Vlani sa musela Európa rozlúčiť s kultovým sedanom Subaru WRX STi. Ako inak, dôvodom bol nástup novej homologizácie WLTP. Jednoducho, ostré Subaru neprešlo emisným filtrom a stalo sa ďalšou obeťou ekológie. Nie všade na svete však vládnu bruselské normy. A tak WRX STi prichádza na americký trh vo svojej vôbec najvýkonnejšej verzii S209. Tá odkazuje na špeciály S01 z roku 2000 či S207 a S208 z rokov 2015 a 2018, ktoré boli výsadou japonského trhu. Tieto „limitky“ vznikali v centrále Subaru Tecnica International (STI) v japonskom Kiriu. A to s veľkým podielom ručných prác. Nie inak je to tentoraz.
Edícia S209 je ďalším kúskom pre „fajnšmekrov“, ktorí chcú cez týždeň jazdiť s praktickým rodinným autom a cez víkend vyraziť na okruh. Nič lepšie si zadovážiť nemôžu. S209 posúva WRX STi opäť o čosi vyššie. Jeho srdcom je 4-valcový boxer EJ25 s objemom 2,5 litra, ktorý však prešiel tuningom. Dostal ľahšie kované piesty a ojnice, no najmä väčšie turbodúchadlo HKS s tlakom 18 psi, namiesto pôvodných 16,2 psi. Do spaľovacieho priestoru sa však dostane viac vzduchu a paliva aj vďaka účinnejšiemu medzichladiču s „vodnou sprchou“, výkonnejšiemu čerpadlu a väčším vstrekovačom. Nový výfukový trakt z nehrdzavejúcej ocele kladie odchádzajúcim plynom o 17 % nižší odpor.
Výsledkom je výkon zvýšený z 300 na 341 koní (254 kW) a krútiaci moment, ktorý narástol o 10 % na približne 440 Nm. Skvelou správou je, že tieto „čísla“ posiela agregát výlučne k 6-stupňovej manuálnej prevodovke, a to so skrátenými prevodovými pomermi. Automat sa v tomto prípade nekoná. Úpravy zasiahli aj pohon oboch náprav Subaru Symmetrical All-Wheel Drive s centrálnym diferenciálom DCCD a dvoma samosvornými diferenciálmi s vektorovaním krútiaceho mementu. Vodič dostane cez rekalibrovaný systém SI-Drive na výber tri jazdné režimy – Intelligent, Sport a Sport Sharp. Kým prvý je ideálny pre bežné použitie a ekonomickú prevádzku, Sport Sharp, s obmedzenými zásahmi stabilizácie, využijú majitelia na okruhoch.
Podvozok tejto šelmy je v mnohom inšpirovaný špeciálom WRX STi Nürburgring Challenge, ktorý si vlani odniesol zlato z 24-hodinovky na Nürburgringu v triede SP3T. Náklony redukujú tuhšie pružiny, stabilizátory s priemerom 20 mm, ako aj tlmiče Bilstein. Krúteniu karosérie zamedzujú dodatočné výstuhy pod prednou kapotou, ale aj v oblasti zadného uchytenia tlmičov. Ľahké kované 19-palcové disky BBS obúvajú pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT600A s profilom 265/35 R19, vyvinuté špeciálne pre S209. Podľa Subaru majú výrazný podiel na schopnosti zvládať bočné preťaženie cez 1,0 g. O deceleráciu sa starajú brzdy Brembo so 6-piestikovými prednými a 2-piestikovými zadnými strmeňmi.
Ani navonok netají WRX STi S209 svoju adrenalínovú povahu. Jasným znamením sú „vytiahnuté“ blatníky, ktoré rozširujú karosériu o 43 mm, zväčšené sacie otvory, karbónový strešný panel znižujúci ťažisko či difúzor a neprehliadnuteľné pevné zadné krídlo z kompozitov. Z nárazníka vykúkajú štyri ručne leštené chrómové koncovky výfukov s priemerom 101 mm. Na výber je perleťovobiela karoséria so zlatými diskami alebo modrý lak so šedými kolesami. Kokpit privíta vodiča čierno-striebornými sedadlami Recaro, čalúnenými materiálom Ultrasuede, a mohutným semišovým vencom volantu. Logá Subaru nahradili plakety STi.
Zlou správou je, že limitovaná edícia približne 200 kusov dorazí len k americkým zákazníkom. Aj tí však budú musieť byť trpezliví. Prvé vozidlá sa k nim totiž dostanú najskôr koncom roka.