Subaru WRX STi S209: Predátor sa vracia. Ale len v USA

06.02.2019 12:00

Legendárne Subaru WRX STi prichádza v historicky najvýkonnejšej verzii. Má 254 kW, manuál a bodykit inšpirovaný súťažným špeciálom. Čo viac si môžete priať? Škoda, že vznikne len „limitka“ pre USA. Európa môže na tohto predátora zabudnúť.

VRX STI 209 nadväzuje na tradíciu japonských...
VRX STI 209 nadväzuje na tradíciu japonských „limitiek“ z rokov 2000, 2015 a 2017. Za vzor si berie okruhový špeciál WRX STi Nürburgring Challenge, čo vidieť na rozšírených blatníkoch a zväčšených sacích otvoroch. Autor: Subaru

Vlani sa musela Európa rozlúčiť s kultovým sedanom Subaru WRX STi. Ako inak, dôvodom bol nástup novej homologizácie WLTP. Jednoducho, ostré Subaru neprešlo emisným filtrom a stalo sa ďalšou obeťou ekológie. Nie všade na svete však vládnu bruselské normy. A tak WRX STi prichádza na americký trh vo svojej vôbec najvýkonnejšej verzii S209. Tá odkazuje na špeciály S01 z roku 2000 či S207 a S208 z rokov 2015 a 2018, ktoré boli výsadou japonského trhu. Tieto „limitky“ vznikali v centrále Subaru Tecnica International (STI) v japonskom Kiriu. A to s veľkým podielom ručných prác. Nie inak je to tentoraz.

O potrebný prítlak sa stará neprehliadnuteľné...
O potrebný prítlak sa stará neprehliadnuteľné zadné krídlo a difúzor, z ktorého vykúkajú ručne leštené koncovky výfukov. Autor: Subaru

Edícia S209 je ďalším kúskom pre „fajnšmekrov“, ktorí chcú cez týždeň jazdiť s praktickým rodinným autom a cez víkend vyraziť na okruh. Nič lepšie si zadovážiť nemôžu. S209 posúva WRX STi opäť o čosi vyššie. Jeho srdcom je 4-valcový boxer EJ25 s objemom 2,5 litra, ktorý však prešiel tuningom. Dostal ľahšie kované piesty a ojnice, no najmä väčšie turbodúchadlo HKS s tlakom 18 psi, namiesto pôvodných 16,2 psi. Do spaľovacieho priestoru sa však dostane viac vzduchu a paliva aj vďaka účinnejšiemu medzichladiču s „vodnou sprchou“, výkonnejšiemu čerpadlu a väčším vstrekovačom. Nový výfukový trakt z nehrdzavejúcej ocele kladie odchádzajúcim plynom o 17 % nižší odpor.

Srdcom tohto dravca je 2,5-litrový boxer...
Srdcom tohto dravca je 2,5-litrový boxer preplňovaný turbodúchadlom HKS. Ten posiela svojich 254 kW cez manuálnu prevodovku a tri diferenciály ku všetkým štyrom kolesám. Autor: Subaru

Výsledkom je výkon zvýšený z 300 na 341 koní (254 kW) a krútiaci moment, ktorý narástol o 10 % na približne 440 Nm. Skvelou správou je, že tieto „čísla“ posiela agregát výlučne k 6-stupňovej manuálnej prevodovke, a to so skrátenými prevodovými pomermi. Automat sa v tomto prípade nekoná. Úpravy zasiahli aj pohon oboch náprav Subaru Symmetrical All-Wheel Drive s centrálnym diferenciálom DCCD a dvoma samosvornými diferenciálmi s vektorovaním krútiaceho mementu. Vodič dostane cez rekalibrovaný systém SI-Drive na výber tri jazdné režimy – Intelligent, Sport a Sport Sharp. Kým prvý je ideálny pre bežné použitie a ekonomickú prevádzku, Sport Sharp, s obmedzenými zásahmi stabilizácie, využijú majitelia na okruhoch.

Interiér je vyzbrojený sedadlami Recaro s...
Interiér je vyzbrojený sedadlami Recaro s integrovanými opierkami hláv, športovým volantom a plaketami STi, ktoré nahrádzajú tradičné logá Subaru. Autor: Subaru

Podvozok tejto šelmy je v mnohom inšpirovaný špeciálom WRX STi Nürburgring Challenge, ktorý si vlani odniesol zlato z 24-hodinovky na Nürburgringu v triede SP3T. Náklony redukujú tuhšie pružiny, stabilizátory s priemerom 20 mm, ako aj tlmiče Bilstein. Krúteniu karosérie zamedzujú dodatočné výstuhy pod prednou kapotou, ale aj v oblasti zadného uchytenia tlmičov. Ľahké kované 19-palcové disky BBS obúvajú pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT600A s profilom 265/35 R19, vyvinuté špeciálne pre S209. Podľa Subaru majú výrazný podiel na schopnosti zvládať bočné preťaženie cez 1,0 g. O deceleráciu sa starajú brzdy Brembo so 6-piestikovými prednými a 2-piestikovými zadnými strmeňmi.

Nižšie ťažisko je výsledkom použitia karbónovej...
Nižšie ťažisko je výsledkom použitia karbónovej strechy, ale aj kovaných 19-palcových diskov kolies. Autor: Subaru

Ani navonok netají WRX STi S209 svoju adrenalínovú povahu. Jasným znamením sú „vytiahnuté“ blatníky, ktoré rozširujú karosériu o 43 mm, zväčšené sacie otvory, karbónový strešný panel znižujúci ťažisko či difúzor a neprehliadnuteľné pevné zadné krídlo z kompozitov. Z nárazníka vykúkajú štyri ručne leštené chrómové koncovky výfukov s priemerom 101 mm. Na výber je perleťovobiela karoséria so zlatými diskami alebo modrý lak so šedými kolesami. Kokpit privíta vodiča čierno-striebornými sedadlami Recaro, čalúnenými materiálom Ultrasuede, a mohutným semišovým vencom volantu. Logá Subaru nahradili plakety STi.

Zlou správou je, že limitovaná edícia približne 200 kusov dorazí len k americkým zákazníkom. Aj tí však budú musieť byť trpezliví. Prvé vozidlá sa k nim totiž dostanú najskôr koncom roka.

Subaru
		WRX STi S209 -
		2019
Subaru WRX
		STi S209 -
		2019
+18Subaru WRX STi S209 -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Subaru WRX STi #Subaru #autosalón Detroit 2019
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
4. 2. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.237 €
28. 1. 2019zdraženie1.204 €zlacnenie1.236 €
14. 1. 2019zdraženie1.195 €zdraženie1.250 €
7. 1. 2019zlacnenie1.173 €zlacnenie1.228 €
31. 12. 2018zlacnenie1.176 €zlacnenie1.233 €
24. 12. 2018zdraženie1.202 €1.258 €
17. 12. 2018zlacnenie1.195 €zdraženie1.258 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk