
V Európe Mazda doteraz operovala len s dvoma SUV – Mazdou CX-3 a Mazdou CX-5. Za Atlantikom má však dva ďalšie – CX-4 a CX-9. Lenže ani jedno z nich sa na starý kontinent nechystá. Zato Japonci v Ženeve predstavujú novinku s netradičným označením CX-30. A tá je určená práve pre Európu. Zapadá presne medzi modely CX-3 a CX-5. Nejde však o pendant americkej CX-štvorky. Toto auto je po Mazde 3 druhým modelom úplne novej generácie.
Využíva preto novú platformu Skyactiv–Vehicle Architecture s 30-percentným podielom vysokopevnostnej ocele a novým podvozkom Skyactiv-Cassis s jednoduchšou zadnou nápravou s torznou priečkou. Napriek tomu Mazda sľubuje excelentné jazdné vlastnosti a vysoký komfort. Na dĺžku má novinka 4 395, na šírku 1 795 a na výšku 1 540 mm. Je teda o 150 mm kratšia, o 45 užšia a až o 140 nižšia v porovnaní s Mazdou CX-5. Na rázvore náprav s hodnotou 2 655 mm stráca len 45 mm.

Dizajn ctí filozofiu Kodó, čo v reči Mazdy znamená kombináciu jednoduchých plavných línií, perfektných proporcií a hru svetla. Predná maska s motívom krídla má plastickejší vzhľad. Pre profil je príznačná splývavá silueta kabíny, ako aj masívna ochrana podvozka, ktorá auto opticky znižuje. Zadné partie zdobia úzke svetlá, difúzor a dvojica výfukov, ktorá naznačuje, že Mazda spaľovacím motorom verí aj do budúcnosti. V ponuke bude deväť lakov karosérie.
Interiér pripomína skôr športové kupé ako SUV – svojou jednoduchosťou, precíznosťou a správnou mierou konzervatívnosti. Mazda už dlhodobo tvrdí, že moderné infotainmenty odpútavajú pozornosť vodiča od premávky. Za pravdu jej dávajú mnohé výskumy. A tak v CX-30 žiadnu dotykovú obrazovku nenájdete. Tá 8,8-palcová v centre palubnej dosky, sa ovláda otočným „controllerom“. Podobne je to s prístrojovým panelom, ktorému vládnu výlučne analógové ukazovatele. Odčítanie zjednodušuje zjednotený font písma.

Zato si dala Mazda záležať na prvkoch, ktoré sa dnes často opomínajú. Napríklad na perfektnej ergonómii. Začína sa to operadlami, ktoré kopírujú prirodzený tvar chrbtice, sedadlami so štandardnou kolískovou reguláciou, cez veľký rozsah nastavenia volantu, ideálnu polohu radiacej páky až po perfektný výhľad zaručený štíhlymi prednými stĺpikmi. To všetko má viesť k prirodzenému splynutiu vodiča s vozidlom, ktoré automobilka označuje japonským termínom Jinba Ittaj. Pod zadné, elektrické veko sa zmestí 430 litrov batožín. Nakladacia hrana je široká 1 020 mm a vo výške len 731 mm.
Konektivitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. A nechýbajú ani asistenčné systémy vrátane monitorovania únavy vodiča pomocou infračervenej kamery, adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd s detekciou chodcov až po sledovanie križujúcich vozidiel pomocou radaru a asistenciu pri jazde v zápchach. Mazda je pyšná na novú 12-reproduktorovú sústavu Bose, ktorú si môžete vychutnať o to viac, o čo menej hluku preniká do interiéru. Napríklad aj vďaka dvojstennej konštrukcii podlahy, pokrytej špeciálnym kobercom.

O technike sa zatiaľ Mazda podrobne nezmieňuje. V každom prípade dostane novinka benzínové aj naftové motory splňujúce najnovšiu emisnú normu Euro 6d-Temp. Všetky benzínové verzie Skyactiv-G budú vybavené mild-hybridnou sústavou M-Hybrid s reverzibilným štartér-generátorom, ktorý bude rekuperovať brzdnú energiu a zároveň pomáhať pri akcelerácii. Vystačí si pritom s 24 V elektrickým okruhom a malou li-ion batériou s kapacitou len 0,16 kWh. Neskôr doplní ponuku revolučný 4-valec 2,0 Skyactiv-X (SPCCI), schopný pracovať v režime homogénneho spaľovania.
Motory budú spojené so 6-stupňovými manuálnymi a 6-stupňovými automatickými prevodovkami. Systém pohonu oboch náprav i-Activ AWD, bude rozdeľovať hnací moment, pravdepodobne pomocou elektromagneticky ovládanej spojky, a to s minimálnymi mechanickými stratami. Zadný diferenciál z tohto dôvodu použije guľôčkové ložiská s nízkym trením. Mazda tvrdí, že spotreba paliva bude na úrovni verzií s predným náhonom. Na stabilite v zákrutách sa podieľa systém G-Vectoring Plus, ktorý znižuje krútiaci moment motora a zároveň pribrzďuje vonkajšie kolesá, čím upravuje trajektóriu.
Na trh by sa novinka Mazdy mala dostať ešte v priebehu tohto roka.
Porovnanie rozmerov
Model | Mazda CX-30 | Mazda CX-5 | Mazda CX-3 |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 395 | 4 545 | 4 275 |
Šírka (mm) | 1 795 | 1 840 | 1 765 |
Výška (mm) | 1 540 | 1 680 | 1 535 |
Rázvor náprav (mm) | 2 655 | 2 700 | 2 570 |
Veľkosť kufra (l) | 430 | 506 | 350 |