NAIAS 2019: Toto je 15 TOP premiér z Detroitu. Chátra

19.01.2019 07:00

Detroitský autosalón má časy najväčšej slávy za sebou. Premiéry mu kradne konkurenčná výstava v Los Angeles aj veľtrh spotrebnej elektroniky v Las Vegas. Mnohí výrobcovia vôbec neprišli. Haly výstaviska Cobo Centrum, kedysi nabitého novinkami, sú tento rok poloprázdne. Usporiadatelia veria na zázrak. Pomôcť má zmena termínu.

Autosalón v Detroite sa koná posledný raz v...
Autosalón v Detroite sa koná posledný raz v januári. Už budúci rok dôjde k zmene termínu. Uskutoční sa v júni. Usporiadatelia sa spoliehajú na lepšie počasie, ktoré umožní viac sprievodného programu. Autor: NAIAS

Úpadok kedysi najväčšej automobilovej výstavy severoamerického kontinentu sa začal už pred rokmi. Všetko odštartovala finančná kríza a následne zmena postoja automobiliek k tradičným výstavám. Prednosť dávajú sociálnym sieťam a špecializovaným výstavám či športovým podujatiam. Detroitu „vyfúkol" viaceré premiéry dokonca aj kedysi lokálny autosalón v Los Angeles, kde debutovala nová Mazda 3, Porsche 911 či Kia Soul, a tiež výstava spotrebnej elektroniky v Las Vegas, s ktorou sa termínovo prekrýva. Tu ukázal Mercedes-Benz nové kompaktné kupé CLA a Audi ostrý roadster TTS.

Absolútna hviezda tohto ročníka nepochádza z...
Absolútna hviezda tohto ročníka nepochádza z USA. Je ňou japonská Toyota Supra, ktorá sa vracia na scénu po predlhých sedemnástich rokoch. Autor: NAIAS

Do plachiet nefúka Detroitu ani stagnujúci predaj áut v USA. V roku 2017 odbyt klesol a vlani vzrástol len o 0,3 %, keď sa za Atlantikom predalo 17,27 milióna áut. Problémy majú aj samotné domáce koncerny GM, Ford a FCA, ktoré plánujú gigantické škrty a veľkú modelovú rošádu. Svoje pridal americký prezident Donald Trump clami na dovoz áut a tiež stúpajúce úrokové sadzby. Všetko to vyvrcholilo do stavu, ktorý nemožno označiť inak ako za krízový. Do Cobo Centra nedorazila veľká nemecká trojka, teda Audi, BMW a Mercedes-Benz. Chýba tiež Porsche, Jaguar, Volvo, Land Rover alebo Maserati.

V Detroite vyhlásili anketu severoamerického...
V Detroite vyhlásili anketu severoamerického auta roka. Víťazstvo si odnáša kórejský Genesis G70. Autor: NAIAS

Pritom všetky automobilky by mali čo ukázať. Napríklad BMW modernizovanú vlajkovú loď radu 7 a Porsche úplne novú otvorenú verziu legendárnej deväťstojedenástky. A tak sa Detroitu ušlo len zopár premiér, väčšinou z kategórie faceliftov a konceptov. No napriek tomu je tu aj zopár hviezd. Tou najväčšou je nepochybne reinkarnovaná Toyota Supra, ktorá sa vracia na scénu s pomocou BMW po predlhých sedemnástich rokoch. Krv v žilách vám rozprúdi aj Shleby GT500, teda najvýkonnejšia verzia nového Mustangu. Z podobného súdka je ostré Subaru WRX STi S209. Jedinou významnejšou premiérou európskeho výrobcu je nový Passat. Aj to len ten americký, ktorý sa do Európy nechystá.

Celkovo má byť na výstavisku podľa usporiadateľov tridsať automobilových noviniek, no my sme ich napočítali len pätnásť. Detroitu ostala aspoň výsada vyhlásenia ankety severoamerického auta roka. V tom súčasnom bude kráľom Genesis G70, medzi SUV elektrický Hyundai Kona EV a medzi truckmi nový RAM 1500. A čo budúcnosť? Usporiadatelia veria, že detroitskej motoršou pomôže zmena termínu. Už budúci rok sa uskutoční v júni, pričom má pribudnúť veľa sprievodného programu a možnosť pre návštevníkov, aby si automobilové novinky aj vyskúšali. Tomu má prospieť príjemné letné počasie.

Cadillac XT6

Cadillac XT6
Cadillac XT6 Autor: NAIAS

Aj prémiová divízia General Motorsu stavia na SUV. V Detroite predstavila už svojho tretieho zástupcu tejto triedy. Nové XT6 sa dĺžkou 5 050 mm a rázvorom náprav 2 863 mm postaví medzi menší Cadillac XT5 a opulentný Escalade. Ponúkne kabínu s troma radmi sedadiel aj so siedmimi členmi posádky slušný kufor s objemom 356 litrov. Po sklopení dvoch zadných radov odvezie až 2 228 litrov nákladu. Na luxuse sa nešetrilo. V sérii je koža aj aparatúra Bose so 14 reproduktormi, virtuálne spätné zrkadlo či nová generácia multimediálneho systému. Pod kapotou sa usídlil atmosférický 6-valec s objemom 3,6 litra s výkonom 229 kW. Tie posiela cez 9-stupňový automat k predným alebo všetkým kolesám.

Ford Explorer

Ford Explorer
Ford Explorer Autor: NAIAS

Tento americký model je najlepšie predávaným SUV za Atlantikom. Aj preto si dal Ford záležať na novej šiestej generácii. Tá prichádza s veľkou zmenou. Platforma s priečne uloženými motormi je minulosťou. Explorer sa vracia ku klasickej koncepcii s pozdĺžnym lejautom a zadným náhonom. Štvorkolka bude za príplatok. SUV s dĺžkou 5 050 mm a rázvorom 3 025 mm ponúkne tri rady sedadiel a obrovský kufor s objemom od 515 do 2 486 litrov. Prístrojový panel stavil na 12,3-palcový displej. Parkovací asistent Active Park Assist umožňuje parkovanie bez zásahu vodiča. Na výber bude základný preplňovaný 4-valec 2,3 EcoBoost (223 kW) alebo výkonnejší 6-valec 3,0 V6 EcoBoost (272 kW) s dvojicou turbodúchadiel. Oba motory budú spojené s 10-stupňovou prevodovkou. Potvrdená je aj hybridná verzia.

Kia Telluride

Kia Telluride
Kia Telluride Autor: NAIAS

Kia si chce odhryznúť z koláča v USA populárnych full-size SUV. Naznačila to už predvlani konceptom Telluride. A teraz prichádza s rovnomennou sériovou verziou. SUV s dĺžkou cez päť metrov a rázvorom 3 008 mm navrhli v kalifornskom dizajncentre v Irvine. Výsledok je pôsobivý. Odpoveďou na sesterský Hyundai Palisade, odvezie v troch radoch až osem cestujúcich. To znamená, že aj vzadu je miesto pre tri osoby. Komfortnejšia verzia počíta s koncepciou 2 + 2 + 2. Luxus demonštruje 10,2-palcový multimediálny systém, aparatúra Harman/Kardon, sériové kožené čalúnenie a drevené dekorácie. Nechýba ani záplava asistenčných systémov. Jedinou pohonnou jednotkou je atmosférický 6-valec 3,8 GDI (214 kW) s priamym vstrekovaním paliva. Spojený je s 8-stupňovým automatom a predným náhonom. Za príplatok dostane štvorkolku, ktorá rozdeľuje hnací moment medzi nápravy v pomere 65 : 35.

Lexus LC Convertible Concept

Lexus LC Convertible Concept
Lexus LC Convertible Concept Autor: NAIAS

Úžasné kupé Lexus LC prišlo v Detroite o strechu. Zatiaľ len v podobe konceptu, ale o jeho sériovej produkcii niet pochýb. Kým staré IS C, ostatný otvorený model Lexusu, používalo v tom čase módnu skladaciu strechu z pevných materiálov, LC dá prednosť skladnejšiemu a ľahšiemu plátnu. To sa ľahko schová pod výklopný kryt. Čas otvárania a zatvárania mechanizmu nepoznáme. Rozmery sa menili len nepatrne. LC Convertible je dlhé 4 770, široké 1 920 a vysoké 1 340 mm, teda len o 10 mm kratšie a o päť nižšie. Aj technika pod kapotou by mala byť identická. Lexus LC je dostupný v benzínovej verzii LC 500 (348 kW) so 4,5-litrovým atmosférickým 8-valcom s 10-stupňovým automatom alebo v hybridnej verzii LC 500h (264 kW), ktorá spája 3,5-litrový atmosférický 6-valec s elektromotorom spolu s planétovou prevodovkou a 4-stupňovým automatom.

Lexus RC F

Lexus RC F
Lexus RC F Autor: NAIAS

Japonské „BMW 4“ absolvovalo facelift už vlani a teraz prichádza s ostrou verziou RC F. Tá je ľahšia ako v minulosti. Používa duté zadné polosi, menší kompresor klimatizácie aj nové hliníkové prvky podvozka. Nové sú tiež pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, ktoré boli navrhnuté špeciálne pre RC F. Prekvapením je, že vidlicový 8-valec 5,0 V8 (336 kW) je asi o 15 kW slabší ako v minulosti. No zato spĺňa aktuálne emisné normy. Tento hendikep doháňa kratším stálym prevodom. Takže šprint z 0 na 100 km/h v kombinácii s 8-stupňovým automatom, zvládne za identických 4,5 sekundy. Spolu s faceliftom prichádza navyše limitovaná edícia Track Edition, inšpirovaná špeciálmi pre šampionát IMSA či Super GT. To znamená ďalšiu redukciu hmotnosti o 80 kg. Napríklad aj vďaka karbónovým brzdám Brembo, kolesám BBS, karbónovej streche či titánovému výfuku. Neprehliadnuteľný je aerodynamický paket s kompozitným difúzorom a zadným krídlom.

Lincoln Continental 80th Anniversary

Lincoln Continental 80th Anniversary
Lincoln Continental 80th Anniversary Autor: NAIAS

Pri príležitosti osemdesiateho výročia vlajkovej lode koncernu Ford prichádza na svet limitovaná edícia Continentalu. Odkazuje na históriu tohto modelu, ktorý sa v šesťdesiatych rokoch preslávil protismernými zadnými dverami Coach Door. A teraz sa vracajú vo veľkom štýle. Z dôvodu zaistenia dostatočnej tuhosti karosérie však skeletu ostal stredový stĺpik. Pánty zadných dverí sa presunuli dozadu, a to aj s elektromotormi, ktoré zabezpečujú pohodlné otváranie až do uhla 90 stupňov. Prístup uľahčuje predĺženie dverí o 60 mm. Zadní cestujúci dostanú dve luxusné sedadlá a vlastný multimediálny systém. Samozrejmosťou je kožené čalúnenie. O pohon sa naďalej stará preplňovaný 6-valec 3,0 EcoBoost (294 kW), spojený s automatickou prevodovkou a stálym pohonom oboch náprav. Vznikne však len 80-kusová séria.

Nissan IMs

Nissan IMs Concept
Nissan IMs Concept Autor: NAIAS

Nissan je vďaka Leafu najúspešnejším výrobcom elektromobilov na svete. Tu sa však jeho ambície nekončia. V Detroite predstavil koncept IMs, ktorý by mohol pokojne konkurovať americkej Tesle S či Tesle X. Ide totiž o zvýšený luxusný liftback s dĺžkou 4 845, šírkou 1 900 a výškou 1 500 mm. Obrovský interiér je aj výsledkom rázvoru náprav 2 900 mm. Zaujímavé je riešenie zadných sedadiel. V strede sa totiž nachádza luxusné kreslo lemované dvojicou užších sedadiel. Futuristickú palubnú dosku tvoria v podstate len displeje. Volant akoby pochádzal z kokpitu lietadla. V autonómnom režime sa zasunie do prístrojového panelu. Štúdiu poháňajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav, so spoločným výkonom 360 kW. Batérie s kapacitou 115 kWh majú stačiť na 600 km jazdy bez dobíjania. Komfort zvyšuje vzduchové odpruženie.

RAM 1500 Heavy Duty

RAM 1500 Heavy Duty
RAM 1500 Heavy Duty Autor: NAIAS

Tak toto je nepochybne nový kráľ všetkých amerických pikapov. Kompletne nová generácia RAM-u 1500 Heavy Duty dostala do vienku obrí radový naftový 6-valec Cummins s výkonom 298 kW, ale najmä gigantickým krútiacim momentom 1 356 Nm. Tým zatieni všetkých konkurentov. Utiahne totiž neuveriteľných 16 ton. K dispozícii však bude aj v „slabšej“ verzii s výkonom 276 kW a krútiacim momentom1 152 Nm. V oboch prípadoch spracúva potenciál motora 6-stupňová automatická prevodovka Aisin. Nezabudlo sa ani na benzín. Záujemcovia môžu voliť 8-valec Hemi s objemom 6,4 litra (306 kW) s 8-stupňovým automatom TorqueFlite 8HP75 so štyridsiatimi radiacimi módmi. Robustný podvozok má systém potláčania vibrácií, progresívne tlmenie aj pneumatické odpruženie, ktoré dokáže meniť svetlú výšku. Na palube tohto pracovného kolosu vládne luxus v podobe koženého čalúnenia, multimediálneho systému s 12-palcovým displejom či aparatúrou Harman/Kardon.

Shelby GT500

Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500 Autor: NAIAS

Dlhoočakávaná top verzia ikonického Mustangu šiestej generácie je tu. A podľa výrobcu nastavuje v triede amerických „svalovcov“ úplne novú úroveň. Pod kapotou rozhodne nečakajte nejaký EcoBoost. Srdcom GT500 je nefalšovaný veľkoobjemový motor 5,2 V8 podporený obrovským 2,65-litrovým kompresorom. Väčším, ako používa Dodge Challenger Hellcat či Chevrolet Camaro ZL1. Nechýba ani kvapalinový chladič stlačeného vzduchu. Výsledkom je výkon 515 kW, ktorý spracúva po prvýkrát 7-stupňová dvojspojka Tremec. Jednotlivé stupne radí za 100 milisekúnd. So zadnými kolesami ju spája karbónový kardan. S prenosom hrubej sily na asfalt pomáhajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S a Launch Control. Výsledkom má byť šprint na stovku pod 3,5 sekundy. Agresívne schopnosti dáva Shelby najavo okázalým dizajnom. Priplatiť si môžete aj za karbónové zadné krídlo.

Subaru WRX STi

Subaru WRX STi S209
Subaru WRX STi S209 Autor: NAIAS

Ostrá verzia „Imprezy“ sa vlani z dôvodu emisií stiahla z európskeho trhu. Zato za Atlantikom debutuje STi v doteraz najvýkonnejšom vyhotovení. Novinka s prívlastkom S209 odkazuje na špeciály divízie Subaru Tecnica International (STI), určené doteraz len pre japonský trh. Z upraveného 2,5-litrového boxeru sa technikom podarilo vďaka väčšiemu turbodúchadlu HKS s plniacim tlakom 18 psi a kovaným piestom, „vyžmýkať“ úžasných 245 kW. Ešte lepšou správou je, že STi ostalo verné 6-stupňovému manuálu, navyše so skrátenými prevodmi, ktorý posiela hnací moment motora mechanickou cestou k všetkým kolesám. A to cez dva samosvorné diferenciály. Karoséria S209 je rozšírená o 43 mm. Podvozok má väčší rozchod kolies, tlmiče Bilstein, tuhšie odpruženie, brzdy Brembo a pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx. Nechýba ani aerodynamický paket s karbónovým krídlom. Subaru však postaví len 200-kusovú sériu určenú výhradne pre americký trh.

Toyota Supra

Toyota Supra
Toyota Supra Autor: NAIAS

Po sedemnástich rokoch vracia Toyota do výroby ikonické kupé Supra. Tentoraz s prívlastkom GR, pretože na jej vývoji má veľký podiel športová divízia Gazoo Racing. Ale tiež BMW, keďže ide o spoločný projekt a technologické dvojča roadsteru Z4. Dizajn je však autonómny a odkazuje na legendárnu Toyotu 2000 GT z roku 1967, ale aj ostatnú Supru štvrtej generácie z rokov 1993 až 2002. Radový preplňovaný 6-valec 3,0 TwinPower Turbo (250 kW) posiela všetku silu cez 8-stupňový automat a aktívny diferenciál k zadným kolesám. Len 1 495 kg vážiaci „drifterský sen“ šprintuje na stovku za 4,3 sekundy. Pomôže aj Lounch Control. Devätnásťpalcové kolesá obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Super Sport. Adaptívne tlmiče sa zas starajú o potrebný komfort či tuhé odpruženie pri ostrej jazde. Kabína obsahuje športové sedadlá, virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 8,8-palca, ale aj multimediálne rozhranie a dvojzónovú klimatizáciu. O bezpečnosť sa stará plejáda asistenčných systémov. Výroba bude prebiehať po boku BMW Z4 v rakúskom Grazi.

VW Passat

VW Passat
VW Passat Autor: NAIAS

Na túto novinku sa netešte. Je určená len pre severoamerický trh, kde sa Passat predáva už desaťročia v odlišnej verzii. Tá je väčšia a nepoužíva platformu MQB. Hoci automobilka hovorí o novej generácii, ide skôr o rozsiahly facelift. Predná maska si vzala za vzor luxusný Arteon, ale aj nový Touareg. Množstvom chrómu teda neprekvapí. Menil sa dokonca aj profil tretieho bočného okna. Vzadu sú novinkou prepracované úzke svetlá či nápis Passat. K dispozícii bude športový paket R-Line. Kabína pôsobí modernejšie vďaka novým prieduchom ventilácie a novému multimediálnemu systému s väčšou dotykovou obrazovkou. Zlou správou je redukcia palety motorov a absencia pohonu 4Motion. Americký Passat si bude musieť vystačiť s 4-valcom 2,0 TSI (129 kW) spojeným s archaickým 6-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničoma prednými kolesami. Šesťvalec 3,6 V6 z ponuky vypadol.

Infiniti QX Inspiration

Infiniti QX Inspiration
Infiniti QX Inspiration Autor: NAIAS

Na rozdiel od materského Nissanu, ktorý je na poli elektromobilov ako doma, sa luxusná divízia Infiniti do elektrifikácie nehrnie. Lenže to sa má zmeniť. Do roku 2025 bude polovica všetkých modelov elektrifikovaná. Ako to bude vyzerať? Tak to ukázalo Infiniti v Detroite konceptom QX Inspiration. Elektrický crossover poháňa dvojica elektromotorov s výkonom 360 kW a krútiacim momentom 800 Nm – každý na jednej z náprav. Aj kapacita akumulátorov 115 kWh, zabudovaných v podlahe, prezrádza, že štúdia zdieľa rovnakú techniku ako koncept zvýšeného liftbacku Nissan IMs. Podobne je to v kabíne, kde prevzali hlavnú rolu displeje a systém autonómneho riadenia. V móde s aktivovaným autopilotom sa futuristický volant zasunie do palubnej dosky, pričom predné sedadlá možno otočiť oproti zadným. Kedy uvidíme finálnu verziu, automobilka neprezradila. Má ešte veľa práce, keďže solitérna štúdia v Detroite doslova skolabovala. Porucha zabránila, aby sa počas tlačovej besedy dostala vôbec na pódium.

Cadillac EV Concept

Cadillac EV Concept
Cadillac EV Concept Autor: NAIAS

Aj Cadillac plánuje svoju budúcnosť spojiť s elektromobilmi. Zatiaľ sa odvážil len na ekokupé ELR, odvodené z Chevroletu Volt, vyrábané od roku 2013. Tento pokus však skončil po troch rokoch fiaskom. V súčasnosti je jediným elektrifikovaným modelom prémiovej divízie GM plug-in hybridný sedan CT6. To sa však zmení. Automobilka vidí príležitosť najmä v elektrickom crossoveri a tak neprekvapí, že detroitský koncept s jednoduchým názvom Cadillac EV je presne na túto tému. Veľa však o ňom neprezradila. V každom prípade je avízom prvého čisto elektrického Cadillacu, ktorý využije novú platformu GM's future EV. Na tej vzniknú aj ďalšie elektromobily. Štúdia nezaprie príslušnosť k značke. Ako showcar si mohla dovoliť obrovské kolesá, dvere bez kľučiek či kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel.

GAC Entranze

GAC Entranze
GAC Entranze Autor: NAIAS

Číňania si už brúsia zuby na americký trh. Automobilka GAC sa napriek tomu, že v súčasnosti predáva autá len v Číne, už tri roky zúčastňuje na prehliadke v Detroite. Nie len to. Vytvorila vlastné dizajncentrum v Los Angeles a vývojové centrum Michigane. Práve tam vznikol aj extrémne futuristický koncept Entranze. A útočí priamo na americký vkus. Je to elektrický autonómny crossover, v ktorom sa spájajú prvky MPV a SUV. Potom neprekvapí zvláštna kinematika dverí, absencia stredového stĺpika ani avantgardné usporiadanie sedadiel v konfigurácii 3 + 2 + 2. O technike Číňania nič neprezradili. Zato nezabudli ukázať svoj sériový sortiment, ktorý je prísľubom, že uvedenie značky na americký trh je už skutočne za rohom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#autosalón Detroit 2019 #NAIAS 2019
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR