
Premiéra prvého sériového elektromobilu Škody už nie je ďaleko. Predstaví sa budúci rok. To nie je veľké prekvapenie. Veď prvé avízo ukázala Škoda v podobe konceptu Vision E už na jar 2017 v Šanghaji. Nová ženevská štúdia iV je v podstate jeho evolúciou, bližšou sériovému modelu. I keď stále s množstvom futuristických prvkov. Čo sa však nezmení, bude technika. Základom je modulárna platforma MEB, na ktorej vznikne množstvo koncernových elektromobilov. Napríklad aj VW I.D. Neo. Vision iV je však crossoverom. Škoda teda mieri svojou elektrickou novinkou do najrýchlejšie rastúceho segmentu.
Koncept je dlhý 4 665, široký 1 926 a vysoký 1 613 mm. V porovnaní s Vision E je o 23 mm kratší, ale o dva milimetre širší a o 22 vyšší. Rázvor náprav sa skrátil z pôvodných 2 851 na 2 765 mm, teda o 86 mm. Dizajn prešiel za dva roky ďalšou premenou. V prvom rade pribudla predná maska, hoci len falošná. Vision E, ktorý navrhoval ešte bývalý dizajnér Jozef Kabaň, ju vôbec nemal. Prechádza ňou horizontálny svetelný pás napojený na reflektory Matrix LED. Prívod vzduchu k brzdám či chladiacemu systému batérií zabezpečujú veľké sacie otvory v nárazníku. Logo nahradil podsvietený nápis Škoda.

Profil charakterizuje splývavá silueta kabíny. O to výraznejšia, že bočné línie nerušia kľučky dverí ani spätné zrkadlá. Nahradili ich senzory a kamery. A potom je tu bezrámová konštrukcia okien či protismerný druhý pár dverí – typické prvky konceptov. Vzadu sa objavujú svetlá s „céčkovou“ grafikou a opäť svetelná lišta a podsvietený nápis Škoda. Dynamické ambície naznačuje difúzor. Ale aj obrovské 22-palcové disky kolies či neprehliadnuteľný žltý lak Ultra Yellow so zlatým efektom. Kontrastujú s ním tmavé antracitové prvky, napríklad v oblasti prahov.

Veľký rázvor a kompaktný elektrický pohon s batériami v podlahe sa podpísal na mimoriadne priestrannom interiéri. Neruší ho ani typický stredový tunel. Tým sa vytvoril priestor pre veľký odkladací box medzi sedadlami a pohyblivú stredovú konzolu s indukčnou nabíjačkou pre dva smartfóny. Palubná doska akoby sa vznášala v priestore. Prístrojový panel má podobu displeja, dopĺňa ho centrálne multimediálne rozhranie s voľne stojacou obrazovkou. Samozrejmosťou je plná konektivita vrátane diaľkového prístupu k vozidlu a jeho údajom. Smartfón slúži aj ako digitálny kľúč. Zaujímavým prvkom je elektronické vnútorné spätné zrkadlo, na ktoré sa prenáša obraz vonkajších kamier.

Pri pohľade na dvojramenný volant si spomeniete na legendárne kupé Škoda 110 R. Povrch „palubovky", ako aj výplne dverí s kľučkami odkazujúcimi na Škodu Popular, je potiahnutý umelým semišom Ultrasuede. Sedadlá zas dostali čalúnenie z umelej kože Dynamica. Materiálový mix pokračuje brezovým drevom, ktoré tvorí nielen dekorácie. Sú z neho vyrobené aj lamely prieduchov ventilačného systému, ktorý sa tiahne celou šírkou palubnej dosky. Sedadlá sú otočné, pretože Vision iV počíta s čiastočným autonómnym riadením na úrovni SAE 3, čo znamená schopnosť automatizovaného riadenia na diaľnici či automatické parkovanie. Kondíciu vodiča monitorujú senzory srdečného tepu. V prípade kolapsu vozidlo bezpečne zastaví.
O pohon štúdie sa stará dvojica elektromotorov, každý na jednej z náprav. Vision iV je teda elektrickou štvorkolkou. Maximálny výkon 225 kW, ktorý sa od čias Vision E nezmenil, je možné rozdeľovať podľa okamžitých potrieb. O dynamiku sa báť naozaj netreba. Koncept zrýchľuje na stovku za 5,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. Škoda uvádza aj pružnosť. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá Vision iV len štyri sekundy. O dostatok energie sa starajú batérie s kapacitou až 83 kWh. Stačiť majú na 500 km jazdy, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Nabitie na 80 % kapacity má na rýchlonabíjacej stanici zabrať len 30 minút.
Sériový elektromobil Škody dorazí na trh už budúci rok. Ak si odmyslíme niektoré výstrednosti konceptu, ako 22-palcové kolesá, bezrámové okná, kamery namiesto zrkadiel či senzory namiesto kľučiek dverí, s veľkou pravdepodobnosťou sa pozeráme na blízku podobu finálnej verzie. Výroba bude prebiehať spolu s koncernovými súrodencami postavenými na rovnakej platforme MEB v Nemecku. Nebude však prvým elektromobilom Škody. Už tento rok sa totiž chystá k zákazníkom elektrická verzia Škody Citigo, odvodená z Volkswagenu e-up!