
Je to neuveriteľné, kam až môže siahať výkon mníchovských SUV. Nehovoríme pritom o brutálnych verziách X5 M a X6 M, ktoré sú známe už dlhšie, ale o menších modeloch X3 a X4, ktoré sa zväčša spájajú s predstavou praktického rodinného auta s dieselovým motorom. Lenže na svete sú konkurenti v podobe Mercedesu-AMG GLC 63 a GLC 63 Coupé, a tak BMW posiela do ringu svoju predstavu o rýchlych SUV strednej triedy. A aby nebolo ani náhodou pochýb, že stuttgartských rivalov nechajú v prachu, pod kapoty X3 M a X4 M zamieril úplne nový preplňovaný 6-valec 3,0 TwinPower Turbo s kódovým označením S58.

Pýši sa ako prvý na svete výrobou jadra hlavy valcov pomocou 3D tlače, čo znížilo jeho hmotnosť, ale aj ďalšími prvkami známymi skôr z motoršportu ako z bežných ciest. Napríklad kovaným kľukovým hriadeľom. Má čo robiť, pretože z objemu troch litrov „vyžmýkali“ v Mníchove za pomoci dvoch turbodúchadiel neuveriteľných 353 kW a 600 Nm krútiaceho momentu. S prípravou zmesi pomáha priame vstrekovanie paliva pod tlakom až 350 barov a s úpravou spalín časticové filtre. To však nie je všetko. Verzie X3 M Competition a X4 M Competition idú ešte ďalej. Ich výkon je zvýšený o ďalších 22 kW na konečných 375. Krútiaci moment síce ostal bez zmien, ale je dostupný v širšom spektre otáčok – od 2 600 až do 5 950 za minútu, o 350 otáčok vyššie.

Takú obrovskú nádielku, ktorá prekonáva aj 6-valce v sedane a kupé M3 a M4, by nedokázali preniesť na asfalt len dve kolesá. A tak je súčasťou ostrých SUV, či vlastne SAV, ako ich v Mníchove volajú, pohon oboch náprav xDrive. Ten síce uprednostňuje zadný náhon, ale v prípade potreby dokáže, aj za pomoci zadného aktívneho M diferenciálu, prerozdeľovať hnací moment podľa okamžitých potrieb, a to aj medzi kolesá jednotlivých náprav. Vodič má pritom k dispozícii dva jazdné režimy – 4WD a 4WD Sport. Celé to dopĺňa 8-stupňový automat M Steptronic s funkciou Drivelogic. Ten má až tri režimy radenia. V manuálnom móde preraďuje len na povel, a to aj v prípade, že otáčky dosiahnu maximum červeného poľa.

Výsledok? BMW X3 M a X4 M s nezanedbateľnou hmotnosťou 1 970 kg šprintujú na stovku za 4,2 sekundy a s paketom Competition ešte o desatinku rýchlejšie, čím sa vyrovnajú BMW M3 a M4. Maximálna rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h, ale ak si priplatíte za M Driver's Package, vyšplhá sa maximálka ešte o 30 km/h vyššie. To nemohlo ostať bez úprav podvozka. Nové sú ložiská, ramená, lichobežníkové závesy aj silnejšie stabilizátory. Adaptívne tlmiče pracujú v troch režimoch. Štandardne dodávané 20-palcové disky ukrývajú obrie kotúče kompozitných bŕzd s priemerom 395, respektíve 370 mm. Riadenie má v sérii variabilný prevod. Stabilizačný systém DSC dovoľuje v režime M Dynamic kontrolovaný preklz kolies, no dá sa aj úplne vypnúť.

Aby bolo ovládanie adaptívnych systémov jednoduchšie, vodič si môže prostredníctvom menu iDrive uložiť dva druhy celkového nastavenia vozidla a aktivovať ich jedným z dvoch M tlačidiel na volante. A keď sme už v interiéri, vybavený je športovými sedadlami M Sport, koženým čalúnením Merino aj prahovými hliníkovými lištami. Za príplatok dostanete vo verziách Competition kontrastné kožené čalúnenie v kombinácii s Alcantarou. Adrenalínovú atmosféru podporuje špecifická akustika výfukov vybavených aktívnymi klapkami. Exteriér zas zdobí agresívnejší nárazník s väčšími sacími otvormi, aerodynamicky optimalizované spätné zrkadlá či neodmysliteľný difúzor s dvoma pármi výfukov.
Verzie Competition majú navyše extrémne 21-palcové disky a matné výfuky. Súčasťou sú aj LED svetlá či infotainment ConnectDrive s navigáciou Professional. Od apríla pribudne možnosť ďalšej individualizácie prostredníctvom karbónového programu M Carbon. Z kompozitov budú potom predné ľadvinky, spätné zrkadlá, difúzor aj zadný spojler. V Nemecku si už môžete ostré SAV objednať. X3 M štartuje na 84 900 eurách, X4 M je o 2 200 eur drahšie. A za verzie Competition si priplatíte ďalších 8 500 eur. K zákazníkom sa však prvé exempláre dostanú až v priebehu leta.
Technické údaje
Verzia | X3 M | X3 M Competition | X4 M | X4 M Competition |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | R6/24 | R6/24 | R6/24 | R6/24 |
Max. výkon (kW) | 353/6 250 | 375/6 259 | 353/6 250 | 375/6 259 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 600/2 650 | 600/2 650 | 600/2 650 | 600/2 650 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 4,2 | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250/280 | 250/280 | 250/280 | 250/280 |
Spotreba na 100 km (l) | 10,5 | 10,5 | 10,5 | 10,5 |