Ford Explorer: Americká klasika sa vracia k ‘zadokolke‘

Ford predstavil v Detroite úplne novú generáciu Explorera, najpredávanejšieho veľkého SUV v USA. A zmenil ju na nepoznanie. Predný náhon a naprieč uložené motory sú minulosťou.

01.02.2019 12:00
debata
Nový Explorer má podstatne dynamickejšie... Foto: Ford
Ford Explorer - 2019 Nový Explorer má podstatne dynamickejšie proporcie. To aj vďaka zmene koncepcie, ktorá umožnila skrátiť predný previs.

Ford plánuje veľkú modelovú čistku. Z výrobného programu škrtne väčšinu sedanov a hatchbackov. Zato investuje do svojich stálic. Nielen do pikapu F-150 či Mustanga, ale aj do Explorera. Ten je od roku 1990 jedným z pilierov jeho prosperity. Veď v triede veľkých SUV mu za Atlantikom patrí dlhodobo post najpredávanejším SUV a vlani aj 13. miesto v štatistikách bez rozdielu tried. Šiesta generácia predstavená v Detroite s ničím iným ako s úspechom neráta. A zdá sa, že Ford pre to urobil ešte viac ako v minulosti.

Explorer šiestej generácie je najväčší v... Foto: Ford
Ford Explorer - 2019 Explorer šiestej generácie je najväčší v histórii. Na dĺžku má 5 050 mm a jeho rázvor náprav je 3 025 mm.

Nový Explorer stojí totiž na úplne novej platforme so zadným náhonom a pozdĺžne uloženými motormi. To je veľká medzigeneračná zmena, ktorá priniesla vyššiu tuhosť karosérie, nižšiu hmotnosť, lepšie jazdné vlastnosti a tiež dala viac možností dizajnérom. Tí mohli konečne predĺžiť rázvor, skrátiť predný previs a dať Exploreru dynamickejšie proporcie. Navyše si zákazníci priali viac priestoru. A tak je šiesta generácia tou vôbec najväčšou. Na dĺžku má 5 050, na šírku 2 005 a na výšku 1 775 mm. Kolesá prednej a zadnej nápravy sú od seba vzdialené 3 025 mm, čo je o 165 viac. Štandardne používa Explorer 18-palcové disky, no voliť môžete aj 21-palcové kolesá.

Športová verzia Explorera ST má nielen dizajn... Foto: Ford
Ford Explorer - 2019 Športová verzia Explorera ST má nielen dizajn zušľachtený 21-palcovými čiernymi diskami, ale aj viac výkonu pod kapotou. Jej dvakrát preplňovaný 6-valec 3,0 EcoBoost dáva až 294 kW.

Športovému vzhľadu pomohla nižšie uložená strecha, šikmejšie sklonené čelné okno aj zužujúci sa stĺpik D. Ten je ako jediný lakovaným vo farbe karosérie. Kabína ponúka miesto pre sedem cestujúcich v troch radoch sedadiel. Tie zadné PowerFold sú ovládané elektricky. Druhý rad je posuvný. Podľa konfigurácie odvezie Explorer od 515 do 2 486 litrov nákladu. Posádka sa môže tešiť aj na vyšší komfort. Hoci bude nový Explorer len o 400 dolárov drahší, už v základe dostanú zákazníci elektricky ovládané zadné veko, multimediálny systém Sync 3 s 8-palcovou obrazovkou či vysokorýchlostné pripojenie na internet pre desať zariadení.

Interiér je priestrannejší a luxusnejší.... Foto: Ford
Ford Explorer - 2019 Interiér je priestrannejší a luxusnejší. Prístrojový panel môže byť vybavený 12,3-palcovou obrazovkou. Rozhranie Sync 3 používa 8- alebo 10,1-palcový dotykový displej. Pripojiť možno až desať externých zariadení.

Vyššie úrovne pridajú 10,1-palcové rozhranie a 12,3-palcový virtuálny prístrojový panel. Za príplatok si môžete dopriať aparatúru B & O s výkonom 980 W a so štrnástimi reproduktormi alebo parkovací asistent, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne manévre bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Balík asistenčných Systémov Co-Pilot360 obsahuje inteligentný tempomat s rozpoznávaním dopravných značiek, autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, výstrahu pred križujúcimi vozidlami či parkovaciu kameru s ostrekovaním.

Motory 2,3 EcoBoost a 3,0 EcoBoost sú... Foto: Ford
Ford Explorer - 2019 Motory 2,3 EcoBoost a 3,0 EcoBoost sú štandardne spojené s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a so zadným náhonom. Za pohon 4x4 si musíte priplatiť.

Pod prednou kapotou pracuje buď preplňovaný 4-valec 2,3 EcoBoost (223 kW, 420 Nm), alebo 6-valec 3,0 EcoBoost (272 kW, 514 Nm). V oboch prípadoch sú motory spojené s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Za príplatok dostanete štvorkolku so systémom Terrain Managment, ktorý ponúka až šesť jazdných režimov. Od Normal, cez Sport, Trail, Tow pre ťahanie prívesu až po Slippery, vhodný pri zníženej trakcii, a ekonomický Eco. Ford sa chváli, že Explorer utiahne príves s hmotnosťou až 2 540 kg, čo je o 12 % viac ako v minulosti. Očakáva sa aj nižšia spotreba, tú však zatiaľ Ford neprezradil.

Presné dynamické parametre prídu na rad neskôr, keďže Explorer sa k prvým zákazníkom chystá vo verziách XLT, Limited a Platinum až v septembri. V tom čase bude k dispozícii aj športový derivát Explorer ST, ktorého výkon narastie až na 294 kW a krútiaci moment na 562 Nm. Potvrdený je tiež hybrid, ktorý by mal spojiť 3,3-litrový benzínový 6-valec s elektromotorom, podobne ako v policajných Exploreroch Police Interceptor Utility. Základná cena so 4-valcom má štartovať na lákavých 32 765 dolároch, čo je približne 28 670 eur. Bohužiaľ, do Európy sa novinka Forda nechystá.
Ford Explorer - 2019
Ford Explorer - 2019
+29Ford Explorer - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #autosalón Detroit 2019 #Ford Explorer
Články podľa značiek