kolesami je hnacia sústava spojená ľahučkým a extrémne pevným karbónovým kardanom. Výsledkom má byť šprint na stovku pod 3,5 sekundy. Štvrť míle zas za menej ako 11 sekúnd. Aj maximálnu rýchlosť drží Ford zatiaľ v tajnosti, ale iste prekoná 320 km/h, ktoré zvládalo predchádzajúce GT500 z roku 2013. Brutálnym parametrom musel byť prispôsobený aj podvozok.

Aerodynamiku GT500 ladili vo veternom tuneli v...
Aerodynamiku GT500 ladili vo veternom tuneli v Severnej Karolíne, ktorý Ford využíva pre motoristický šport. Na dizajne to vidieť. Nechýba nastaviteľné krídlo ani difúzor. Autor: Ford

Menila sa geometria náprav a vo výbave pribudli magnetoreologické tlmiče MagneRide. Brzdová sústava Brembo sa môže pochváliť gigantickými kotúčmi s priemerom 420 mm, najväčšími, aké sa kedy objavili na Fordoch s cestnou homologizáciou, a 6-piestikovými strmeňmi. Dvadsaťpalcové disky obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S alebo za príplatok Michelin Sport Cup 2. Možností investícií je však viac. Pre GT500 pripravil Ford dva špeciálne pakety. Balíček Handling Package obsahuje nastaviteľné horné uchytenie tlmičov a spojler s Gurneyho klapkou.

Interiér je plný semišu Miko a karbónu. Za...
Interiér je plný semišu Miko a karbónu. Za príplatok si môžete dopriať sedadlá Recaro. Autor: Ford

Paket Carbon Fiber Track označuje Ford za skutočný „Hardcore“. Jeho súčasťou je nastaviteľné zadné karbónové krídlo, predný splitter a celokarbónové kolesá, vzadu rozšírené 0,5 palca, obuté plášťami Michelin Sport Cup 2 so zmesou vyvinutou špeciálne pre GT500. Naopak, v interiéri dal Ford zbohom zadným sedadlám. Prednosť dostala nízka hmotnosť a nízke ťažisko. Agresívne schopnosti dáva Shelby najavo okázalým dizajnom. Ale nielen pre parádu. Jeho aerodynamiku ladili experti vo veternom tuneli v Severnej Karolíne, ktorý využíva Ford na športové účely.

Výsledkom je ten najvyšší prítlak a schopnosť nasať pre potreby šiestich výmenníkov tepla až dvojnásobok chladiaceho vzduchu v porovnaní Mustangom GT350. To sa prejavilo na zväčšených otvoroch v maske a nárazníkoch či neprehliadnuteľných odvetrávacích lamelách prednej kapoty. GT500 vie navyše vďaka aktívnym klapkám regulovať prísun vzduchu podľa okamžitých potrieb. Nezaostáva ani interiér s množstvom karbónových prvkov a digitálnym kokpitom s uhlopriečkou 12 palcov. Za príplatok si môžete dopriať športové sedadlá Recaro čalúnené semišom Miko. Multimediálne rozhranie Sync 3 s 8-palcovou obrazovkou dopĺňa aparatúra B&O Premium s dvanástimi meničmi. Takže GT500 vie ponúknuť aj slušnú dávku komfortu.

Na trh sa nový Mustang Shelby dostane na jeseň. Zákazníci budú môcť voliť viacero odtieňov karosérie. Od červeného Red Hot cez oranžový lak Twister Orange až po strieborný Iconic Silver. Ešte viac emócii pridajú príplatkové kontrastné pruhy. Presné dynamické parametre zverejní Ford neskôr. Cena sa odhaduje na približne 80 000 dolárov, čo nie je za takúto reketu naozaj veľa.

Ford
		Mustang Shelby GT500 -
		2019
Ford
		Mustang Shelby GT500 -
		2019
+30Ford Mustang Shelby
		GT500 -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Ford #Ford Mustang #Ford Mustang Shelby #Ford Mustang Shelby GT500
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR