VIDEO: Novinka pre vodičov. Povinné svietenie cez deň aj zadnými svetlami?

Vidieť a byť videný je heslo, ktorým by sa mali riadiť všetci vodiči. Európska únia chce, aby autá na cestách boli ešte viditeľnejšie. Je preto možné, že v budúcnosti budú autá cez deň svietiť aj zadnými svetlami. Moderné automobily sú vybavené dennými svetlami, ktoré však musia svietiť len vpredu.

26.01.2019 07:00
debata (110)

VIDEO: Aký výhody a nevýhody má svietenie zadnými svetlami aj cez deň? Pozrite si video TV Pravda

Video

„Či sa na úrovni EÚ rozhodne o zavedení zadných (bočných) obrysových svietidiel v kombinácii s denným svietením, je rozhodnutím Svetového fóra pre harmonizáciu predpisov o vozidlách (UNECE – World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations), ktoré musí byť následne potvrdené členskými štátmi v Rade EÚ,“ informuje Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Podľa jej slov komisia už návrh týkajúci sa osvetlenia a svetelnej signalizácie predložila. „Momentálne sa ním zaoberá UNECE. Najbližšie stretnutie príslušnej pracovnej skupiny k tejto téme bude v apríli 2019,“ dodáva Ludviková.

Automobiloví výrobcovia musia od roku 2011 v základnej výbave nových automobilov ponúkať systém denného svietenia. Cez deň sa tak automaticky po naštartovaní rozsvecuje časť predných svetiel. Zadné svetlá ostávajú vypnuté. Systém má pomôcť vodičom skôr spozorovať oproti idúce vozidlo.

Slovenské ministerstvo vnútra vníma danú iniciatívu kladne. „Všetko, čo napomôže zlepšenie bezpečnosti a plynulosti v cestnej premávke, vnímame ako pozitívne,“ informuje tlačový odbor rezortu vnútra.

Aktuálne na Slovensku musia autá cez deň... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Octavia Aktuálne na Slovensku musia autá cez deň svietiť prednými svetlami. Táto povinnosť neplatí v celej Európskej únii.

„Ak bude takáto zmena schválená, teda že súčasťou denného osvetlenia vozidla bude aj osvetlenie v zadnej časti vozidla, tak sa jej výrobcovia vozidiel budú musieť prispôsobiť od dátumu stanoveného predpisom,“ uvádza hovorkyňa slovenského ministerstva dopravy Karolína Ducká. Podľa jej slov sa pri schvaľovaní vozidiel v celej Európskej únii z hľadiska osvetlenia uplatňuje predpis EHK OSN č. 48. Výrobcovia však nemajú povinnosť nainštalovať do každého nového auta svetelný senzor. Ten by v prípade zníženej viditeľnosti automaticky rozsvietil stretávacie svetlá, v rámci ktorých svietia aj svetlá v zadnej časti auta. V zhoršených podmienkach tak ostáva rozsvietenie hlavných svetiel na vodičovi. Ten si nie vždy uvedomí, že mu nesvietia hlavné svetlá, keďže v rámci denného osvetlenia sa rozsvecuje aj prístrojová doska auta. Vodič tak vidí, že má osvetlený tachometer spolu s otáčkomerom.

Ani svetelné senzory všetkých výrobcov nedokážu rozpoznať potrebu rozsvietenia stretávacích svetiel za každých podmienok. Dôkazom toho je počet áut jazdiacich so stretávacími svetlami počas hmly alebo slabého dažďa. Problémy vznikajú aj na diaľniciach pri jazde po daždi, keď auto za sebou vplyvom vysokej rýchlosti víri vodu nachádzajúcu sa na vozovke. V dôsledku toho za vozidlom vzniká clona, ktorá ho čiastočne zakrýva. Tmavé autá sú v takýchto podmienkach bez svietiacich zadných svetiel menej viditeľné.

Na Slovensku platí povinnosť celodenného svietenia od februára 2009. Pred týmto termínom slovenskí vodiči museli svietiť približne len od polovice októbra do marca. Teda v zimných podmienkach, keď sa skôr stmieva, hrozia hmly a sneženie. V ostatných mesiacoch mohli vozidlá cez deň jazdiť s vypnutými svetlami. V noci bolo svietenie povinné počas celého roka.

Vozidlá, ktoré sú vyrobené pred rokom 2011 a nemajú systém denného svietenia, môžu počas celého dňa jazdiť so stretávacími svetlami, keď im svietia aj zadné svetlá. Majitelia áut musia počítať so zvýšenou spotrebou žiaroviek, prípadne xenónových výbojok, keďže staršie autá sú vybavené buď halogénovými, alebo xenónovými svetlometmi. Mnohí majitelia týchto áut preto v minulosti pristúpili k dodatočnej montáži systému denného osvetlenia, pri ktorej do prednej časti vozidla namontovali dodatočné svetlá.

Nie vo všetkých krajinách Európskej únie vodiči musia svietiť počas celého dňa. Zákon to neprikazuje napríklad v Portugalsku, vo Veľkej Británii alebo na Malte. Celodenné svietenie pre osobné automobily neplatí ani v susednom Rakúsku, ktoré túto povinnosť zrušilo v roku 2008. Cez deň musia na rakúskych cestách svietiť len motocykle. Osobné autá musia svietiť len v noci a za zhoršených svetelných podmienok, teda počas dažďa, hmly, sneženia a v šere.

O povinnosti rozsvietiť zadné svetlá aj počas dňa sa spustila diskusia v susednom Česku, kde platí povinnosť celodenného svietenia od roku 2006. O podobnej povinnosti uvažuje aj Kanada, kde by nové autá mohli mať povinnosť cez deň svietiť aj zadnými svetlami od roku 2021.

© Autorské práva vyhradené

110 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #legislatíva #svetlá
Články podľa značiek