Ženeva 2019: Toto je TOP 15 konceptov z Palexpa. Len päť tankuje benzín!

Zdá sa, že budúcnosť je jasná. Patriť má elektromobilom. Vidieť to aj na autosalóne v Ženeve. Absolútna väčšina štúdií, ktoré naznačujú trendy, už s ničím iným ako s batériami ani nepočíta. A tie ďalšie, ktoré sú avízom blízkych sériových modelov, majú aspoň hybridný alebo plug-in hybridný pohon.

09.03.2019 07:00
debata (4)
Elektrický koncept Kie Imagine by Kia sa pozerá... Foto: GIMS Gallery
Kia Imagine by Kia Elektrický koncept Kie Imagine by Kia sa pozerá na svet elektromobilov z pohľadu emócií. Kórejská automobilka ním chce zbaviť ľudí stresu z otázok okolo elektromobility. Dokazuje tým svoju vieru v elektrickú budúcnosť automobilového priemyslu.

Dnes je to ťažko predstaviteľné, ale už o desať rokov bude vyzerať ponuka automobiliek radikálne inak. Vo veľkom totiž investujú do elektrických pohonov. Hovoríme o miliardách eur, takže ak by išlo o slepú uličku, mohlo by to mať pre gigantické koncerny fatálne následky. A to žiaden z nich nechce. Zdá sa teda, že karty sú už dávno rozdané a je len otázkou času, kedy získajú elektromobily nadvládu nad autami s klasickým pohonom. Kým na cestách to ešte neplatí a elektrické autá tvoria len okrajový segment, vo svete automobilových štúdií je to totálne naopak. Vidieť to bolo aj na tohtoročnom autosalóne v Ženeve.

Ten síce nebol extra bohatý na sériové novinky, tobôž nie tie elektrické, ale na koncepty určite áno. No a tie už príliš s motormi na benzín či naftu nepočítajú. Aspoň tie, ktoré sa pozerajú zopár rokov vpred. Z pätnástich, ktoré sme pre vás vybrali, je desať čisto elektrických. A je jedno, či hovoríme o mestskom miniaute, hatchbacku, superšporte, GT, luxusnom SUV alebo o plážovej bugine. Elektrická sústava je oveľa flexibilnejšia ako reťazec so spaľovacím motorom, zložitou prevodovkou a s mechanickým rozvodom k dvom či štyrom kolesám. Elektromotory s batériami zaberajú menej miesta a uvoľňujú ruky technikom aj dizajnérom. Postaviť je možné takmer čokoľvek.

Samozrejme, je tu aj veľa problémov – nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, dlhý čas nabíjania, relatívne krátky dojazd, vysoká cena batérií až po otázky súvisiace s výrobou akumulátorov a elektrickej energie. Lenže to všetko sa časom môže zmeniť. Spomeňme si, ako vyzeral automobilový priemysel pred desiatimi rokmi. Veľkí výrobcovia tvrdili, že na elektromobiloch nie je možné zarábať, že krátky dojazd je neriešiteľný a že elektromobil bude trikrát drahší ako auto s konvenčným motorom. Dnes sa už tieto odchýlky pomaličky zmazávajú. Schválne, pozrite si parametre ženevských elektrických štúdií. Niektoré z nich vlastne ani nie sú štúdiami. Na výrobné linky zamieria už na budúci rok.

Alfa Romeo Tonale Concept

Alfa Romeo Tonale Foto: GIMS Gallery
Alfa Romeo Tonale Alfa Romeo Tonale

Po sedane Giulia a luxusnom SUV Stelvio chystá talianska Alfa Romeo tretí úplne nový model. Ako inak, pôjde o kompaktné SUV. Alfa dúfa, že práve on by mohol zdvihnúť ročné predaje značky z vlaňajších 150 000 až na 400 000 kusov ročne. Predzvesťou novinky je pôsobivý koncept Tonale. Na jeho dizajne sa vraj už veľa meniť nemá. To by bolo dobré, pretože Tonale je doslova extraktom histórie Alfy. Pri pohľade spredu si spomeniete na Breru, z profilu na Spider či Disco Volante, kolesá zas evokujú Alfa Romeo 33 Stradale. Interiér je úhľadný a funkčný. Palubná doska obsahuje 12,3-palcový virtuálny kokpit a k tomu 10,25-palcové multimediálne rozhranie. Rozmery nepoznáme, ale základom by mohla byť platforma z Jeepu Renegade, čo by však znamenalo predný náhon v prípade základných verzií. Tonale bude tiež prvou Alfou s plug-in hybridným pohonom. Vybavený je ním aj koncept, no zatiaľ bez akýchkoľvek bližších technických informácií. Na trh sa má novinka pomenovaná po alpskom priesmyku dostať už na budúci rok a konkurovať napríklad Audi Q3 či BMW X1.

Aston Martin Lagonda All-Terrain Concept

Aston Martin All-Terrain Foto: GIMS Gallery
Aston Martin All-Terrain Concept Aston Martin All-Terrain

Britský Aston to s oživením značky Lagonda myslí vážne. Naposledy sme auto s týmto logom videli v roku 2015, keď vznikla špeciálna 200-kusová séria sedanu Taraf, ktorý však mieril len k bohatým klientom na Arabskom polostrove. V Ženeve však debutuje koncept Lagonda All-Terrain, ktorý naznačuje podobu prvého sériového SUV značky. Aj keď termín SUV tejto štúdii celkom nesedí. Obrovský crossover je inšpirovaný nadzvukovým Concordom, ale aj svetom luxusných jácht. Zadný pár dverí dopĺňa výklopná časť strechy. Priestranný interiér obsahuje len štyri sedadlá. Tie predné sú otočné o 180 stupňov. Je to logické, keďže All-Terrarin Concept počíta s autonómnym riadením na úrovni SAE 4. Pohon bude výlučne elektrický, batérie sa skryjú do podlahy. Toto auto sa dostane na trh v sériovej podobe už v roku 2022. Vyrábať ho budú v novom centre v St. Athan vo Walese, ktorý bude podľa Aston Martinu „domovom elektrifikácie“. Vznikať by tu mal aj luxusný elektrický sedan, ktorý naznačila vlaňajšia štúdia Lagonda Vision Concept.

Audi Q4 e-tron Concept

Audi Q4 e-tron Concept Foto: GIMS Gallery
Audi Q4 e-tron Concept Audi Q4 e-tron Concept

O ďalšom ingolstadtskom zástupcovi rodiny Q sa šepká už takmer dva roky. Teraz je však vo veci jasno. Chýbajúce Q4 v nomenklatúre značky zastúpi elektrický crossover, ktorý sa v podobe konceptu Q4 e-tron predstavuje práve v Ženeve. Dĺžkou 4 590 mm prerastie aj súčasné Audi Q5. Vzhľadom na špecifický druh pohonu si to môže dovoliť. Bude totiž skôr súrodencom väčšieho elektrického Audi e-tron. Ako inak, základom je platforma MEB vyzbrojená až dvoma elektromotormi. Ten predný má v štúdii výkon 75 kW a zadný 150 kW. Celá sústava je naladená na maximálnych 250 kW a 460 Nm krútiaceho momentu. Podlahové batérie s kapacitou 82 kWh a hmotnosťou 510 kg majú stačiť na normovaný dojazd 450 km. Nabíjanie na rýchlonabíjacích staniciach nemá zabrať viac ako 30 minút. Koncept má veľmi realistický dizajn vrátane klasických spätných zrkadiel, čo platí aj o interiéri vyzbrojenom virtuálnym kokpitom či veľkou obrazovkou infotainmentu.

Citroën AMI One Concept

Citroën AMI One Concept Foto: GIMS Gallery
Citroën AMI One Concept Citroën AMI One Concept

Ženevská štúdia Citroënu je tak trochu ideovým nástupcom legendárnej „kčice“ (2CV). Inklinuje k nemu najmä minimalizmom, aj keď AMI One chce riešiť hlavne mestskú mobilitu. Kompaktný elektromobil s dĺžkou len 2,5 a so zhodnou šírkou a výškou 1,5 metra vytvorila automobilka ako alternatívu ku skútrom či k bicyklom. Vďaka obmedzenej maximálnej rýchlosti na 45 km/h by mohol byť AMI One vo viacerých európskych krajinách využívaný bez vodičského oprávnenia. Cenu bude držať na uzde vďaka rozsiahlej unifikácii. Má rovnaké pravé a ľavé dvere, identické nárazníky aj blatníky. Odlišný je v podstate len predný a zadný panel. Chýba aj klasická „prístrojovka“. Jej funkciu zastúpi smartfón, ktorý sa bude zrkadliť na reflexnej ploche priamo na stĺpiku riadenia. Dvojčlenná posádka má mať dostatok priestoru aj miesto na batožinu. Elektrický pohon zvládne na jedno nabitie asi 100 km. Citroën počíta aj so zdieľaním, preto je prístup k autu riešený cez QR kód a všetky materiály odolné proti poškodeniu.

Kia Imagine by Kia Concept

Kia Imagine by Kia Foto: GIMS Gallery
Kia Imagine by Kia Kia Imagine by Kia

Aj Kia sa pripravuje na elektrickú budúcnosť. Dôkazom je ženevský koncept Imagine by Kia. Automobilka ho stvorila s akcentom na emócie, aby sa odpútala od otázok, ktoré sa spájajú s dnešnými elektromobilmi. Chcela ním ukázať tú krajšiu stránku elektromobility. Aj preto sa dá Imagine by Kia ťažko zaradiť do niektorého zo segmentov. Spája prvky svalnatého SUV, elegantného rodinného sedanu a praktického crossovera. Rozmermi patrí do strednej triedy, čiže tam, kde je dnes situovaná Kia Optima. Dizajn je naozaj pôsobivý. Tigrí nos sa predstavuje vo svietiacej podobe. Svetelná šou pokračuje na oblúkoch splývavej kabíny s bublinovým zadným oknom či v zadných partiách. Reflexnými prvkami sú vybavené aj 22-palcové disky kolies. Inovatívnosť je zjavná pri pohľade do 4-miestneho interiéru. Palubná doska obsahuje až 21 ultratenkých obrazoviek s vysokým rozlíšením. Podľa Kie je to tak trocha paródia na dnešné preteky automobiliek v počte displejov. O technike však Kia mlčí.

Mitsubishi Engelberg Concept

Mitsubishi Engleberg Concept Foto: GIMS Gallery
Mitsubishi Engleberg Concept Mitsubishi Engleberg Concept

Ženevský koncept Mitsubishi by mohol byť predskokanom nového Outlanderu. Ten súčasný je tu s nami totiž už od roku 2013. Zodpovedajú tomu aj rozmery, aj interiér, ktorý disponuje až troma radmi sedadiel, tentoraz v luxusnej konfigurácii 2 + 2 + 2. Názov si štúdia požičala zo známeho lyžiarskeho strediska vo Švajčiarsku. Tak ako ostatné koncepty Mitsubishi z predošlých rokov vyznáva aj Engelberg hranaté, takmer off-roadové tvary. Vpredu nechýba evolúcia masky Dynamic Schield vyšperkovaná futuristickými diódovými svetlami. Tie nájdeme aj na streche, kde sú súčasťou integrovaného strešného boxu. Ako sa na koncept patrí, zbavil sa kľučiek dverí aj spätných zrkadiel. Blízkosť sériovému modelu však naznačujú dva klasické páry dverí. Technika je tiež realistická. Engelberg je plug-in hybridom s benzínovým atmosférickým 4-valcom s objemom 2,4 litra a elektromotorom. Batérie v podlahe umožňujú čisto elektrickú prevádzku do vzdialenosti 70 km. Samozrejmosťou je pohon oboch náprav All-Wheel Control s rozdeľovaním hnacieho momentu Active Yaw Control.

Nissan IMq Concept

Nissan IMq Concept Foto: GIMS Gallery
Nissan IMq Concept Nissan IMq Concept

Futuristický dizajn matného konceptu IMq síce naznačuje možnú podobu nového crossoveru, ktorý by mohol časom konkurovať napríklad Toyote C-HR, ale jeho úlohou v Ženeve je čosi celkom iné. Prezentuje novú hybridnú technológiu e-Power. Tú už Nissan ponúka v Japonsku v novom Note, ale do Európy ju privezie až v roku 2022. Aj z dôvodu úspechu elektromobilu Note. Dva ekologické Nissany by si mohli na starom kontinente zbytočne kradnúť zákazníkov. Systém e-Power má najbližšie k novým hybridom Hondy, napríklad k tomu v SUV CR-V. Hlavným trakčným motorom je elektromotor. Ten je napájaný z li-ion batérie s kapacitou 1,5 kWh uloženej pod prednými sedadlami, ktorú nie je možné dobíjať z vonkajšieho zdroja. Spaľovací 3-valec s objemom 1,2 litra má výlučne funkciu generátora. Na rozdiel od Hondy sa s kolesami nespája ani pri vyšších rýchlostiach. V porovnaní s Note je ale sústava e-Power doplnená druhým elektromotorom na zadnej náprave, čo znamená pohon 4×4. Podľa Nissanu má mať koncept spotrebu len 2,9 litra benzínu na 100 km. Nádrž s objemom 47 litrov tak stačí na dojazd do vzdialenosti 1 300 km.

Peugeot 508 Sport Engineered Concept

Peugeot 508 Sport Engineered Concept Foto: GIMS Gallery
Peugeot 508 Sport Engineered Concept Peugeot 508 Sport Engineered Concept

Ženevská štúdia Peugeotu odštartuje produkciu vysokovýkonných modelov s elektrifikovaným pohonom. Stojí za ňou priamo oddelenie Peugeot Sport, kde vznikli také ikony ako špeciály 908 pre Le Mans či 3008 DKR pre Dakar. Krásny 5-dverový fastback bude prvým z nich. Vychádza z plug-in hybridnej verzie päťstoosmičky, ale technicky má bližšie k štvorkolke 3008 Hybrid4. Kým sériový model s označením 508 Hybrid môže počítať len s motorom 1,6 PureTech (133 kW) a predným elektromotorom (80 kW), Peugeot 508 Sport Engineered dostal do vienka druhý zadný elektromotor, naladený až na 147 kW, čo je ešte o 67 viac. Celkový výkon sústavy sa tak vyšplhal na 295 kW, podporených krútiacim momentom 500 Nm. Výsledkom je šprint na stovku za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť vzrástla na 250 km/h.Takejto dynamike je prispôsobená brzdová sústava či podvozok. Adrenalínovú povahu dáva koncept najavo exteriérovým tuningom s ostrým dizajnom nárazníka, mimochodom vyrobeným 3D tlačou, a zadným difúzorom. Zlovestné emócie dodáva perleťový lak Selenium Grey a kontrastné akcenty lak Kryptonite.

Cupra Formentor Concept

Cupra Formentor Concept Foto: GIMS Gallery
Cupra Formentor Concept Cupra Formentor Concept

Koncept Cupra Formentor má ukázať budúcnosť odčlenenej športovej divízie Seatu, ktorá chce byť ešte autonómnejšia. Rozmery síce nepoznáme, ale mnohé nasvedčuje, že štúdia Formentor je väčšia ako Cupra Ateca. Takže tu máme čosi ako Kodiaq GT. Lenže emocionálnym dizajnom svojho českého súpera, ktorý je zatiaľ v ponuke len v Číne, doslova prevalcuje. Kupé-SUV fascinuje proporciami – nižšou stavbou, dlhou kapotou aj splývavou siluetou kabíny posunutou čo najviac vzad. Veľké matné kolesá ukrývajú svalnaté blatníky s prekrásnymi prelismi. Agresívny pohľad predných svetiel s matným pozadím dopĺňajú zadné, spojené efektnou svetelnou linkou. Korunu tomu dáva matný petrolejový lak či medené logá Cupra. Kabína je zušľachtená škrupinovými sedadlami, športovým volantom a dvojicou displejov na palubnej doske. Či však podobné emócie vyvolá aj dynamika, isté nie je. Formentor je totiž vybavený plug-in hybridnou sústavou s výkonom 180 kW a 7-stupňovou prevodovkou DSG. Koní tu síce nie je málo, ale všetky putujú výlučne k predným kolesám.

Seat el-Born Concept

Seat el-Born Concept Foto: GIMS Gallery
Seat el-Born Concept Seat el-Born Concept

Masívna elektrifikácia v koncerne VW je predo dvermi. Neunikne pred ňou ani Seat. Koncept el-Born, pomenovaný po známej štvrti v Barcelone, je v podstate prototypom sériového modelu, ktorý príde na trh hneď po Volkswagene I.D. Neo, prvom novodobom elektromobile s logom VW. Stane sa tak už na budúci rok. Na dĺžku je el-Born kratší ako Golf, no rázvorom náprav 2 750 mm sa doťahuje na Passat. Platforma MEB obsahuje podlahové batérie s kapacitou 62 kWh a elektromotor s výkonom 150 kW. Podľa Seatu dokáže ekologický hatchback zrýchliť na stovku za 7,5 sekundy. Na jedno nabitie, ktoré nemá trvať na rýchlonabíjacích staniciach (100 kW) dlhšie ako 47 minút (na 80 % kapacity), prejde 420 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Na palube ponúkne el-Born mimoriadne veľa miesta. To aj vďaka úplne vodorovnej podlahe. Technika totiž zaberá menej miesta ako v konvenčných autách. Palubná doska naznačuje blízku príbuznosť s finálnou verziou. Obsahuje virtuálny prístrojový panel a 10-palcové multimediálne rozhranie.

Škoda Vision iV Concept

Škoda Vision iV Concept Foto: GIMS Gallery
Škoda Vision iV Concept Škoda Vision iV Concept

Škoda avizovala príchod elektrického crossoveru už pred dvoma rokmi v Šanghaji. Jej koncept Vision E sa za ten čas priblížil viac finálnej verzii plánovanej na rok 2020. Má podobu ženevskej štúdie Vision iV, postavenej na platforme MEB. Dynamický crossover je dlhý 4 665, široký 1 926 a vysoký 1 613 mm. Dizajn predstavuje novú zaslepenú masku. Prechádza ňou horizontálny svetelný pás napojený na reflektory Matrix LED. Profil charakterizuje splývavá silueta kabíny. O to výraznejšia, že bočné línie nerušia kľučky dverí ani spätné zrkadlá. Dynamické ambície naznačuje zadný difúzor aj 22-palcové disky kolies. Kompaktný elektrický pohon s batériami v podlahe sa podpísal pod priestranný interiér. Palubná doska akoby sa vznášala v priestore. O pohon štúdie sa stará dvojica elektromotorov, každý na jednej z náprav. Maximálny výkon 225 kW je možné rozdeľovať podľa okamžitých potrieb. Koncept zrýchľuje na stovku za 5,9 sekundy a dosahuje maximálku 180 km/h. O dojazd 500 km sa starajú batérie s kapacitou až 83 kWh. Nabitie na 80 % kapacity má na rýchlonabíjacej stanici zabrať len 30 minút.

Subaru Viziv Adrenaline Concept

Subaru Viziv Adrenaline Concept Foto: GIMS Gallery
Subaru Viziv Adrenaline Concept Subaru Viziv Adrenaline Concept

Subaru priviezlo do Ženevy koncept crossoveru, o ktorom vlastne nič neprezradilo. Nepoznáme ani len rozmery, ale zdá sa, že v portfóliu značky by sa jeho sériová verzia postavila pod súčasné XV. Bol by z neho zdatný súper pre malé SUV, akým je napríklad nová Škoda Kamiq alebo Audi Q2. A ak by sa aj Viziv Adrenaline nedostal na výrobné linky, predznamenáva aspoň nový štylistický rukopis Subaru, ktorý automobilka nazvala Bolder. Vyjadrovať má mechanickú odolnosť, robustnosť a spoľahlivosť. Zaujímavým prvkom sú nielen čierne predné blatníky, ale aj strecha inšpirovaná aviatikou, ku ktorej má japonské Subaru viac ako blízko. O technike sme sa nič nedozvedeli, ale je vysoko pravdepodobné, že koncept ráta s hybridnou technológiou, ktorú Subaru momentálne presadzuje v XV aj v novom Foresteri. Systém e-Boxer spája dvojlitrový motor s elektromotorom a kontinuálnou prevodovkou CVT Lienartronic. Vylúčený nie je ani plug-in hybrid pripravený pre americký Crosstrek.

VW I. D. Buggy Concept

VW I.D. Buggy Concept Foto: GIMS Gallery
VW I.D. Buggy Concept VW I.D. Buggy Concept

V Ženeve Volkswagen načrel do histórie. Konkrétne do šesťdesiatych rokov, keď na podvozku legendárneho Chrobáka vznikali v USA plážové buginy VW Buggy. Ich domovom bola najmä Kalifornia. Teraz sa vracia v novom šate a s novou technikou, ktorá reflektuje na zmeny v automobilovom priemysle. Jej základom je elektrická platforma MEB, na ktorej vzniknú viaceré koncernové elektromobily. Tak ako na origináli, karosérii vyrobenej prevažne z hliníka a plastu, chýbajú dvere aj strecha. V prípade zlého počasia prichádza na pomoc ľahká plátenná „markíza“. Voda či piesok I.D. Buggy neprekážajú. A to ani v interiéri, ktorý je vyrobený z odolných a ľahko umývateľných plastov. Miesto tu nájde štvorica pasažierov, dve zadné sedadlá sú však odnímateľné. Novodobú buginu poháňa zadný elektromotor s výkonom 150 kW, takže na stovku zrýchľuje za 7,2 sekundy. Volkswagen hovorí aj o možnosti montáže druhého predného elektromotora, čím by Buggy získala pohon 4×4. Batérie s kapacitou 62 kWh by mali stačiť aspoň na 300 km jazdy.

Italdesign DaVinci

Italdesign DaVinci Foto: GIMS Gallery
Italdesign DaVinci Italdesign DaVinci

Talianska karosáreň pod krídlami koncernu VW dala o sebe vedieť v Ženeve nádherným GT DaVinci. Postavila ho pri príležitosti päťstého výročia úmrtia tohto renesančného génia. Ide síce o čistý elektromobil, ale jeho dizajn tento fakt nijako zvlášť nezdôrazňuje. Práve naopak, obracia sa do čias, keď bol ozdobou každého športového auta veľký benzínový motor. Má dlhú prednú kapotu a splývavý profil strechy, ktorý sa končí aktívnym spojlerom. DaVinci meria na dĺžku 4 981 a na šírku až 2 124 mm. Takže je to skutočne veľký kus auta. Vstup do kabíny so štyrmi sedadlami zabezpečuje pár obrovských krídlových dverí. Infotainment na palube jasne deklaruje príslušnosť k Audi. Základom môže byť pokojne elektrická platforma určená pre budúce elektrické prémiové vozidlá koncernu VW. DaVinci je však veľmi flexibilný. Koncept je navrhnutý tak, aby ho mohol poháňať aj klasický veľkoobjemový 8-valec. Jednoducho, nebráni sa ani benzínu.

Pininfarina Battista Concept

Pininfarina Battista Concept Foto: GIMS Gallery
Pininfarina Battista Concept Pininfarina Battista Concept

Pininfarina sa chce stať už v blízkej budúcnosti samostatnou automobilkou. Slávne talianske štúdio zachánili pred bankrotom investície indickej spoločnosti Mahindra & Mahindra. V minulých rokoch sme tak mohli vidieť viacero konceptov ako luxusné kupé HK GT, SUV HK K550 a HK K750 či veľký sedan H600 a crossover HK K350. V Ženeve sa predstavuje ďalší. Tentoraz ide o superšport Battista, oslavujúci zakladateľa spoločnosti Giovanniho Battistu Farinu. Ako inak, ide o elektromobil – a poriadne výkonný. Poháňajú ho až štyri elektromotory s výkonom neuveriteľných 1 900 koní, teda 1 397 kilowattov. To je viac ako má benzínové Bugatti Chiron. A platí to aj o gigantickom krútiacom momente 2 300 Nm! Takže stovku zvláda za menej ako dve sekundy a trojstovku za dvanásť. Slušná je aj maximálna rýchlosť 350 km/h. Zásoba energie sa ukrýva v batériách s kapacitou 120 kWh. Stačiť to má na 450 km jazdy. Dobrou správou je, že Battista sa chystá do výroby už na budúci rok. Vzniknúť má 150 exemplárov.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #koncepty #autosalón Ženeva 2019
Články podľa značiek