Dva roky po predstavení štúdie Vision X prichádza na svet jej finálna verzia. Sériový Kamiq sa až tak veľmi nezmenil. Aj preto nejde o veľké prekvapenie. Navyše nás Škoda v posledných týždňoch zásobovala čiastkovými informáciami. Prezradila, že názov pochádza z jazyka Inuitov a označuje stav, keď vám čosi padne ako uliate. Odhalila tiež skice exteriéru aj fotografie interiéru. Práve tie naznačili, že Kamiq bude mať veľa spoločného s novým hatchbackom Scala. Spája ich napríklad platforma MQB A0. V prípade Kamiqa je však o čosi kratšia.
Kratší ako Scala
Mestské SUV má na dĺžku 4 241 mm, na šírku 1 793 a na výšku1 531 mm. Je teda o 120 mm kratšie, ale zároveň o 60 mm vyššie. Svoj podiel má na tom zväčšená svetlá výška na 182 mm, čo je o 37 viac v porovnaní so Scalou. Kamiq je zároveň výrazne väčší ako Seat Arona či VW T-Cross. V porovnaní s konceptom Vision X prišiel v podstate len o dvojfarebné lakovanie karosérie a niektoré ďalšie výstredné prvky, ako absentujúce kľučky dverí, sklenenú masku, 20-palcové disky či ostrý prelis v oblasti prahov. Inak je dizajn takmer identický.
Podobne ako Kodiaq a Karoq má aj Kamiq dvojité rebrá v prednej maske a rozdelené svetlá. Išiel však ešte ďalej. Úzky svetelný pás prepojený s lemom masky je na každej strane vybavený štvoricou diód. Má funkciu denných a smerových svetiel s dynamickým rozsvecovaním. Kamiq je prvým modelom Škody, ktorý má túto svetelnú „šou“ vpredu aj vzadu. Za príplatok dostanú zákazníci full LED svetlá, čo znamená, že diódy nájdeme nielen v hlavných reflektoroch, ale aj v tých hmlových.
Z profilu pôsobí Kamiq pomerne robustne. Škoda, že nemá plastovú ochranu blatníkov. Efektným prvkom je bočný prelis či spodná chrómová lišty okien, ktorá sa dvíha až k streche. Zadné svetlá s céčkovou grafikou zasahujú hlboko do výklopného veka. Spodnú časť nárazníka chráni masívna plastová vložka. Výfuk Kamiq celkom tají. Jazdiť môže na 16– až 18-palcových diskoch kolies. Interiér preberá množstvo prvkov zo Scaly. Platí to o sedadlách aj o palubnej doske. Škoda tým znížila náklady a mohla použiť kvalitnejšie materiály.
Napríklad mäkčený povrch palubnej dosky s veľkoplošnými dekoráciami či výplne dverí s povrchovú úpravu napodobňujúcu kryštalickú štruktúru. Alebo poťahy sedadiel s kontrastným prešívaním a ušľachtilého mikrovlákna Suedia. Príjemnú atmosféru zabezpečí ambientné podsvietenie s bielym, červeným alebo medeným odtieňom. V najvyššej úrovni bude Kamiq disponovať 10,25-palcovým virtuálnym kokpitom s piatimi druhmi zobrazenia – Classic, Base Modern, Sport a Extended.
Vždy on-line
V centre palubnej dosky sa nachádza voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania. Ten môže mať uhlopriečku 6,5, 8, alebo 9,2 palca. Spodná línia pritom tvorí opierku na dlaň, čo ovládanie systému uľahčuje. Kamiq bude stále on-line. Pripojenie na internet znamená funkciu tiesňového volania. Vyššie úrovne infotainmentu umožňujú využívať aplikácie a vzdialený prístup. Pomocou smartfónu môžte Kamiq odomknúť, zamknúť alebo skontrolovať okná, stav paliva, dojazd aj polohu vozidla.
Kamiq prichádza aj s komfortnými prvkami, napríklad audiom s výkonom 405 W, vyhrievaným volantom a čelným sklom. Posádke má ponúknuť solídny priestor. Zadní cestujúci majú na kolená 73 mm. Kufor Kamiqu je však trochu sklamaním. Redukcia celkovej dĺžky aj šírky sa totiž podpísala pod výsledný objem 400 litrov, čo nie je zlé, ale v porovnaní so Scalou o 63 litrov menej. Kamiq nemá ani posuvnú zadnú lavicu. Sklopiť možno len operadlá delené v pomere 40 : 60. Variabilitu zvyšuje dvojitá podlaha.
Za príplatok dostanete sklápateľné operadlo sedadla spolujazdca, takže Kamiq si poradí s predmetmi s dĺžkou 2 447 mm, ale aj elektricky ovládané zadné veko, ale bez nožného senzora. Pri otváraní je nutné stlačiť rukou tlačidlo. Nechýbajú ani praktické prvky Simply Clever. Kamiq ich má až 20 vrátane elektricky ovládaného ťažného zariadenia, lievika v nádržke ostrekovača, ktorý bráni rozlievaniu, či ochrany dverí pri ich otvorení. Podobne ako na Kodiaqu sa vysunú na hrane plastové chrániče.
V sérii má Kamiq deväť airbagov, systém udržiavania v jazdnom prúde (Lane Assiste) aj autonómne brzdy (Front Assist) s detekciou chodcov. Príplatkový adaptívny tempomat funguje až do rýchlosti 210 km/h a v kombinácii s automatickou prevodovkou umožňuje vozidlu zastaviť s následným rozbehom, ak čas státia nepresiahne tri sekundy. Systém monitorovania okolia (Side Assist) s dosahom 70 metrov stráži nielen slepé uhly zrkadiel ale varuje aj pred križujúcimi vozidlami pri vyparkovaní. Parkovací asistent Park Assist zvláda priečne aj pozdĺžne parkovacie manévre.
Jazdiť môže aj na plyn
Pod kapotou preberá Kamiq kompletný „arzenál“ Scaly. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5-stupňovým manuálom, silnejší so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkou DSG. Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI (110 kW) s oboma druhmi prevodoviek. Kombinovať ich možno aj s naftovým 4-valcom 1,6 TDI (85 kW). Všetky motory spĺňajú normu Euro 6d. Vďaka časticovým filtrom a pri naftovom aj vďaka použitiu systému selektívnej katalytickej redukcie SCR. Najsilnejší benzínový motor pridáva vypínanie dvoch valcov ACT.
Ekologická verzia Kamiq 1,0 G-Tec (66 kW) bude upravená na spaľovanie zemného plynu. Do jej nádrží sa zmestí 14,2 kg CNG. Objem tej benzínovej sa však zmenší na „núdzových“ deväť litrov. S pohonom oboch náprav Kamiq neráta. Platforma MQB A0 to ani neumožňuje. Vystačiť si bude musieť so zvýšenou svetlou výškou. Podvozok využíva predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Pruženie a tlmenie je nastavené odlišne ako pri Scale.
V príplatkovom balíku Sport Chasis Control dostanete adaptívne tlmiče pracujúce v režimoch Normal a Sport. Jazdné vlastnosti v tomto prípade zlepší zníženie podvozka o 10 mm. Systém Drive Mode Select však umožňuje nastavenie vozidla až do štyroch módov – Normal, Sport, Eco a Individual. Menia sa reakcie motora, trakčných systémov, riadenia aj automatickej prevodovky. Do predaja by sa mala boleslavská novinka dostať v septembri. Ceny by sme sa však mohli dozvedieť už začiatkom leta.
Porovnanie rozmerov
Model | Škoda Kamiq | Škoda Scala | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 241 | 4 361 | – 120 |
Šírka (mm) | 1 793 | 1 793 | – 0 |
Výška (mm) | 1 531 | 1 471 | + 60 |
Rázvor náprav (mm) | 2 651 | 2 649 | + 2 |
Objem kufra (l) | 400 – 1 395 | 467 – 1 410 | – 67/- 15 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,5 TSI | 1,6 TDI | 1,0 G-Tec |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 3/12 |
Výkon (kW) | 70 | 85 | 110 | 85 | 66 |
Krútiaci moment (Nm) | 175 | 200 | 250 | 250 | 160 |
Prevodovka | 5M | 6M/7-DSG | 6M/7-DSG | 6M/7-DSG | 6M |