Ženeva 2019: Toto je TOP 20 sériových premiér priamo z Palexpa! Aj tá z Trnavy

Ani Ženevský autosalón neminul trend zmeny postoja automobiliek k výstavám. Na brehoch Ženevského jazera chýbajú Hyundai, Opel, Ford, Jaguar, Land Rover či Volvo. Ale zas také smutné, ako vlani v Paríži, to nie je. V prvej návšteve hál Palexpa sa venujeme kľúčovým sériovým premiéram. Medzi nimi aj autu z Trnavy.

08.03.2019 05:00
debata (1)
Tento rok prišlo do hál ženevského Palexpa... Foto: GIMS Gallery
Renault - Ženeva 2019 Tento rok prišlo do hál ženevského Palexpa menej automobiliek. Ovplyvnilo to aj počet premiér. Napriek tomu sa tu nájdu autá, ktoré rozhodne zamiešajú karty aj na Slovensku. Napríklad Peugeot 208, vyrábaný v Trnave alebo nový Renault Clio.

Najlepšie časy majú autosalóny nepochybne za sebou. Azda s výnimkou tých v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom planéty. V ostatných regiónoch však ich popularita klesá. Pre výrobcov sú drahé a menej efektívne ako propagácia na sociálnych sieťach. Trend je teda jasný. Ako príklad môžeme uviesť vlaňajší autosalón v Paríži. Pod Eiffelovku nedorazili značky Opel, Fiat, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Alfa Romeo, Jeep, Subaru, Mini, Bentley, ale dokonca ani najväčšia európska automobilka Volkswagen. Bola to jednoducho blamáž.

Pokračovalo to v januári v Detroite. V halách tamojšieho Cobo centra chýbala kompletná nemecká prémiová trojka, Audi, Mercedes-Benz a BMW, ale napríklad aj Porsche, Jaguar, Land Rover či Maserati. Najrezistentnejšou automobilovou výstavou, ktorá dokázala odolať tomuto nezvratnému trendu, bola doteraz tá v Ženeve. Asi preto, že sa koná v dobrom jarnom termíne, každoročne a navyše na neutrálnej automobilovej pôde. Potvrdila to aj vlani. Na „playliste“ vystavovateľov chýbali len Opel, DS, Cadillac a Chevrolet, nič, čo by ohrozilo reputáciu podujatia. Lenže tento ročník ukazuje, že ani ženevský autosalón sa nemá na čo tešiť.

Ženevský autosalón otvorili pre verejnosť 7.... Foto: GIMS Gallery
GIMS - 2019 Ženevský autosalón otvorili pre verejnosť 7. marca a potrvá až do nedele 17 marca.

Nezmenia na tom nič ani monumentálne čísla o počte vystavovateľov a počte viac ako 100 svetových či európskych premiér. Jednoducho, zoznam je deravší ako kedykoľvek predtým. V Ženeve nevystavuje Hyundai, Opel, Ford, Jaguar, Land Rover, Mini a dokonca ani Volvo, ktoré síce svoj účasť na svetových podujatiach výrazne zredukovalo už v minulosti, ale Ženeve ostávalo doteraz verné. Do karát nehrá výstave ani stagnujúci európsky automobilový trh. Po vlaňajších turbulenciách v súvislosti s nástupom novej homologizácie WLTP, keď boli automobilky nútené zredukovať počet ponúkaných modelov, registrácie medziročne klesli o 0,4 percenta.

V predvečer autosalónu vyhlásili výsledky... Foto: GIMS Gallery
Jaguar i-Pace - COTY 2019 V predvečer autosalónu vyhlásili výsledky európskej ankety Car of the Year. Autom roka sa stal elektrický Jaguar i-Pace.

To samozrejme ovplyvnilo aj počet noviniek, ktoré ženevský autosalón prináša. Je ich menej ako po minulé roky. Najmä tých kľúčových, ak neberieme do úvahy len facelifty, nové motorizácie, malosériovky pre vyvolených či koncepčné štúdie. My sme ich napočítali ako tak dvadsať. Na druhej strane, niektoré z nich sú významné aj pre slovenských zákazníkov. V Ženeve debutuje napríklad dvojica mestských modelov Renault Clio a Peugeot 208, druhý z nich dokonca aj s čisto elektrickým pohonom. Škoda zas ukazuje nové SUV Kamiq, menšie ako Karoq, Mazda SUV CX-30, Mercedes-Benz kombi CLA Shooting Brake a Kia elektrický Soul.

A potom sú tu „pikošky“ v podobe novej ruskej Limiziny Aurus Senat, ktorá chce zaujať bohatú európsku klientelu, Ferrari Tributo, Lamborghini Huracán Evo či Bugatti La Voiture Noire, ktoré astronomickou cenou 16,7 milióna eur zlomilo všetky predstavy o tom, čo znamená pojem „drahé auto“ . V prvom pohľade do hál sa pozrieme na 20 dôležitých sériových noviniek. V tom druhom sa zameriame na štúdie a koncepty. Asi neprekvapí, že absolútna väčšina z nich už nepočíta s iným ako elektrickým pohonom. Začnime si zvykať. Napokon aj Jaguar i-Pace, vyhlásený v Ženeve za Európske auto roka 2019 (COTY), „tankuje“ už len elektrinu. Navyše postúpil spolu s druhým elektrickým SUV Audi e-tron aj do finále svetovej súťaže WCOTY 2019. Opäť v Ženeve.

Aurus Senat

Aurus Senat Foto: GIMS Gallery
Aurus Senat Aurus Senat

Nová ruská limuzína, za ktorej vývojom stojí nielen ruský inštitút NAMI, ale napríklad aj Porsche, sa už predstavila vlani na autosalóne v Moskve, ale až teraz ju Rusi ukázali na prestížnom medzinárodnom podujatí. Vyrábať sa bude v dvoch verziách. Základná s označením S600 má rázvor 3 300 mm a dĺžku 5 630 mm. Variant L700 s predĺženým rázvorom sa natiahol až na 6 620 mm. Pod kapotou pracuje mohutný 4,4-litrový dvakrát preplňovaný 8-valec (441 kW). Asistuje mu elektromotor umiestnený v 9-stupňovej automatickej prevodovke vlastnej konštrukcie. Ide teda o mild-hybrid. Nechýba pohon oboch náprav. Luxusný koráb šprintuje na stovku pod šesť sekúnd. Na palube je virtuálny kokpit aj množstvo asistenčných systémov. Z luxusných prvkov spomeňme diódové svetlá, bezkľúčový prístup, diaľkové štartovanie, výkonnú aparatúru, štvorzónovú klimatizáciu, ventilované masážne sedadlá či elektricky ovládaný stĺpik riadenia a veko kufra.

AMG GT R Roadster

AMG GT R Roadster Foto: GIMS Gallery
AMG GT R Roadster AMG GT R Roadster

Po puristickej verzii kupé AMG GT R, ktorá sa predstavila už v roku 2016, prichádza v Ženeve na rad jej otvorená verzia. Technika je identická a nemá ďaleko od okruhovej verzie AMG GT3. Roadster poháňa dvakrát preplňovaný štvorlitrový 8-valec (430 kW), spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG Speed Shift DCT a zadnou nápravou. Od staršieho súrodenca prevzal aj množstvo aktívnych aerodynamických prvkov, ako predný splitter či karbónové zadné krídlo. Na stovku zrýchli za úžasných 3,6 sekundy. So zemou ho spájajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 s profilom 275/35 ZR 19 vpredu a 325/30 ZR 20 vzadu. Nechýba variabilné riadenie ani natáčanie zadných kolies. Hlavnou zmenou je samozrejme skladacia strecha. Tú tvorí trojvrstvová tkanina umiestnená na mechanizme z hliníka a horčíka. I tak je novinka s hmotnosťou 1 635 kg o čosi ťažšia. Vznikne len limitovaných 750 exemplárov.

Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI Foto: GIMS Gallery
Audi SQ5 TDI Audi SQ5 TDI

V Ingolstadte to s naftou nevzdávajú. Dôkazom je nová ostrá dieselová verzia SUV SQ5 TDI, ako alternatíva k benzínovému Audi SQ5. Pod kapotou pracuje 6-valec 3,0 TDI preplňovaný elektrickým kompresorom, napojeným na 48 V okruh, a tiež turbodúchadlom. Výsledkom je 255 kW a 700 Nm krútiaceho momentu. Audi zdôrazňuje úplnú elimináciu turbodiery. SQ5 TDI začína zrýchľovať už od 1 650 otáčok za minútu. Stovku zvláda v kombinácii s 8-stupňovým automatom za 5,1 sekundy, pričom maximálna rýchlosť 250 km/h je elektronicky obmedzená. S úsporou paliva pomáha rekuperácia brzdnej energie pomocou 12-kilowattového reverzibilného alternátora. Audi tak udáva spotrebu len 6,6 až 6,8 litra nafty. Prenos výkonu na asfalt zabezpečuje pohon Quattro so samosvorným diferenciálom. Až 85 % výkonu môže potom putovať k zadným kolesám. Úpravami prešla aj brzdová sústava.

Bentley Continental GT Roadster

Bentely Continental GT Convertible Foto: GIMS Gallery
Bentely Continental GT Convertible Bentely Continental GT Convertible

Po novej generácii Continentalu GT debutuje v Ženeve jeho otvorená verzia. Kabriolet nechce za kupé v ničom zaostávať. Posádke má ponúknuť v prípade zlého počasia rovnakú ochranu. Plátenná strecha sa vysunie za 19 sekúnd. Nové izolačné materiály a tesnenia znamenajú, že hladina hluku v kabíne sa pri bežných rýchlostiach znížila o tri decibely. Akustický komfort novinky tak dosiahol úroveň predchádzajúcej generácie kupé GT s pevnou strechou. Zákazníci môžu voliť jednu zo siedmich farieb plátna, vrátane po prvýkrát použitého tvídového vzoru. Pri jazde s otvorenou strechou zvyšuje komfort „vzduchový“ šál, ktorý púšťa cez otvory pod opierkami hláv ohriaty vzduch. Pod kapotou pracuje preplňovaný motor W12. Z objemu šiestich litrov posiela k 8-stupňovej prevodovke a obom nápravám 467 kW. Aristokratický kabriolet zrýchľuje na stovku za 3,8 sekundy a dosiahne maximálku 333 km/h.

BMW 7

BMW 7 Foto: GIMS Gallery
BMW 7 BMW 7

Vynovená vlajková loď radu 7 ide vysoko nad rámec toho, čo si bežne predstavujeme pod termínom facelift. Má prakticky úplne prepracovanú prednú aj zadnú časť. Maske dominujú gigantické ľadvinky, ktoré narástli o celých 40 %, a úplne nové úzke svetlá s laserovou technológiou. Masívnosť podporuje kapota, usadená až o 50 mm vyššie. Zadné svetlá sú o 35 mm užšie a spojené svetelnou lištou. Zákazníci môžu voliť línie Design Pure Excellenece alebo M Sport. A tiež predĺženú verziu L s dĺžkou až 5 360 mm. Parkovací asistent si pamätá posledných 50 mm jazdy a tento úsek vie zopakovať. Po kapotu sa po ročnej pauze vracia 12-valec 6,0 V12 (430 kW), plniaci normu Euro 6d. Nový je aj 8-valec 4,4 V8 (390 kW), ktorý sa posilnil o 60 kW. Nechýbajú ani dieselové 6-valce s objemom troch litrov. Ten vrcholový v 750d xDrive produkuje vďaka štyrom turbám úžasných 294 kW. Plug-in hybrid 745e (745e xDrive) kombinuje radový 6-valec (210 kW) a elektromotor (83 kW). Celkový systémový výkon je 290 kW. Čisto elektrický dojazd sa zvýšil z 50 až 58 km.

Bugatti La Voiture Noire

Bugatti La Voiture Noire Foto: GIMS Gallery
Bugatti La Voiture Noire Bugatti La Voiture Noire

Tento solitér je vskutku extrémnym zákazníckym projektom. Vychádza síce zo „sériového“ Bugatti Divo, ale karbónová karoséria je celkom nová. Inšpiráciou je fascinujúce Bugatti SC 57 Atlantic, ktoré vzniklo len v štyroch exemplároch, jedno z nich vlastnil syn zakladateľa značky Jean Bugatti. A zmizlo do nenávratna. Toto je jeho novodobá interpretácia. Na originál sa odvoláva niektorými detailmi, ako náznakom striebornej plutvy či čiernym lakom karosérie. Technika sa nemenila. Pod zadným vekom pracuje fenomenálny 16-valec so štvoricou obrovských turbodúchadiel. Z ôsmich litrov dáva 1 103 kW, teda rovných 1 500 koní, a krútiaci moment 1 600 Nm. Bude to však hriešne drahá hračka. Svojho zákazníka, ochotného zaplatiť neskutočných 16,7 milióna eur, už má. Ostáva však v anonymite. Výškou ceny tak nové Bugatti La Voiture Noire prekonalo všetky doterajšie cenové hranice. Je vôbec najdrahším novým autom planéty.

Ferrari F8 Tributo

Ferrari F8 Tributo Foto: GIMS Gallery
Ferrari F8 Tributo Ferrari F8 Tributo

Novinka je nástupcom Ferrari 488 GTB. A má s ním mnohé spoločné, hoci sa tvári ako celkom nový model. Pozeráme sa však skôr na radikálnu modernizáciu, veď 488 GTB bolo na trhu necelé štyri roky, čo je na superšport pomerne krátka doba. Isté je, že nové Ferrari F8 Tributo vychádza z techniky predošlej ostrej verzie 488 Pista. Prezrádza to identickým výkonom 530 kW a krútiacim momentom 770 Nm, ktoré pochádzajú z dvakrát preplňovaného 8-valca s objemom štyroch litrov. Ferrari tak hovorí o najvýkonnejšom sériovom 8-valcovom modeli v jeho histórii. Dynamika tomu zodpovedá. Tributo šprintuje na stovku aj vďaka 7-stupňovej dvojspojke a trakčnému systému FDE (Ferrari Dynamic Enhancer) za 2,9 sekundy a dosiahne úžasných 340 km/h. Aj množstvo aerodynamických prvkov pochádza práve z Pisty. Napríklad „zobák“ S-Duct, inšpirovaný technológiou monopostov F1, alebo systém pre účinnejší prívod chladiaceho vzduchu k motoru a brzdám. Prítlak vo vysokých rýchlostiach sa zvýšil o 15 %.

Honda E Prototype

Honda E Prototype Foto: GIMS Gallery
Honda E Prototype Honda E Prototype

Dva roky starý koncept mestského elektromobilu Urban EV doviedla Honda v Ženeve do sériovej podoby. Aj keď zatiaľ len s prívlastkom prototypu. Dizajnom sa tento jednoduchý mestský 5-dverový hatchback inšpiruje prvou generáciou Hondy Civic zo sedemdesiatych rokov, vrátane čiernej masky a kruhových reflektorov. Tento motív sa objavuje aj v zadnej časti. Šokuje však futuristickými prvkami ako virtuálnymi spätnými zrkadlami alebo výsuvnými kľučkami dverí, s ktorými ráta do sériovej produkcie. Napriek dĺžke necelých 3,9 metra ponúkne prvý elektromobil Hondy priestrannú kabínu s plochou podlahou. Futuristicky pôsobí aj palubná doska s dvojicou veľkoplošných displejov. Technické údaje nepoznáme. Prototype E má však na jedno nabitie ponúknuť dojazd vyše 200 km. Poháňané budú zadné kolesá. Nabíjanie na 80 % kapacity má trvať na rýchlonabíjacích staniciach len 30 minút. Výroba odštartuje už tento rok.

Kia e-Soul

Kia e-Soul Foto: GIMS Gallery
Kia e-Soul Kia e-Soul

Tretia generácia Soulu debutovala už vlani v novembri na autosalóne v Los Angeles. Napokon, práve za Atlantikom je tento hravý crossover najpopulárnejší. Ročne tam Kia predá viac ako 110 000 kusov. Do Európy prichádza až teraz a to výlučne v elektrickej verzii e-Soul. Novinka ostáva verná kubistickým tvarom, no je väčšia. Má dĺžku 4 196, šírku 1 800 a výšku 1 600 mm. Rázvor náprav sa medzigeneračne natiahol o 31 mm na konečných 2 601. Vnútri osloví mladú klientelu vyspelou konektivitou. Rozhranie používa štandardne 8-palcovú dotykovú obrazovku a virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca. Vychytávkou je náladové osvetlenie reagujúce na hudbu. Na výber budú až dve elektrické verzie s batériami s kapacitou 39,2 alebo až 64 kWh. Výkonný elektromotor (147 kW) bude zárukou skvelej dynamiky. V reálnej premávke by mal e-Soul zvládnuť aspoň 400 km na jedno nabitie. Vodič dostane na výber jazdné režimy Eco, Comfort, Sport a Eco+, od ktorých sa odvíja výkon či rekuperácia energie pri brzdení.

Lamborghini Huracá Evo

Lamborghini Huracán Evo Spyder Foto: GIMS Gallery
Lamborghini Huracán Evo Spyder Lamborghini Huracán Evo Spyder

Po piatich rokoch prichádza Lamborghini s modernizáciou svojho menšieho modelu. Nejde len o facelift. V Sant Agate mu naordinovali radikálnu modernizáciu, v mnohom inšpirovanú vrcholovým Aventadorom SVJ. Tá zasiahla dizajn, aerodynamiku či podvozok. Zmenám neunikol ani dnes už vzácny 5,2-litrový atmosférický 10-valec. Úprava sania posilnila výkon o 20 kW na konečných 470, teda rovných 600 koní. Potom neprekvapí, že na stovku šprintuje „babylambo“ so 7-stupňovou dvojspojkou za 2,9 sekundy, čo je o tri desatinky lepší výsledok. Rovnako fascinujúca je maximálka 325 km/h a údaj o decelerácii. Na zabrzdenie z rýchlosti 100 km/h potrebuje Evo len 31,9 metra. Na úžasnej dynamike má podiel pohon oboch náprav a novinkav podobe riadenia zadných kolies. Úpravy na karosérii sa podpísali až na päťnásobne lepšej aerodynamickej efektivite. Nový je predný rozdeľovač, tvar sacích otvorov v zadných blatníkoch aj zadný spojler.

Mazda CX-30

Mazda CX-30 Foto: GIMS Gallery
Mazda CX-30 Mazda CX-30

Mazda prekvapila v Ženeve tretím SUV určeným pre Európu. Dĺžkou 4 395 a rázvorom náprav 2 665 stojí presne medzi modelmi CX-3 a CX-5. Napriek tomu sa nevolá CX-4, toto označenie totiž už patrí ďalšiemu americkému SUV. S tým ale CX-30 nemá nič spoločné. Je po Mazde 3 druhým modelom úplne novej generácie. Využíva platformu Skyactiv–Vehicle Architecture s jednoduchšou zadnou nápravou s torznou priečkou. Z profilu evokuje módny segment SUV-kupé. Tomu zodpovedá aj výška 1 540 mm, čo je až o 140 menej v porovnaní s Mazdou CX-5. Dizajn ctí filozofiu Kodó, čo znamená kombináciu jednoduchých plavných línií, perfektných proporcií a hru svetla. V interiéri Mazda odmietla použiť virtuálny kokpit aj dotykovú obrazovku. Zato si zakladá na perfektnej ergonómii. Pod kapotou sa objavia benzínové aj naftové motory. Neskôr pribudne revolučný 4-valec Skyactiv-X s homogénnym spaľovaním. Samozrejmosťou je pohon i-Active AWD aj systém stabilizácie v zákrutách G-Vectoring Plus.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake Foto: GIMS Gallery
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Nová trieda A sa rozrastá rýchlym tempom. Na svete je hatchback, premiérový sedan aj 4-dverové kupé CLA. Práve z neho je odvodená štvrtá verzia – športové kombi Shooting Brake. V porovnaní s predchodcom je novinka o 48 mm dlhšia (4 688 mm) o 53 širšia (1 830 mm) a dva milimetre nižšia (1 442 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 30 mm na konečných 2 729. Shooting Brake tak získal omnoho prirodzenejšie proporcie ako v minulosti. Viac miesta je v kabíne aj v kufri s objemom 505 litrov. Interiér vychádza z novej triedy A, čo znamená výhradné použitie displejov a infotainment MBUX s umelou inteligenciou. Nechýba ani množstvo asistenčných systémov vrátane varovania pred kolíziami, a to aj zozadu. Pod kapotou pracuje zatiaľ len jeden jediný motor určený verzii CLA 250. Preplňovaný dvojlitrový 4-valec, spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a pohonom predných kolies dáva 165 kW. Neskôr sa ponuka rozšíri.

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX Foto: GIMS Gallery
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Japonské SUV sa ani po desiatich rokoch kariéry nevzdáva. Mitsubishi ASX prichádza s rozsiahlym faceliftom. Je to neuveriteľné, ale dostane už štvrtú „tvár“. Pred rokmi štartovalo ASX podľa vzoru starého Outlanderu s vtedy módnou maskou Jet Fighter, v roku 2015 absolvovalo plastiku a pred dvoma rokmi dostalo masku Dynamic Shield z nových modelov Mitsubishi. Teraz prišla na rad ďalšia zmena, inšpirovaná najmä vynoveným pikapom L200. ASX má preto delené predné svetla. V súvislosti s týmito zmenami bol kompletne prepracovaný nárazník, blatníky aj predná kapota. Platí to aj o zadnom nárazníku a svetlách. Interiér dostal nové multimediálne rozhranie Smartphone-link Display Audio so 7-palcovou obrazovkou. Pod kapotou už nenájdete motory 1,6 MIVEC (86 kW) ani diesel 2,2 DI-D. ASX bude poháňať výlučne nový atmosférický benzínový 4-valec 2,0 MIVEC (110 kW), spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo kontinuálnou prevodovkou CVT. Na výber je tiež pohon oboch náprav.

Peugeot 208

Peugeot 208 Foto: GIMS Gallery
Peugeot 208 Peugeot 208

Nová dvestoosmička je prvým modelom Peugeotu, ktorý prichádza hneď s troma druhmi pohonu – benzínovým, naftovým a k tomu elektrickým. Umožnila to nová platforma CMP, ktorá je pripravená na zástavbu podlahových akumulátorov. Navyše sa postarala o zníženie hmotnosti o 30 kg. Novinka je dlhá 4 045, široká 1 745 a vysoká 1 430 mm. Je teda o 82 mm dlhšia, o šesť širšia, ale o 30 mm nižšia. Rázvor sa nemenil. Dizajnom sa malý mestský hatchback v mnohom inšpiruje 5-dverovým kupé 508. V ponuke bude aj verzia GT Line a GT. Druhá z nich dostane výlučne elektrickú sústavu. O pohon sa postará elektromotor s výkonom 100 kW. Batérie s kapacitou 50 kWh majú stačiť na dojazd 340 km. Okrem toho ponúkne 208 klasické benzínové 3-valce 1,2 Pure Tech (55, 74, 96 kW) a diesel 1,5 Blue HDi (74 kW). Interiér dostal druhú generáciu i-Cockpitu, čo znamená digitálny prístrojový panel aj dotykovú obrazovku s uhlopriečkou 5-, 7– alebo 10-palcov. Nešetrilo sa ani na asistenčných systémoch. Balík Drive Assist obsahuje adaptívny tempomat, autonómne brzdy, ale tiež parkovací asistent, ktorý ovláda riadenie aj pohyb.

Polestar

Polestar 2 Foto: GIMS Gallery
Polestar 2 Polestar 2

Volvo síce na autosalóne v Ženeve chýba, no zato vyslalo do hál Palexpa svoju odčlenenú divíziu Polestar. A malo na to dobrý dôvod. Po karbónovom plug-in hybridnom kupé Polestar 1 predstavuje svoj druhý autonómny projekt. Volá sa Polestar 2 a za cieľ nemá nič iné, ako sťažiť život americkej Tesle 3. Ide totiž o 5-dverový čisto elektrický fasback. Dizajn je veľmi príbuzný konceptu Volvo 40.2. z roku 2016, menili sa len detaily. Základom je modulárna platforma CMA (Compact Modular Architecture) pripravená aj na zástavbu elektrického pohonu. Už dnes ju používa Volvo XC40 alebo čínsky crossover Lynk & Co 1. Pôjde o poriadnu „raketu“. Pohon zabezpečujú dva elektromotory s výkonom 300 kW a krútiacim momentom 660 Nm, čo znamená šprint na stovku pod päť sekúnd. Energia pochádza z 26-článkovej podlahovej batérie s kapacitou 78 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 500 km. Potom neprekvapí ponuka balíka Performance Pack s tlmičmi Öhlins, brzdami Brembo a jedinečnými 20-palcovými kovanými diskami. Infotainment využíva systém Android, čo prináša možnosť aplikácií Google vrátane Google Assistant, Google Maps či Google Play Store. Základná verzia bude štartovať na 39 900 eurách.

Porsche 911 Cabriolet

Porsche 911 Carrera Cabriolet Foto: GIMS Gallery
Porsche 911 Carrera Cabriolet Porsche 911 Carrera Cabriolet

Po premiére novej generácie Porsche 911 prichádza otvorená verzia. Pevnú strechu zamenila za elektrohydraulický mechanizmus s plátnom. Strecha sa vysunie alebo zasunie v priebehu 12 s, čo je až o 18 sekúnd rýchlejši. Proces môže prebiehať do rýchlosti 50 km/h. Strecha je vybavená integrovaným skleneným zadným oknom a titánovými výstuhami, ktoré zabraňujú jej „nafukovaniu“ pri vysokých rýchlostiach. Turbulencie v kabíne redukuje elektricky výsuvný zadný deflektor. Nové uchytenie motora sa podpísalo na vyššej torznej tuhosti karosérie a nižšom ťažisku. Prepracovaný trojlitrový 6-valcový boxer s novou konfiguráciou turbodúchadiel dáva 331 kW, čo je o 22 viac. Prúdia cez 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DKP, nahrádzajúcu 7-stupňový automat, k zadným kolesám vo verzii Carrera S a k obom nápravám v Carrere 4S. Na stovku zrýchľujú nové deväťstojedenástky za 3,9, respektíve 3,8 sekundy. Voliteľný balík Sport Chrono stiahne oba údaje ešte o dve desatinky.

Renault Clio

Renault Clio Foto: GIMS Gallery
Renault Clio Renault Clio

Clio je pre Renault úspešným príbehom. Zvlášť jeho štvrtá generácia, ktorá odštartovala novú dizajnovú éru. A natoľko úspešnú, že Clio V sa rozhodlo byť verné pôvodným líniám. Dizajn sa tak ubral len evolučnou cestou. So svojím predchodcom však nemá nič spoločné. Stojí na platforme CMF-B s hmotnosťou nižšou o 50 kg. Na dĺžku má 4 048, na šírku 1 798 a na výšku 1 440 mm. Je teda paradoxne o 40 mm kratšie a o 30 nižšie. V kufri však nájdete o 30 litrov viac (391 l). Interiér je podstatne kvalitnejší, napríklad vďaka mäkčeným plastom, no jeho najväčšou vychytávkou je Smart Cockpit. Multimediálne rozhranie Easy Link, natočené mierne na vodiča, dostane až 9,3-palcovú, vertikálne umiestnenú obrazovku, väčšiu ako v Talismane. Druhú obrazovku s uhlopriečkou 7– alebo 10-palcov nájdeme v prístrojovom paneli. Úplne nové sú aj motory. Základ tvorí atmosférický 3-valec 1,0 Sce (58, 55 kW) a nad ním preplňovaná verzie TCe (74 kW) s manuálom alebo prevodovkou CVT. Na vrchol sa postaví 4-valec 1,3 TCe (96 kW). Naftu zastúpi 4-valec 1,5 Blue dCi (63 kW) so 6-stupňovým manuálom. Clio sa bude vyrábať aj vo verzii Initiale Paris a R.S. Line.

Škoda Kamiq

Škoda Kamiq Foto: GIMS Gallery
Škoda Kamiq Škoda Kamiq

Mestské SUV Kamiq sa postaví pod Kodiaq aj Karoq. So Seatom Arona či Volkswagenom T-Cross si ho však nemýľte. Je výrazne väčšie. Základom je totiž „maximalizovaná" platforma MQB A0 z novej Škody Scala. Kamiq má dĺžku 4 241 mm, šírku 1 793 a výšku 1 531 mm. Je teda o 120 mm kratší, ale zároveň o 60 mm vyšší. Svoj podiel má na tom zväčšená svetlá výška na 182 mm, čo je o 37 viac v porovnaní so Scalou. Tak ako ostatné SUV Škody má Kamiq rozdelené predné svetlá. Tie smerové dostali signálu funkciu s postupným rozsvecovaním. Interiér je kompletne prevzatý zo Scaly. Platí to o sedadlách aj o palubnej doske. V najvyššej úrovni bude disponovať 10,25-palcovým virtuálnym kokpitom a 9,2-palcovou dotykovou obrazovkou. Pripojenie na internet umožňuje vzdialený prístup a kontrolu. Do kufra naložíte 400 litrov batožín. V sérii má Kamiq systém udržiavania v jazdnom prúde aj autonómne brzdy s detekciou chodcov. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI (110 kW). Naftu zastúpi 4-valec 1,6 TDI (85 kW). K dispozícii budú aj 7-stupňové prevodovky DSG. Pohon 4×4 však nečakajte. Kamiq ostane typickým mestským SUV.

SsangYong Korando

SsangYong Korando Foto: GIMS Gallery
SsangYong Korando SsangYong Korando

SsangYong sa po dlhšej odmlke opäť pokúša výraznejšie prehovoriť v Európe. Príležitosť mu dávajú nové modely. Po Rextone predstavuje v Ženeve kľúčové kompaktné SUV Korando. Na niekdajší off-road zabudnite. Dĺžkou 4 450, šírkou 1 870 a výškou 1 620 mm zaútočí na modely ako Škoda Karoq či VW Tiguan. Hranaté tvary si požičal od väčšieho Rextonu. Pôsobí robustne a moderne. Obrovský posun cítiť aj v interiéri, kde sa pred vodičom nachádza 9-palcový digitálny kokpit a v centre „palubovky" až 10,25-palcové multimediálne rozhranie. Nechýbajú ani autonómne brzdy či adaptívny tempomat. Kufor ponúkne slušných 551 a po sklopení sedadiel až 1 248 litrov. V Európe bude Korando v ponuke s preplňovaným benzínovým 4-valcom 1,5 GDI ( 120 kW) alebo s naftovým motorom 1,6 D (100 kW). Oba možno skombinovať so 6-stupňovým manuálom alebo so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a tiež s pohonom oboch náprav. Neskôr sa predstaví čisto elektrická verzia.

VW Passat

VW Passat Foto: GIMS Gallery
VW Passat VW Passat

Dlhoočakávaná inovácia Passatu je tu. Facelift však stavil len na retuše. Mierne prepracované sú nárazníky a grafika svetiel. Vzadu sa objavuje nápis Passat. V interiéri si všimnete nové materiály a volant. Passat však prešiel digitálnou revolúciou. Dostal matricové svetlá Matrix LED s 22 diódami. Infotainment zas využíva tretiu generáciu multimediálneho systému MIB3 s pripojením na internet, umelou inteligenciou a hlasovým ovládaním. Centrálna obrazovka môže mať až deväť palcov. K tomu Passat pridáva 11,7-palcový virtuálny kokpit Active Info Display. Asistenčné systémy dosiahli úroveň SAE 2, čo umožňuje čiastočne autonómnu jazdu do rýchlosti až 210 km/h. Tá zahŕňa udržiavanie v jazdnom prúde či automatickú zmenu jazdného prúdu. Zážihové 4-valce 1,5 TSI (110 kW), 2,0 TSI (140 kW, 200 kW) dopĺňajú diesely 1,6 TDI (88 kW), 2,0 TDI (140 kW) a 2,0 BiTDI (176 kW). Kombinované sú buď s manuálnymi, alebo so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG. K tomu musíme pripočítať verzie s pohonom 4Motion. Chýbať nebude ani plug-in hybrid GTE (160 kW), ktorý kombinuje motor 1,4 TSI a elektromotor. Zväčšená kapacita akumulátorov na 13 kWh predĺži dojazd v režime EV z 50 na 70 km.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Ženeva 2019
Články podľa značiek