Nová generácia Focusu je na svete vo verziách hatchback, kombi, sedan, športovej ST Line, luxusnej Vignale či outdoorovej Active. Čakalo sa však na to najlepšie, aspoň zatiaľ, kým nedorazí kultový Focus RS. Lenže aj nová verzia Focusu ST má adrenalínovým jazdcom čo ponúknuť. Postarala sa o ňu divízia Ford Performance a na novom hothatchy naozaj nešetrila. Postavila sebavedomé auto plné technológií, ktoré sme mohli vidieť zatiaľ len v Mustangu či v superšporte GT. V každom prípade, ikona triedy, VW Golf GTI, a to aj vo verziách Performance či Clubsport je porazená. Focus ST ide výkonom ešte vyššie.
Bodaj by nie, pod jeho kapotou pracuje robustný 4-valec 2,3 EcoBoost priamo z Mustangu. Spoločnosť mu robí aj nový diesel 2,0 EcoBlue. Benzínové ST dáva výkon 206 kW a krútiaci moment 420 Nm. To je o 12 %, respektíve o 17 % viac ako v minulosti. Postaralo sa o to turbodúchadlo twin-scroll aj výfukové potrubie, ktoré kladie odchádzajúcim plynom nižší odpor. Funkcia anti-lag, odvodená z Mustangu a pikapu F-150 Raptor, navyše necháva vďaka otvorenej škrtiacej klapke turbo v otáčkach aj keď vodič zloží nohu z plynu, takže nástup sily je po opätovnom stlačení pedálu priam bleskurýchly.
Za čo hanbiť sa rozhodne nemá ani diesel 2,0 EcoBlue, ktorý používa oceľové piesty či zrkadlové porty. Ponúka 140 kW a krútiaci moment 400 Nm, pričom 360 je k dispozícii už od 1 500 otáčok. Motory sú spojené štandardne so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami so skrátenými prevodmi, ale aj so skrátenými dráhami radenia o 7 %. Pre benzínové ST je navyše k dispozícii systém vyrovnávania otáčok pri podradení, teda automatický medziplyn. Priplatiť si môžete v tejto verzii aj za 7-stupňovú dvojspojku s manuálnym módom. Ani tu nechýba pri spolupráci s motorom efektné „strieľanie“ do výfuku.
Finálne dynamické parametre ešte nie sú známe, Ford zatiaľ prezradil len to, že Focus ST 2,3 EcoBoost bude šprintovať z 0 na 100 km/h za menej ako šesť sekúnd. Pomáhať mu bude štandardne dodávaný elektronický diferenciál eLSD od spoločnosti Borg Warner, ktorý používa dve elektronicky riadené lamelové spojky. Tie sú schopné preniesť až 100 % hnacieho momentu na koleso s lepšou adhéziou. V balíku Performance Pack dostanete navyše Launch control, pre prudké šprinty z miesta. Diesel si musí vystačiť s vektorovaním krútiaceho momentu pomocou pribrzďovania kolesa s horším záberom.
Podvozok Focus ST s plne nezávislým zavesením kolies, vrátane zadného uchytenia SLA s krátkym a dlhým ramenom, je znížený o 10 mm a má o 20 % tuhšie predné a o 13 % tuhšie zadné tlmiče. V balíku Performance Pack pridáva technologickú vychytávku v podobe magnetoreologických tlmičov CCD, ktoré sú schopné meniť charakteristiku na základe okamžitých okolností, a to každé dve milisekundy. Ostrému riadeniu s prevodom skráteným o 15 % stačia na vychýlenie kolies len dve otáčky. Premiéru vo Focuse ST má aj elektrický posilňovač bŕzd EBB, schopný generovať brzdný tlak podstatne rýchlejšie ako hydraulické systémy.
Adaptívne prvky motora, prevodovky, riadenia, bŕzd, trakčných systémov či podvozka sú pod kontrolou systému jazdných režimov, ktorý ponúka mód Slippery/Wet pre klzké povrchy, Normal, Sport a s balíkom Performance Pack aj ostrý okruhový mód Track. V tomto špecifickom móde reagujú inak dokonca aj brzdy s kotúčmi s priemerom 330, respektíve 302 mm na zadných kolesách. Zahrýzajú sa do nich dvojpiestikové strmene. Tlačidlo Sport na volante umožní okamžité nastavenie vozidla do športového módu. Adrenalínovú atmosféru v kabíne okorení elektronická úprava zvuku ESE. Vodič má pritom na 4,2-palcovom TFT displeji prevádzkové údaje – tlak turba a oleja či teplotu olejovej náplne.
Interiér je zušľachtený sedadlami Recaro s odlišným umiestnením, ktoré môžu byť čalúnené textíliou, kožou alebo špeciálnym vláknom Mico Dynamica. Nechýba hliníková radiaca páka, hliníkové pedále či dekorácie prahov. Sploštený volant je potiahnutý perforovanou kožou. Pritom si ostrý Focus zachováva pôvodné priestorové parametre. Kombi ST zvládne až 1 653 litrov nákladu. Vzdať sa netreba ani komfortu. Na palube je multimediálne rozhranie Sync, dvojzónová klimatizácia či head-up displej. Asistenčné systémy zastupuje adaptívny tempomat, LED svetlá spolupracujúce s čítačkou dopravných značiek, podpora pri vyhýbacom manévri alebo nový parkovací asistent s ovládaním riadenia aj pohybu.
Exteriér prináša zväčšené sacie otvory v nárazníku s plástovým výpletom, 18-palcové disky Dark Sparkle, príplatkové devätnástky Magnetite, zväčšený strešný spojler či difúzor s dvojicou koncoviek výfukov, ktoré sú teraz umiestnené na stranách. Aj Focus ST tak môže byť vybavený ťažným zariadením. Centrálna poloha výfukov v minulej generácii to neumožňovala. Na výber sú exkluzívne farby Performance Blue a oranžová Orange Fury. Okrem toho je k dispozícii biela Frozen White, sivá Magnetic Gray, červená Race Red, červená Ruby Red a čierna Shadow Black.
Výrobu nového Focusu ST zabezpečí nemecký montážny závod Fordu v Saarlouise. V Ženeve ho však neuvidíme, keďže Ford patrí medzi automobilky, ktoré účasť na tomto podujatí zrušili. Predaj odštartuje v priebehu leta.