Toyota RAV4: Nová generácia prezradila všetko

29.01.2019 12:00

Piata generácia Toyoty RAV4 absolvovala premiéru už na vlaňajšom aprílovom autosalóne v New Yorku, no až teraz automobilka zverejnila presné technické údaje. A to aj hybridnej verzie, ktorá bude dostupná s predným náhonom, ako aj s elektronickým systémom AWD-i. Na naftu zabudnite.

Dizajn piatej generácie RAV4 je silne...
Dizajn piatej generácie RAV4 je silne inšpirovaný drsne poňatým konceptom FT-AC. Napriek tomu má agresívne tvarovaná karoséria menší aerodynamický odpor. Autor: Toyota

Piata generácia Toyoty RAV4 v podstate už nie je novinkou. Od jej premiéry na vlaňajšom autosalóne v New Yorku ubehol takmer rok. Následne ukázala Toyota európsku špecifikáciu na jeseň v Paríži. Stále však chýbali bližšie technické údaje. Tie prichádzajú spolu s jej uvedením na trh. A sú o to zaujímavejšie, že nová RAV4, nemá s tou predchádzajúcou naozaj nič spoločné. Je prvým SUV Toyoty, postaveným na modulárnej platforme TNGA, teda ak neberieme do úvahy crossover CH-R. To umožnilo nasadenie nových asistenčných systémov, ale aj najnovšej generácie hybridného pohonu THS II. Zároveň narástla tuhosť karosérie až o 57 %.

Kratšia ale priestrannejšia

Do dĺžky má RAV4 4 600 mm, čo je o päť menej. Redukovala sa aj výška. Súčasných 1 685 mm je o 10 menej ako v minulosti. Na druhej strane je nová RAV 4 o 10 mm širšia (1 855 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 30 mm (2 690 mm), čo znamená kratšie previsy – vpredu o päť a vzadu až o 30 mm. Zákazníci nepochybne ocenia zväčšenie svetlej výšky o 15 mm. Dizajn vychádza z detroitského konceptu Toyota FT-AC. Zakladá si na drsnom výraze, ktorý má bližšie k off-roadom ako k SUV či crossoverom. Vidieť to na agresívnej a kolmej prednej maske, hranatých výrezoch kolies, veľkých spätných zrkadlách na samostatných nožičkách a bohato chránenom podvozku.

Na dĺžke RAV4 ubudlo päť milimetrov. Zato je o...
Na dĺžke RAV4 ubudlo päť milimetrov. Zato je o 10 mm širšia a má o 30 mm dlhší rázvor náprav. Na nespevnených povrchoch poteší zväčšenie svetlej výšky o 15 mm. Novinkou je dvojfarebné lakovanie karosérie. Autor: Toyota

S balíkom Adventure pridáva RAV4 nábehové panely nárazníkov, robustné obloženie prahov, strešné lyžiny či rozšírené plastové lemy blatníkov. Napriek tomu má nová generácia lepšiu aerodynamiku. Úplnou novinkou je dvojfarebné lakovanie. Čiernu alebo bielu strechu možno kombinovať s viacerými farbami, vrátane nového modrého odtieňa Blue Flame. Interiér ponúka posádke viac priestoru a vodičovi lepší výhľad. Dané je to napríklad znížením výšky kapoty o 15 mm. Ergonómia ťaží z väčšieho rozsahu nastavenia volantu, a to až o 50 %. Zadní cestujúci majú nielen viac miesta na nohy, ale aj o 40 mm širšiu lavicu.

Väčší kufor aj pre hybrid

V kufri zas pribudlo 79 litrov, čím sa objem batožinového priestoru zväčšil na 580 litrov, nezávisle od toho, či ide o benzínovú alebo hybridnú verziu. Variabilitu zabezpečujú sklopné zadné sedadlá a prestaviteľná dvojitá podlaha kufra. Dizajn palubnej dosky sa zmenil na nepoznanie. V jej centre je 7– alebo 8-palcové multimediálne dotykové rozhranie. Širšia stredová konzola obsahuje indukčnú nabíjačku a viac odkladacích priestorov. Medzi nové prvky vybavenia patria predné ventilované sedadlá, zadné vyhrievané sedadlá, audio JBL s výkonom 800 W a deviatimi reproduktormi, ale aj unikátne elektronické vnútorné spätné zrkadlo. Obraz prenáša zo zadnej kamery, takže záber nie je limitovaný výrezom okna.

V interiéri nezostal kameň na kameni. Je...
V interiéri nezostal kameň na kameni. Je priestrannejší, pôsobí hodnotnejšie a využíva nové 8-palcové multimediálne rozhranie či 4,5-palcový TFT displej prístrojového panela. Technologickou novinkou je elektronické spätné zrkadlo. Autor: Toyota

Za príplatok si môžete dopriať aj veľkú panoramatickú strechu, bezkľúčový prístup, zobrazenie okolia vozidla, elektricky ovládané veko kufra či 18-palcové disky kolies. Rozšírený bezpečnostný balík Toyota Safety Sense obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov, monitoring jazdných prúdov s podporou riadenia, adaptívny tempomat aktívny až do 190 km/h, čítačku značiek, tiesňové volanie eCall, ale aj adaptívne svetlá Projector Beam LED.

Zabudnite na naftu

Asi neprekvapí, že piata generácia RAV4 už neponúkne naftový motor. Napokon, diesel vypadol po facelifte aj zo štvrtej generácie. Zastúpi ho hybridná verzia, ktorá ponúka vyšší výkon pri súčasnom znížení spotreby paliva. Hybridnú sústavu tvorí nový atmosférický 4-valec 2,5 Dynamic Force (130 kW), spojený s elektromotorom (88 kW) a planétovou prevodovkou. Spolu dávajú 160 , respektíve 163 kW, čo je viac ako v minulosti (145 kW). Špecialitou motora je tepelná účinnosť až 41 %, dosiahnutá použitím Atkinsonového cyklu, priameho aj nepriameho vstrekovania a zvýšením kompresného pomeru až na 14 : 1.

Nový hybridný systém kombinuje atmosférický...
Nový hybridný systém kombinuje atmosférický 4-valec 2,5 Dynamic Force (130 kW), spojený s elektromotorom (88 kW) a planétovou prevodovkou. Autor: Toyota

Hybridná RAV4 akceleruje potom z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy pri priemernej spotrebe len 4,4, respektíve 4,5 litra benzínu na 100 km (NEDC). Dodávať sa bude s pohonom predných kolies aj s pohonom oboch náprav AWD-i. Štvorkolky totiž pridávajú na zadnej náprave druhý elektromotor (40 kW). Výhodou je, že k zadným kolesám je teraz možné posielať až o 30 % viac krútiaceho momentu. Maximum je až 1 300 Nm, čo je viac, než zvládajú mechanické systémy. Vodič má pritom na výber z jazdných režimov Normal, Eco a Sport. Lepšie vlastnosti na nespevnených povrchoch bude mať však aj hybridná verzia s predným náhonom vďaka samosvornému diferenciálu a režimu Trail.

Istejšia na asfalte aj mimo neho

Toyota predpokladá, že hybridná verzia bude v Európe tvoriť až 90 % odbytu, veď už dnes je to 85 %. Zvyšok pripadne na 4-valec 2,0 Valvematic (129 kW), ktorý je možné kombinovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo kontinuálnou prevodovkou CVT. Aj v tomto prípade je k dispozícii pohon oboch náprav. V porovnaní s minulosťou sa nový systém Rear DriveLine Disconnect líši schopnosťou preniesť vďaka dvojici spojok k zadným kolesám až 50 % hnacieho momentu a navyše možnosťou úplne odpojiť zadné kolesá, čo je výhoda pre ekonomiku prevádzky. Systém Dynamic Torque Vectoring sa zas stará o rozdelenie hnacej sily medzi pravým a ľavým zadným kolesom.

Jazdné vlastnosti ťažia z plne nezávislého zavesenia kolies, vrátane zadných, ktoré nesú dvojité lichobežníkové ramená, ale aj nižšieho ťažiska a takmer ideálneho rozloženia hmotnosti medzi nápravy v pomere 51 : 49. Podobne je to so zaťažením pravých a ľavých kolies. Z tohto dôvodu došlo napríklad k premiestneniu palivovej nádrže pred zadnú nápravu a jej posunutiu do strany, aby kompenzovala hmotnosť vodiča. Riadenie zas spresnilo premiestnenie elektromotora posilňovača zo stĺpika riadenia priamo na hrebeň. Toyota sa tiež rozhodla dať prednosť klasickým letným a zimným pneumatikám pred celoročným obutím.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 600
Šírka (mm) 1 855
Výška (mm) 1 685
Rázvor náprav (mm) 2 690
Veľkosť kufra (l) 580 – 1 690
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 485 – 1 730

Technické údaje

Motor 2,0 Valvematic 2,0 Valvematic AWD 2,5 Hybrid 2,5 Hybrid AWD
Zdvihový objem (ccm) 1 987 1 987 2 487 2 487
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 129/6 000 129/6 000 160/- 163/_
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 208/4 300 208/4 300 221/3 600 221/3 600
Prevodovka 6M/CVT 6M/CVT e-CVT e-CVT
0 – 100 km/h (s) 9,8/10,7 9,9/11,0 8,4 8,1
Max. rýchlosť (km/h) 190 190 180 180
Spotreba na 100 km (l) 6,0/5,6 6,2/5,8 4,5 4,4
Toyota
		RAV4 Hybrid -
		2019
Toyota RAV4
		Hybrid -
		2019
+39Toyota RAV4 Hybrid -
		2019
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR