BMW X3 M/X4 M: Ostré SAV sú silnejšie ako M3 a M4. A dokonca rovnako rýchle!

18.02.2019 12:00

Po prvý raz v histórii rozširuje BMW ponuku SUV modelov X3 a X4 o verzie s logom M. Má na to dobrý dôvod – najvýkonnejší 6-valcový motor, aký kedy v Mníchove postavili. Jeho 375 kW si poradí aj vyššou hmotnosťou športovo-úžitkových „bavorákov“.

Ostré BMW X3 M a X4 M prekonávajú výkonom aj...
Ostré BMW X3 M a X4 M prekonávajú výkonom aj klasický sedan M3 a kupé M4. Brutálne schopnosti dávajú jasne najavo aerodynamickým tuningom a zväčšenými sacími otvormi v nárazníku, ktoré privádzajú vzduch k zväčšeným chladičom. Autor: BMW

Je to neuveriteľné, kam až môže siahať výkon mníchovských SUV. Nehovoríme pritom o brutálnych verziách X5 M a X6 M, ktoré sú známe už dlhšie, ale o menších modeloch X3 a X4, ktoré sa zväčša spájajú s predstavou praktického rodinného auta s dieselovým motorom. Lenže na svete sú konkurenti v podobe Mercedesu-AMG GLC 63 a GLC 63 Coupé, a tak BMW posiela do ringu svoju predstavu o rýchlych SUV strednej triedy. A aby nebolo ani náhodou pochýb, že stuttgartských rivalov nechajú v prachu, pod kapoty X3 M a X4 M zamieril úplne nový preplňovaný 6-valec 3,0 TwinPower Turbo s kódovým označením S58.

Brutálny radový 6-valec dáva za pomoci dvojice...
Brutálny radový 6-valec dáva za pomoci dvojice turbodúchadiel z troch litrov zdvihového objemu úžasných 353 kW a vo verzii Competition ešte o 22 viac. Autor: BMW

Pýši sa ako prvý na svete výrobou jadra hlavy valcov pomocou 3D tlače, čo znížilo jeho hmotnosť, ale aj ďalšími prvkami známymi skôr z motoršportu ako z bežných ciest. Napríklad kovaným kľukovým hriadeľom. Má čo robiť, pretože z objemu troch litrov „vyžmýkali“ v Mníchove za pomoci dvoch turbodúchadiel neuveriteľných 353 kW a 600 Nm krútiaceho momentu. S prípravou zmesi pomáha priame vstrekovanie paliva pod tlakom až 350 barov a s úpravou spalín časticové filtre. To však nie je všetko. Verzie X3 M Competition a X4 M Competition idú ešte ďalej. Ich výkon je zvýšený o ďalších 22 kW na konečných 375. Krútiaci moment síce ostal bez zmien, ale je dostupný v širšom spektre otáčok – od 2 600 až do 5 950 za minútu, o 350 otáčok vyššie.

Vzadu sú neprehliadnuteľné dva páry výfukov...
Vzadu sú neprehliadnuteľné dva páry výfukov zasadených v difúzore. Verzie Competition majú matné koncovky. Autor: BMW

Takú obrovskú nádielku, ktorá prekonáva aj 6-valce v sedane a kupé M3 a M4, by nedokázali preniesť na asfalt len dve kolesá. A tak je súčasťou ostrých SUV, či vlastne SAV, ako ich v Mníchove volajú, pohon oboch náprav xDrive. Ten síce uprednostňuje zadný náhon, ale v prípade potreby dokáže, aj za pomoci zadného aktívneho M diferenciálu, prerozdeľovať hnací moment podľa okamžitých potrieb, a to aj medzi kolesá jednotlivých náprav. Vodič má pritom k dispozícii dva jazdné režimy – 4WD a 4WD Sport. Celé to dopĺňa 8-stupňový automat M Steptronic s funkciou Drivelogic. Ten má až tri režimy radenia. V manuálnom móde preraďuje len na povel, a to aj v prípade, že otáčky dosiahnu maximum červeného poľa.

Interiér dostal športové sedadlá čalúnené kožou...
Interiér dostal športové sedadlá čalúnené kožou Merino, karbónové a hliníkové doplnky, ale aj dve červené tlačidlá M1 a M2 na volante, pre rýchlu voľbu dvoch preferovaných jazdných režimov. Autor: BMW

Výsledok? BMW X3 M a X4 M s nezanedbateľnou hmotnosťou 1 970 kg šprintujú na stovku za 4,2 sekundy a s paketom Competition ešte o desatinku rýchlejšie, čím sa vyrovnajú BMW M3 a M4. Maximálna rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h, ale ak si priplatíte za M Driver's Package, vyšplhá sa maximálka ešte o 30 km/h vyššie. To nemohlo ostať bez úprav podvozka. Nové sú ložiská, ramená, lichobežníkové závesy aj silnejšie stabilizátory. Adaptívne tlmiče pracujú v troch režimoch. Štandardne dodávané 20-palcové disky ukrývajú obrie kotúče kompozitných bŕzd s priemerom 395, respektíve 370 mm. Riadenie má v sérii variabilný prevod. Stabilizačný systém DSC dovoľuje v režime M Dynamic kontrolovaný preklz kolies, no dá sa aj úplne vypnúť.

V základe sú 20-palcové disky, ale s verziami...
V základe sú 20-palcové disky, ale s verziami Competition ešte o palec väčšie kolesá. Autor: BMW

Aby bolo ovládanie adaptívnych systémov jednoduchšie, vodič si môže prostredníctvom menu iDrive uložiť dva druhy celkového nastavenia vozidla a aktivovať ich jedným z dvoch M tlačidiel na volante. A keď sme už v interiéri, vybavený je športovými sedadlami M Sport, koženým čalúnením Merino aj prahovými hliníkovými lištami. Za príplatok dostanete vo verziách Competition kontrastné kožené čalúnenie v kombinácii s Alcantarou. Adrenalínovú atmosféru podporuje špecifická akustika výfukov vybavených aktívnymi klapkami. Exteriér zas zdobí agresívnejší nárazník s väčšími sacími otvormi, aerodynamicky optimalizované spätné zrkadlá či neodmysliteľný difúzor s dvoma pármi výfukov.

Verzie Competition majú navyše extrémne 21-palcové disky a matné výfuky. Súčasťou sú aj LED svetlá či infotainment ConnectDrive s navigáciou Professional. Od apríla pribudne možnosť ďalšej individualizácie prostredníctvom karbónového programu M Carbon. Z kompozitov budú potom predné ľadvinky, spätné zrkadlá, difúzor aj zadný spojler. V Nemecku si už môžete ostré SAV objednať. X3 M štartuje na 84 900 eurách, X4 M je o 2 200 eur drahšie. A za verzie Competition si priplatíte ďalších 8 500 eur. K zákazníkom sa však prvé exempláre dostanú až v priebehu leta.

Technické údaje

Verzia X3 M X3 M Competition X4 M X4 M Competition
Zdvihový objem (ccm) 2 993 2 993 2 993 2 993
Počet valcov/ventilov R6/24 R6/24 R6/24 R6/24
Max. výkon (kW) 353/6 250 375/6 259 353/6 250 375/6 259
Max. krútiaci moment (Nm) 600/2 650 600/2 650 600/2 650 600/2 650
Prevodovka 8A 8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 4,2 4,1 4,2 4,1
Max. rýchlosť (km/h) 250/280 250/280 250/280 250/280
Spotreba na 100 km (l) 10,5 10,5 10,5 10,5
BMW X3 M Competition
		-
		2019
BMW X3 M Competition -
		2019
+50BMW X3 M Competition -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#BMW #BMW X3 #BMW X4 #autosalón Ženeva 2019 #BMW X3 M. BMW X4 M
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR