Predaje naftových áut v Európe padajú. Výnimkou sú dve krajiny

Záujem o naftové autá v Európskej únii prudko klesá. Výnimkou sú Bulharsko a Estónsko, kde autá spaľujúce naftu zaznamenali v minulom roku mierny rast. Správanie spotrebiteľov výrazne ovplyvnili zákazy, ktoré zvažujú veľké európske mestá. Podľa nich by naftové autá boli z centier miest vylúčené. Naopak, predajom benzínových áut sa darí.

14.02.2019 14:30
debata (35)
V roku 2018 sa v Európskej únii zaregistrovalo... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K V roku 2018 sa v Európskej únii zaregistrovalo 3,4 milióna nových áut s naftovými motormi.

V roku 2018 podľa Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) až 56,7 percenta nových áut zaregistrovaných v niektorom z členských štátov Európskej únie malo benzínový motor. Rok predtým išlo len o 50,3 percenta. Naftové autá sú zastúpené 35,9 percenta. Vozidlá, ktoré je možné nabíjať, teda elektrický pohon, dosiahli len 2 percentá všetkých registrácií nových áut.

Autá s elektrickým pohonom majú za sebou veľký nárast. Ide buď o elektromobily, alebo o vozidlá, ktoré kombinujú spaľovací a elektrický motor. Ich celkový počet zaregistrovaných kusov je však stále malým číslom.

Obyvatelia Európskej únie si v roku 2018 zaregistrovali viac ako 8,5 milióna benzínových áut. To je o 12,8 percenta viac ako v roku 2017. Naftové autá s celkovým počtom kusov 3,4 milióna zaznamenali 18,3-percentný pokles. Všetky nové vozidlá, ktoré je možné dobíjať, sú v štatistikách zastúpené 301 847 kusmi, ktoré znamenajú medziročný nárast o 38,2 percenta. Súčasťou tohto čísla sú aj plug-in hybridy a elektromobily, ktoré majú spaľovací motor fungujúci v prípade potreby ako generátor.

Vozidlá, ktoré je možné nabíjať dosiahli len 2... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Nissan Leaf Vozidlá, ktoré je možné nabíjať dosiahli len 2 percentá všetkých registrácií.

Elektromobily, teda autá, ktoré sa spoliehajú výhradne na akumulátory a elektromotor, majú za sebou ešte prudší nárast registrácií. V číselnom vyjadrení zaregistrovaných kusov je ich 150-tisíc. V porovnaní s rokom 2017 došlo v minulom roku k nárastu o 53,2 percenta.

V roku 2018 najmohutnejšie rástli predaje elektromobilov v Lotyšsku, 231,8-percentný nárast registrácií stačil len na celkovo 73 zaregistrovaných elektromobilov. Viac ako 200-percentný nárast registrácií elektromobilov majú na konte aj Estónsko a Rumunsko. Automobilky predali najviac elektrických áut v Nemecku, kde sa do databázy dostalo 36 216 nových elektromobilov. Elektrické autá spĺňajú požiadavky vodičov, ktorí majú prístup k nabíjačkám a automobil využívajú na kratšie trasy. Elektromobily stále trápi krátky dojazd a vysoká obstarávacia cena.

Zvyšujúci sa počet predaných elektromobilov odráža zvyšujúcu sa ponuku elektrických áut na trhu. Mnohé krajiny navyše podporujú predaj elektrických áut formou dotácií či daňových úľav. Darí sa aj plug-in hybridom (PHEV), ktoré kombinujú výhody spaľovacieho aj elektrického motora. Obyvatelia únie ich v minulom roku zaregistrovali takmer 152-tisíc kusov. Slovensko nevedie samostatnú štatistiku registrácií vozidiel označovaných ako PHEV.

Najväčší fanúšikovia benzínových áut žijú v Rumunsku, kde v minulom roku ich registrácie medziročne narástli o 45,4 percenta. Na Slovensku sa ich predaj zvýšil o 14,4 percenta na 65 209 kusov. Pokles v oblasti benzínových áut v únii zaznamenalo len Dánsko, kde ich predaj poklesol o 0,2 percenta. Najväčší prepad predaja naftových áut zaznamenala v minulom roku Veľká Británia, kde ich počet klesol z viac ako jedného milióna na 750-tisíc kusov. Nemecko ostáva jedinou krajinou únie, kde sa v minulom roku predalo viac ako milión naftových áut, konkrétne 1,11 milióna. V roku 2017 bolo nad hranicou jedného milióna aj Taliansko, kde v roku 2018 počet registrácií týchto vozidiel dosiahol 978-tisíc. Najväčší nárast registrácií naftových áut v minulom roku na úrovni 2,2 percenta dosiahlo Estónsko. V krajine došlo k registrácií 12 128 naftových áut. Bulharsko zaznamenalo nárast o 0,3 percenta na 19 707 kusov. Záujem o nové naftové autá klesá aj na Slovensku. V minulom roku sa počet registrácií znížil o 18,6 percenta na 29 432 kusov.

Záujem o naftové autá klesá od roku 2015, keď došlo k prevaleniu škandálu koncernu VW. Nemecký koncern montoval do svojich naftových automobilov softvér, ktorý upravoval správanie pohonnej jednotky počas emisných testov. V reálnych podmienkach produkoval emisií viac. Škandál naštrbil dôveru zákazníkov voči tomuto druhu pohonu. Niektoré európske krajiny navyše hovoria o zákazoch používania spaľovacích, prípadne naftových motorov.

Nemecký Hamburg dokonca už vylúčil staršie naftové automobily z vybraných oblastí. Staršie naftové autá už majú obmedzený vjazd aj na časť diaľnice v okolí nemeckého Essenu. V tomto roku by sa mali zákazy rozšíriť aj do ďalších miest. Naftové motory sú stále najlepšou alternatívou pre vozidlá prekonávajúce dlhé vzdialenosti.

Nemci žijúci v okolí týchto miest sa zbavujú svojich starších naftových automobilov. Tie sa následne predajú do krajín v strednej a východnej Európe, kde zatiaľ zákazy nehrozia. Spoločnosť AAA Auto tvrdí, že počet jazdených inzerovaných áut v minulom roku medziročne klesol o 15 percent. Podľa spoločnosti zaoberajúcou sa predajom jazdených áut, medzi jej zákazníkmi stúpa záujem o benzínový a alternatívne pohony.

Pozrite si redakčný test Škody Fabia s litrovým benzínovým trojvalcom TSI.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #predaje áut #naftové motory #naftové autá #hybridy
Články podľa značiek