Toyota Supra GR: Sen drifterov sa vracia. A s technikou BMW!

Po sedemnástich rokoch vracia Toyota do výroby legendárne kupé Supra. Tentoraz s prívlastkom GR, keďže na jej vývoji má veľký podiel športová divízia Gazoo Racing. Pod autonómnou karosériou však pulzuje čistokrvná mníchovská technika.

17.01.2019 06:00
debata
Tvary novej Supry GR odkazujú nielen na... Foto: Toyota
Toyota Supra GR - 2019 Tvary novej Supry GR odkazujú nielen na legendárnu Toyotu 2000 GT z roku 1967, napríklad „bublinovou“ strechou, ale aj na štvrtú generáciu vyrábanú v rokoch 1993 až 2002.

Nekonečné čakanie na novú Toyotu Supra, avizovanú konceptom FT-1, ktorý vzišiel v roku 2014 z kalifor­nského dizajnového centra Toyoty, je na konci. Na autosalóne v Detroite Toyota odhalila svoju znovuzrodenú legendu. Priaznivcom driftérskej ikony však zdvihla tlak už vlani, keď na festivale rýchlosti v Goodwoode predstavila maskovaný prototyp očakávanej novinky. Dnes sú už všetky tajomstvá minulosťou. Zdá sa, že čakanie sa oplatilo. Novodobá Supra má za sebou rozsiahly testovací program, a to aj na referenčnom okruhu Nurburgring, kde sa za jej volant posadil sám prezident Toyoty Akio Toyoda, mimochodom, bývalý aktívny jazdec. Až ten dal projektu Supry GR zelenú.

Nabitá históriou

Nie je však tajomstvom, že na vývoji japonskej legendy spolupracovala automobilka s nemeckým BMW. Jej technologickým dvojčaťom nie je nič iné ako vlani predstavené BMW Z4. Prekážať by si však nemali. Kým nemecký brat je nefalšovaným roadsterom, Toyota priviedla na svet čistokrvné kupé. Dala si záležať aj na plne autonómnom dizajne. Súrodencov nespája ani jeden jediný karosársky diel. Navyše šéfdizajnér Nobuo Nakamura načrel aj do histórie. Reinkarnovanej Supre GR stála modelom nielen fascinujúca Toyota 2000 GT z roku 1967, ale aj štvrtá generácia Supry, vyrábaná v rokoch 1993 až 2002. Práve tá si získala obrovskú popularitu, najmä v radoch drifterov.

Nová Supra GR má rázvor kratší ako Toyota GT86... Foto: Toyota
Toyota Supra GR - 2019 Nová Supra GR má rázvor kratší ako Toyota GT86 a karosériu tuhšiu ako superšport Lexus LF-A. Kolesá majú minimálne devätnásť palcov.

Na základnej koncepcii Toyota nič nemenila. Opäť stavila na nízke ťažisko, dokonalé rozloženie hmotnosti a klasický lejaut s radovým 6-valcom za prednou nápravou a zadným náhonom. Dizajn charakterizuje krátky rázvor, dokonca kratší ako pri Toyote GT86, široký postoj a veľké 19-palcové disky. Expresívne tvary karosérie diktovala aerodynamika. Bublinová strecha evokujúca GT 2000 znižuje čelný odpor vzduchu bez toho, aby mala posádka nedostatok miesta nad hlavou. Predné partie s agresívnymi sacími otvormi sú inšpirované štvrtou generáciou Supry a neprehliadnuteľný zadný spojler zas slávnou Suprou Turbo.

Zadnej časti dominuje výrazný spojler... Foto: Toyota
Toyota Supra GR - 2019 Zadnej časti dominuje výrazný spojler odkazujúci na slávnu Supru Turbo, ale aj difúzor či dvojica koncoviek výfukov. Cúvacie svetlo tvoria centrálne diódy.

O výraznú grafiku svetiel sa stará šesť výkonných LED diód v každom z reflektorov. Zadné LED svetlá dopĺňa cúvacie svetlo situované v centre difúzora. Ten je zároveň domovom dvoch koncoviek výfukov. Toyota tvrdí, že krivky Supry GR sú na technologickej hrane toho, čo je dnes vôbec možné produkovať vo veľkých sériách. Ako príklad uvádza svalnaté zadné blatníky. Krásne kupé bude dostupné vo farbách Rennaisance Red, Nitro Yellow, Downshift Blue, ale aj v matnom laku Matte Grey, ktorý vytvára dojem kovovej textúry. To, čo nevidieť, je extrémne pevná konštrukcia karosérie, tuhšia ako pri superšporte Lexus LF-A. Len v zadnej časti Toyota identifikovala a vystužila deväť oblastí, v záujme dokonalých jazdných vlastností.

Tuhšia ako Lexus LF-A

Na tie sa myslelo prakticky od začiatku vývoja. Aj preto má Supra GR „zlatý pomer“ 1,55 medzi dĺžkou rázvoru a rozchodom kolies, ale tiež spravodlivé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Pomohlo tomu uloženie motora čo najbližšie k ťažisku. A nejde o hocaký agregát. Supru poháňa mníchovský preplňovaný radový 6-valec. Je vybavený turbodúchadlom twin-scroll a variabilným časovaním aj zdvihom ventilov. Z objemu troch litrov dáva 250 kW a 500 Nm krútiaceho momentu. Spojený je s 8-stupňovou automatickou prevodovkou so skrátenými nižšími prevodovými stupňami a dlhou osmičkou, ktorá prospieva nižšej spotrebe.

Srdcom Supry GR je preplňovaný radový 6-valec z... Foto: Toyota
Toyota Supra GR - 2019 Srdcom Supry GR je preplňovaný radový 6-valec z dielne BMW. Z troch litrov ponúka 250 kW a 500 Nm krútiaceho momentu. Tie posiela cez 8-stupňový automat výlučne k zadným kolesám cez aktívny diferenciál.

Toyota sľubuje okamžitý záťah už od nízkych otáčok. Sila 6-valca sa následne prenáša na zadné kolesá cez aktívny diferenciál vybavený elektromotorom a viaclamelovou spojkou. Výsledkom je schopnosť vektorovať krútiaci moment medzi kolesami a tým potláčať nedotáčavosť v zákrutách, prípadne diferenciál uzamknúť, pre čo najlepšiu trakciu. Pri šprintoch z miesta pomôže Launch Control. Veď Supra GR zvládne stovku za 4,3 sekundy a nebyť obmedzovača, zľahka by prekročila maximálku 250 km/h. Prekonáva tak aj sesterské BMW Z4, keďže Supra s hmotnosťou 1 495 kg je o 115 kg ľahšia ako nemecký roadster. Na ceste ju držia predné vzpery McPherson s dvojitými kĺbmi a zadné päťprvkové zavesenie. Geometria má väčší odklon kolies. Brilantnému ovládaniu prospievajú tuhé náboje kolies a pevné nápravnice.

Interiér je výrazne orientovaný na vodiča. Pred... Foto: Toyota
Toyota Supra GR - 2019 Interiér je výrazne orientovaný na vodiča. Pred sebou má digitálny 8,8-palcový kokpit s 3D grafikou.

Negatívny vplyv neodpružených hmôt redukujú hliníkové ramená. Devätnásťpalcové kolesá so zmiešaným profilom 255/35 vpredu a 275/35 vzadu, obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Super Sport. Brzdová sústava Brembo so 4-piestikovými strmeňmi sa zahryzáva do kotúčov s priemerom 13,7 palca. V sérii nechýbajú adaptívne tlmiče pracujúce v módoch Comfort alebo Sport. Vďaka nim je Supra GR univerzálnym kupé, schopným zvládať okruhy aj bežný mestský režim či dlhé diaľničné trasy bez toho aby z vás vytriasla dušu. Riadenie disponuje nielen variabilným posilňovačom, ale aj variabilným prevodovým pomerom, čo je opäť odkaz na technickú príbuznosť s BMW.

Emócie aj komfort

Kabína je jasne orientovaná na vodiča. Ten sedí v nízkom a presne ohraničenom kokpite. Jednouchá horizontálna palubná doska nesie digitálny 8,8-palcový TFT prístrojový panel s centrálnym otáčkomerom, ktorý akoby sa vznášal v priestore. V jeho centre je digitálne zobrazenie rýchlosti či indikátor radenia. Slúži tiež navigácii a multimédiám. Navyše, nechýba head-up displej. Stredová konzola obsahuje na strane vodiča rukoväť, priestor pre spolujazdca je koncipovaný voľnejšie. Športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv aj volant sú čalúnené kožou. Za príplatok si môžete dopriať Alcantaru. Multimediálne rozhranie využíva 6,5– alebo 8,5-palcovú dotykovú obrazovku.

Jazdné vlastnosti ťažia z nízkeho ťažiska,... Foto: Toyota
Toyota Supra GR - 2019 Jazdné vlastnosti ťažia z nízkeho ťažiska, širokého rozchodu a rozloženia hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50.

Samozrejmosťou je konektivita cez Apple CarPlay, využívanie služieb Supra Connect či indukčná nabíjačka na telefóny. Napriek športovej orientácii je kupé vybavené komplexným balíkom asistenčných systémov Supra Safety Sense s adaptívnym tempomatom, autonómnymi brzdami s detekciou chodcov, udržiavaním v jazdnom prúde, monitoringom slepých uhlov zrkadiel a automatickým prepínaním diaľkových svetiel či cúvacou kamerou. Viac radosti za volantom však zažijete v režime Sport, ktorý obmedzí zásahy stabilizácie, zvýrazní reakcie na plyn, prevodovku preladí do športového módu a navyše zmení akustiku motora vďaka aktívnym klapkám vo výfuku.

Na trh sa dostane európska verzia Supry vo výbavách Active a Premium. Už základná s dvojzónovou klimatizáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, elektrochroma­tickými zrkadlami či výkonnou aparatúrou Bose s desiatimi meničmi naznačuje, že Supra GR nie je len puristickým športovým náradím. K prvým zákazníkom dorazí ešte tento rok. A to hneď v úvodnej edícii A90, z ktorej vznikne len 90 exemplárov. Vybavená bude lakom Storm Grey, čiernymi diskami kolies a kokpitom čalúneným červenou kožou. Celkovo dodá Toyota v roku 2019 pre Európu 900 vozidiel. Všetky vzniknú na linkách závodu Magna Steyr v rakúskom Grazi, ktorý je tiež výrobným centrom sesterského BMW Z4.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 379
Šírka (mm) 1 854
Výška (mm) 1 292
Rázvor náprav (mm) 2 470
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 594/1 589
Objem kufra (l) 290
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 495

Technické údaje

Motor 3,0 TwinPower Turbo
Zdvihový objem (ccm) 2 998
Počet valcov/ventilov 6/24
Max. výkon (kW) 250/5 000
Max. krútiaci moment (Nm) 500/1 600
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 4,3
Max. rýchlosť (km/h) 250 (s obmedzovačom)
Spotreba na 100 km (l) cca 7,0 – 7,4
Toyota Supra GR - 2019
Toyota Supra GR - 2019
+38Toyota Supra GR - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Supra #autosalón Detroit 2019 #Toyota Supra GR
Články podľa značiek