Ford Mondeo bol kedysi jedným z pilierov Fordu v Európe. Lenže odbyt sedanov a kombi strednej triedy mieri nadol. Zákazníkov im kradnú SUV. V prípade Mondea však aj konkurencia. Štvrtá generácia, uvedená na trh v roku 2015, s dvojročným sklzom po USA, je tou najmenej úspešnou vo viac ako dvadsaťročnej histórii tohto modelu. Kým v roku 1998 predal Ford v Európe 310 809 kusov a v roku 2008 163 262 exemplárov, vlaňajšie predaje sa nedostali cez hranicu 50 000 vozidiel. Taký Volkswagen Passat síce tiež trpí stratou popularity, ale v roku 2017 sa preň rozhodlo aspoň 183 288 zákazníkov, kým pre Mondeo len 56 173.
Je teda otázne, či niekdajšia hviezda v budúcnosti vôbec prežije, hoci Ford vlani oznámil, že Mondea sa jeho modelová čistka dotknúť nemá. V každom prípade sa teraz na autosalóne v Bruseli snaží vdýchnuť svojmu niekdajšiemu bestselleru nový život. A to pomocou faceliftu a nových motorov, reagujúcich na príchod prísnejšej emisnej normy Euro 6d. Zmeny v exteriéri sú naozaj len retušami. Automobilka sa snažila viac odlíšiť jednotlivé verzie. Mierne revidovaná maska má chrómový výplet pri verzii Titanium, čierne lakovanie pri ST-Line a saténovú úpravu vo verzii Vignale. Prepracovaný je aj nárazník s výraznejším spojlerom a tiež nové denné a hmlové svetlá.
Vzadu je zmenená „céčková“ grafika svetiel, spojených chrómovou alebo saténovou lištou. Facelift uzatvára aktualizovaná ponuka nových diskov kolies s priemerom od 17– až do 19-palcov a vynovená paleta farieb vrátane Urban Teal, sivého Stealth Grey pre ST-line a modrého Blue Panther pre Vignale. V kabíne sa objavujú nové sedadlá, nové druhy čalúnenia či dekorácií a nový otočný ovládač automatickej prevodovky. Vďaka tomu sa na stredovej konzole uvoľnilo miesto pre dodatočný odkladací priestor a výhodnejšiu polohu USB portu. Asistenčné systémy dopĺňa adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go a inteligentný asistent rýchlosti, využívajúci dáta navigácie a čítačky dopravných značiek.
Novými motormi sa Mondeo vyrovnáva s príchodom prísnejšej emisnej normy Euro 6d. A nezabúda ani na diesely. Práve naopak. Pod kapotou sa objavuje novučičký 4-valec 2,0 EcoBlue s účinnejším chladením stlačeného vzduchu, precíznejším vstrekovaním a turbodúchadlom s nízkou zotrvačnosťou. Dodávaný bude v troch výkonových verziách – 88, 110 a 140 kW. Spotreba by sa mala pohybovať na úrovni 4,5 až 4,9 litra nafty na 100 km. Dve silnejšie verzie je možné kombinovať s modernizovaným 8-stupňovým automatom, ako alternatíve k 6-stupňovej manuálnej prevodovke. Dostupný je aj pohon AWD, ktorý rozdeľuje hnací moment medzi nápravy maximálne v pomere 50 : 50, a to na základe okamžitých podmienok.
Benzínová verzia so 4-valcom 1,5 EcoBoost (121 kW) vybaveným integrovaným výfukovým potrubím a vodou chladeným turbodúchadlom, by si mala privlastniť až 50 % predajov. Doplní ju hybrid, kombinujúci dvojlitrový atmosférický 4-valec s Atkinsonovým cyklom, elektromotor a li-ion akumulátor s kapacitou 1,4 kWh. Táto verzia ponúkne systémový výkon 138 kW pri normovanej spotrebe len 4,2 litra benzínu na 100 km. To aj vďaka rekuperácii brzdnej energie a rozhraniu SmartGauge s monitorovaním štýlu jazdy. Novinkou je, že hybrid je teraz dostupný nielen pre sedan, ale aj Mondeo Combi s objemom batožinového priestoru od 403 do 1 508 litrov.
Vynovené Mondeo by sa malo objaviť na trhu už v priebehu jari. Či ho však modernizácia spasí, je otázne. Šepká sa, že v budúcej generácii by ho mohol nahradiť crossover.
Technické údaje
Motor | 1,5 EcoBoost | 2,0 EcoBlue | 2,0 EcoBlue | 2,0 EcoBlue | 2,0 Hybrid |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 449 | 1 997 | 1 997 | 1 997 | 1 999 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 121/6 000 | 88/- | 110/3 500 | 140/3 500 | 138/6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 240/1 600 | -/- | 370/2 000 | 400/2 000 | 173/4 000 |
Prevodovka | 6M/6A | 6M | 6M/8A | 8A/8M AWD | eCVT |
0 – 100 km/h (s) | 10,4/11,2 | – | – | – | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 212/207 | 193 | 210/206 | 218/216 | 187 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,5/7,5 | 4,8 | 4,8/5,1 | 5,1/5,4 | 4,4 |