Cupra Formentor: Nabrúsené kupé-SUV očarí dizajnom. Výkonom až tak nie

01.03.2019 12:00

Koncept Cupra Formentor má ukázať budúcnosť odčlenenej športovej divízie Seatu. Vyzerá úžasne, no pod kapotou pracuje plug-in hybridná technika spojená s predným náhonom.

Tomuto auto nechýba naozaj nič. Ak by takto...
Tomuto auto nechýba naozaj nič. Ak by takto zamierilo na výrobné linky, o zákazníkov by asi núdzu nemalo. Na svet sa pozerá agresívnou maskou a full-LED svetlami s matným pozadím. Autor: Cupra

Odčlenená divízia Seatu oslavuje prvé výročie. Nebol to zlý krok. Od vlaňajšieho uvedenia modelu Cupra Ateca, ktorý je viac než len preznačkovaným Seatom, stúpli predaje Cupry na dvojnásobok v porovnaní s rokom 2017. Spolu s Leonom Cupra zamierilo k zákazníkom 14 400 kusov. Lenže v horizonte troch až piatich rokov majú registrácie stúpnuť na 30 000 vozidiel. To by nešlo bez noviniek. A tak Cupra v Ženeve predstaví koncept modelu, ktorý by mal mať v ponuke ešte väčšiu autonómiu. Volá sa Formentor, podľa polostrova na Malorke.

Tradícia geografických názvov je teda zachovaná. S týmto názvom sa pôvodne rátalo pre veľké SUV. To však nakoniec prišlo na trh ako Tarraco. Lenže od Tarraca nemusí byť koncept ďaleko. Rozmery síce nepoznáme, ale mnohé nasvedčuje, že štúdia Formentor je väčšia ako malá Ateca. Takže tu máme čosi ako Kodiaq GT. Lenže emocionálnym dizajnom svojho českého súpera, ktorý je zatiaľ v ponuke len v Číne, doslova prevalcuje. Španielom sa podaril husársky kúsok. Kupé-SUV fascinuje proporciami – nižšou stavbou, dlhou kapotou aj splývavou siluetou kabíny posunutou čo najviac vzad.

Zadné svetlá sú spojené svetelnou linkou....
Zadné svetlá sú spojené svetelnou linkou. Napriek plug-in hybridnému pohonu Formentor odhaľuje až štyri koncovky výfukov. Autor: Cupra

Veľké matné kolesá ukrývajú svalnaté blatníky s prekrásnymi prelismi. Agresívny pohľad predných svetiel s matným pozadím dopĺňajú zadné, spojené efektnou svetelnou linkou. Korunu tomu dáva matný petrolejový lak či medené logá Cupra. Tento odtieň zdobí aj strmene posilnenej brzdovej sústavy. Pravdepodobná spojitosť s Tarracom je však evidentná najmä pri pohľade do interiéru, presnejšie na palubnú dosku. Tá nemá s Atecou absolútne nič spoločné. Jednoduchý horizontálny dizajn dopĺňa virtuálny 10,25-palcový kokpit a voľne stojaca obrazovka s 10-palcovou uhlopriečkou. Presne ako v Tarracu.

Interiér najviac prezrádza príslušnosť k...
Interiér najviac prezrádza príslušnosť k Tarracu. Aj keď je zušľachtený monokokovými sedadlami, športovým volantom či množstvom dekorácií s medeným odtieňom. Autor: Cupra

Kabína je zušľachtená škrupinovými sedadlami, športovým volantom a množstvom dekorácií s medeným tónom alebo klavírnou čerňou. Vodič má sedieť relatívne nízko. Rozhodne nižšie ako v Tarracu. Či však podobné emócie vyvolá aj dynamika, isté nie je. Koncept Formentor je totiž vybavený plug-in hybridnou sústavou s výkonom 180 kW a 7-stupňovou prevodovkou DSG. Nie je to málo, ale ak sa potvrdí, že pod kapotou pracuje 4-valec 1,4 TSI, podobne ako v Passate GTE (160 kW), alebo nový 1,5 TSI, ako sme ho videli v spojení s elektromotorom v koncepte Škoda Vision RS (180 kW), zákazníkov s horúcou krvou asi neočarí.

V čisto elektrickom režime má byť štúdia schopná prejsť približne 50 km. Očakávame tak akumulátory s kapacitou 13 kWh. Prekvapením je aj skutočnosť, že celý výkon putuje výlučne k predným kolesám. S trakciou pomáha len elektronický samosvorný diferenciál. Jazdné vlastnosti zlepšujú adaptívne tlmiče DCC či progresívne riadenie. Vzhľadom na burcujúci dizajn by sme čakali skôr štvorkolku, ktorá posiela viac hnacieho momentu k zadným kolesám. Samozrejme, v sériovej podobe môže byť všetko inak. V Ženeve však Cupra demonštruje potenciál plug-in hybridného pohonu, ktorému sa ani španielske modely nevyhnú. Prvým plug-in hybridom bude práve Tarraco.

Otázkou ostáva, či bude Formentor skutočne autonómnym modelom Cupry. Pri plánovanej produkcii 30 000 vozidiel, kde budú spadať aj ďalšie modely Cupry, je to však málo pravdepodobné. Formentor tak môže dostať súrodenca aj s logom Seatu. Hoci šéf Cupry Alejandro Mesonero-Romanos tvrdí, že koncept bol od začiatku navrhovaný ako Cupra.

Cupra
		Formentor Concept -
		2019
Cupra
		Formentor Concept -
		2019
+11Cupra Formentor Concept
		-
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Seat #Cupra #Cupra Formentor
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR