Mazda CX-30: Japonci prekvapili novým SUV. Je verné 'budíkom' aj nafte

Mazda dopĺňa portfólio crossoverov. CX-30 definuje ako SUV-kupé. Typickú konzervatívnosť deklaruje zachovaním analógových prístrojov, multimédií bez dotykovej obrazovky či spaľovacími motormi vrátane tých naftových.

07.03.2019 06:00
debata (5)
Mazda CX-30 je inšpirovaná štúdiou Vision Coupé... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Mazda CX-30 je inšpirovaná štúdiou Vision Coupé z roku 2017. Zakladá si na atletických proporciách a jednoduchých homogénnych líniách. Predná maska s motívom krídla je plastickejšia ako v minulosti.

V Európe Mazda doteraz operovala len s dvoma SUV – Mazdou CX-3 a Mazdou CX-5. Za Atlantikom má však dva ďalšie – CX-4 a CX-9. Lenže ani jedno z nich sa na starý kontinent nechystá. Zato Japonci v Ženeve predstavujú novinku s netradičným označením CX-30. A tá je určená práve pre Európu. Zapadá presne medzi modely CX-3 a CX-5. Nejde však o pendant americkej CX-štvorky. Toto auto je po Mazde 3 druhým modelom úplne novej generácie.

Využíva preto novú platformu Skyactiv–Vehicle Architecture s 30-percentným podielom vysokopevnostnej ocele a novým podvozkom Skyactiv-Cassis s jednoduchšou zadnou nápravou s torznou priečkou. Napriek tomu Mazda sľubuje excelentné jazdné vlastnosti a vysoký komfort. Na dĺžku má novinka 4 395, na šírku 1 795 a na výšku 1 540 mm. Je teda o 150 mm kratšia, o 45 užšia a až o 140 nižšia v porovnaní s Mazdou CX-5. Na rázvore náprav s hodnotou 2 655 mm stráca len 45 mm.

Profil inklinuje k módnym SUV-kupé. Celkovú... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Profil inklinuje k módnym SUV-kupé. Celkovú výšku opticky znižuje masívna čierna plastová ochrana prahov a blatníkov. V porovnaní s Mazdou CX-5 je novinka o 150 mm kratšia a o 30 nižšia.

Dizajn ctí filozofiu Kodó, čo v reči Mazdy znamená kombináciu jednoduchých plavných línií, perfektných proporcií a hru svetla. Predná maska s motívom krídla má plastickejší vzhľad. Pre profil je príznačná splývavá silueta kabíny, ako aj masívna ochrana podvozka, ktorá auto opticky znižuje. Zadné partie zdobia úzke svetlá, difúzor a dvojica výfukov, ktorá naznačuje, že Mazda spaľovacím motorom verí aj do budúcnosti. V ponuke bude deväť lakov karosérie.

Interiér pripomína skôr športové kupé ako SUV – svojou jednoduchosťou, precíznosťou a správnou mierou konzervatívnosti. Mazda už dlhodobo tvrdí, že moderné infotainmenty odpútavajú pozornosť vodiča od premávky. Za pravdu jej dávajú mnohé výskumy. A tak v CX-30 žiadnu dotykovú obrazovku nenájdete. Tá 8,8-palcová v centre palubnej dosky, sa ovláda otočným „controllerom“. Podobne je to s prístrojovým panelom, ktorému vládnu výlučne analógové ukazovatele. Odčítanie zjednodušuje zjednotený font písma.

Interiér je jednoduchý, ale precízny.... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Interiér je jednoduchý, ale precízny. Sympatické je, že automobilka odmietla použiť dotykové obrazovky. Infotainment sa ovláda otočným „controllerom“. Prístrojový panel zas ostal verný analógovým ukazovateľom.

Zato si dala Mazda záležať na prvkoch, ktoré sa dnes často opomínajú. Napríklad na perfektnej ergonómii. Začína sa to operadlami, ktoré kopírujú prirodzený tvar chrbtice, sedadlami so štandardnou kolískovou reguláciou, cez veľký rozsah nastavenia volantu, ideálnu polohu radiacej páky až po perfektný výhľad zaručený štíhlymi prednými stĺpikmi. To všetko má viesť k prirodzenému splynutiu vodiča s vozidlom, ktoré automobilka označuje japonským termínom Jinba Ittaj. Pod zadné, elektrické veko sa zmestí 430 litrov batožín. Nakladacia hrana je široká 1 020 mm a vo výške len 731 mm.

Konektivitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. A nechýbajú ani asistenčné systémy vrátane monitorovania únavy vodiča pomocou infračervenej kamery, adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd s detekciou chodcov až po sledovanie križujúcich vozidiel pomocou radaru a asistenciu pri jazde v zápchach. Mazda je pyšná na novú 12-reproduktorovú sústavu Bose, ktorú si môžete vychutnať o to viac, o čo menej hluku preniká do interiéru. Napríklad aj vďaka dvojstennej konštrukcii podlahy, pokrytej špeciálnym kobercom.

Vzadu upútajú pozornosť štíhle svetlá, ale aj... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Vzadu upútajú pozornosť štíhle svetlá, ale aj priznaná dvojica výfukov. Mazda nepočíta s hybridným pohonom ani s elektrickou verziou.

O technike sa zatiaľ Mazda podrobne nezmieňuje. V každom prípade dostane novinka benzínové aj naftové motory splňujúce najnovšiu emisnú normu Euro 6d-Temp. Všetky benzínové verzie Skyactiv-G budú vybavené mild-hybridnou sústavou M-Hybrid s reverzibilným štartér-generátorom, ktorý bude rekuperovať brzdnú energiu a zároveň pomáhať pri akcelerácii. Vystačí si pritom s 24 V elektrickým okruhom a malou li-ion batériou s kapacitou len 0,16 kWh. Neskôr doplní ponuku revolučný 4-valec 2,0 Skyactiv-X (SPCCI), schopný pracovať v režime homogénneho spaľovania.

Motory budú spojené so 6-stupňovými manuálnymi a 6-stupňovými automatickými prevodovkami. Systém pohonu oboch náprav i-Activ AWD, bude rozdeľovať hnací moment, pravdepodobne pomocou elektromagneticky ovládanej spojky, a to s minimálnymi mechanickými stratami. Zadný diferenciál z tohto dôvodu použije guľôčkové ložiská s nízkym trením. Mazda tvrdí, že spotreba paliva bude na úrovni verzií s predným náhonom. Na stabilite v zákrutách sa podieľa systém G-Vectoring Plus, ktorý znižuje krútiaci moment motora a zároveň pribrzďuje vonkajšie kolesá, čím upravuje trajektóriu.

Na trh by sa novinka Mazdy mala dostať ešte v priebehu tohto roka.

Porovnanie rozmerov

Model Mazda CX-30 Mazda CX-5 Mazda CX-3
Dĺžka (mm) 4 395 4 545 4 275
Šírka (mm) 1 795 1 840 1 765
Výška (mm) 1 540 1 680 1 535
Rázvor náprav (mm) 2 655 2 700 2 570
Veľkosť kufra (l) 430 506 350
Mazda CX-30 - 2019
Mazda CX-30 - 2019
+8Mazda CX-30 - 2019

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #autosalón Ženeva 2019 #Mazda CX-30
Články podľa značiek