Škoda Klement: Automobilka chce riešiť mikromobilitu. Po 124 rokoch

Mestský koncept Škoda Klement má asi najbližšie k elektrobajkom, no nemá pedále. Ovláda s prenesením váhy vpred alebo vzad. Zároveň oživuje spomienky na počiatky značky, spojenej práve s výrobou bicyklov.

07.03.2019 19:00
debata
Koncept Škoda Klement má jednoduchý puristický... Foto: Škoda-Auto
Škoda Klement Concept - 2019 Koncept Škoda Klement má jednoduchý puristický dizajn. O pohon sa stará elektromotor integrovaný do náboja zadného kolesa. Slúži tiež na rekuperáciu a brzdenie.

Elektrické dopravné prostriedky sú na prudkom vzostupe. Na uliciach pribúdajú kolobežky, elektrobajky, hoverboardy a množstvo ďalších druhov „približovadiel“. V budúcnosti by mohli vyriešiť obrovské problémy s prehustenou mestskou dopravou. V mikromobilite vidí príležitosť aj Škoda. Na autosalóne v Ženeve preto predstavuje svoju víziu takéhoto dopravného prostriedku. Nie náhodou sa koncept Klement dizajnom blíži k bicyklu. Presne nimi odštartovala história značky, keď páni Václav Laurin a Václav Klement spustili v Mladej Boleslavi výrobu bicyklov Slávia. Lenže odvtedy ubehlo 124 rokov a na ženevskej novinke to vidieť.

Predná kotúčová brzda je vybavená... Foto: Škoda-Auto
Škoda Klement Concept - 2019 Predná kotúčová brzda je vybavená protiblokovacím systémom ABS. To je naozaj nezvyčajné. Obe kolesá sú zavesené len z jednej strany.

Tento „bicykel“ totiž nemá pedále. Poháňa ho elektromotor s výkonom štyroch kilowattov umiestnený v náboji zadného kolesa. To stačí na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 45 km/h. Pravdepodobne obmedzenej. Inak by 25 kg vážiaci stroj zvládol viac. Batérie s kapacitou 1,25 kWh, ktoré sa skladajú 52 článkov, sú umiestnené v centrálnom hliníkovom ráme. A je ich možné vybrať, čo zjednodušuje proces nabíjania. Stačia na normovaný dojazd 62 km, to aj vďaka účinnej rekuperácii pri brzdení alebo jazde zo svahu, ktorú väčšina bežný elektrobajkov nemá. Inovatívny koncept nepotrebuje na riadidlách žiadne ovládacie prvky súvisiace s pohonom.

Rýchlosť sa reguluje prenesením váhy jazdca na... Foto: Škoda-Auto
Škoda Klement Concept - 2019 Rýchlosť sa reguluje prenesením váhy jazdca na stúpačky. Podobne ako pri populárnych hoverboardoch.

Na akceleráciu a deceleráciu stačí preniesť váhu na stúpačkách, podobne ako na populárnych hoverboardoch. Ak sa jazdec nakloní dopredu Klement zrýchľuje, a keď sa nakloní vzad, dôjde k spomaleniu. Prekvapením je prítomnosť systému ABS na prednej kotúčovej brzde. Technologický imidž podporuje LED osvetlenie. Klement má predné a zadné svetlo, brzdové svetlo a v stúpačkách smerové svetlá. Na riadidlách je držiak smartfónu. Ten je kľúčom k mnohým funkciám a umožňuje prístup k aplikáciám Škody, napríklad Coming Home, tiesňovému volaniu či vzdialenému prístupu. Vďaka zónovému monitorovaniu umožňuje koncept nastavenie obmedzení pohybu v niektorých oblastiach.

Osvetlenie zabezpečujú výlučne LED diódy.... Foto: Škoda-Auto
Škoda Klement Concept - 2019 Osvetlenie zabezpečujú výlučne LED diódy. Nechýba ani brzdové svetlo či smerové svetlá v stúpačkách.
Škoda predpokladá, že štúdia má obrovský potenciál na ďalšie zlepšenia. Napríklad použitím penových pneumatík, ktoré budú najmä mladú aktívnu klientelu, ktorá berie ohľad na životné prostredie. „Koncept skvelo rezonuje s našimi zákazníkmi a našou stratégiou eMobility. Preto skúšame, ako by mohol doplniť naše portfólio,“ povedal počas premiéry v Ženeve Giudo Haak, šéf produktového manažmentu Škody. O prípadnej výrobe pravdepodobne rozhodnú reakcie publika počas autosalónu.
Škoda Klement Concept - 2019
Škoda Klement Concept - 2019
+5Škoda Klement Concept - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Concept #koncept #Škoda-Auto #autosalón Ženeva 2019 #Škoda Klement
Články podľa značiek