Kia e-Soul: Tretia generácia bude už len na 'baterky'. No má čo ponúknuť

Nový Soul už nedostane benzínové ani naftové motory. Bude čistým elektromobilom s dojazdom viac ako 450 km. Zabrať dá aj Nissanu Leaf.

14.03.2019 06:00
debata (3)
Soul si síce zachoval svoj „kubistický“ štýl.... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Soul si síce zachoval svoj „kubistický“ štýl. Že ide o elektromobil, dáva najavo len zaslepenou maskou a krytom nabíjacieho portu.

Kia uviedla svoj hravý crossover Soul na trh pred desiatimi rokmi. V roku 2013 nasledovala druhá generácia doplnená o dva roky neskôr čisto elektrickou verziou. Soul bol pre Kiu ranou do čierneho. Ale nie v Európe. Obrovskú popularitu zožal v USA a k značke priviedol mladých zákazníkov. Ročne tam Kia predávala viac ako 100 000 exemplárov a boli roky, keď Soul atakoval 150-tisícovú hranicu. V Európe však hral len okrajovú rolu. Iba v roku uvedenia na trh dokázal prekročiť 20 000 registrácií. No vlani to bolo napríklad iba 11 214 kusov. Paradoxne, najlepšie sa predávala elektrická verzia Soul EV. V roku 2018 si zaknihovala viac registrácií ako tie benzínové a dieselové spolu.

Odtiaľ už nebolo ďaleko k rozhodnutiu, že tretia generácia, predstavená vlani na autosalóne v Los Angeles, príde do Európy už len ako čistý elektromobil. Hoci v USA môže počítať aj s dvoma benzínovými motormi. Napokon, Kia má v Európe nový Stonic, s ktorým by si Soul i tak zbytočne prekážal. Automobilka počíta, že novinka jej pomôže zvýšiť podiel elektrických vozidiel na starom kontinente, pričom už vlani bola každá ôsma predaná Kia s elektrickým pohonom. Tým sa nemôžu pochváliť ani renomovanejšie značky. Novinka na to má, pretože búra množstvo predsudkov voči elektromobilom. Má výrazne dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a lepšiu dynamiku, ktorou zahanbí množstvo konvenčných mestských crossoverov.

Z profilu zaujme nový zadný stĺpik v tvare... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Z profilu zaujme nový zadný stĺpik v tvare krídla, ale aj aerodynamicky optimalizované 17-palcové disky kolies.

Dizajn ostáva verný typickým kubistickým tvarom. Je však podstatne sofistikovanejší. Z hravého crossoveru sa stáva dospelé auto. Soul sa na svet pozerá módnymi rozdelenými svetlami, pričom tie úzke denné sú spojené lištou. Z profilu zaujme plávajúcou plochou strechou, ale najmä zadným stĺpikom v tvare krídla. Zadné svetlá tvoria súvislý celok a lemujú celé okno piatych dverí. Nechýba ani „ostrov“ v zadnom výklopnom veku, ktorý sprevádza Soul od jeho vzniku. Až na zaslepenú prednú masku, kde sa nachádza konektor nabíjania a 17-palcové aerodynamicky optimalizované disky, nijako zvlášť nezvýrazňuje svoju ekologickú povahu.

Zákazníci dostanú na výber sedem farieb lakov karosérie a sedem dvojfarebných kombinácií. Navyše je tu balík SUV s plastovou ochranou blatníkov a prahov, ako aj chráničom predného nárazníka. Pri elektromobiloch dosť nezvyčajné. Dospelejší vzhľad je aj výsledkom zmeny proporcií. Soul je dlhý 4 195, široký 1 800 a vysoký 1 605 mm. Je teda o 55 mm dlhší. Rázvor náprav sa natiahol o 300 mm, na konečných 2 600. Pri jeho výrobe navyše Kia využila viac vysokopevnostnej ocele a lepené spoje, takže karoséria je tuhšia. Z väčšieho formátu bude ťažiť 5-členná posádka. Dostane viac miesta, a to najmä na nohy a nad hlavou. Do kufra sa zmestí akceptovateľných 315 litrov batožín a po sklopení operadiel druhého radu až 1 339.

Vzadu obsahuje e-Soul typický farebný „ostrov“... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Vzadu obsahuje e-Soul typický farebný „ostrov“ vo veku. To je lemované svetlami.

Interiér útočí na mladých. Nový Soul je prvou Kiou vybavenou telematickým systémom UVO Connect s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou a vstavanou SIM kartou. To umožňuje využívanie rôznych aplikácií a tiež diaľkové spojenie s vozidlom. Vďaka tomu má vodič v smartfóne informácie o stave nabitia akumulátorov, dojazde a navyše môže ovládať niektoré funkcie, ako napríklad klimatizáciu či odomykanie. Samozrejmosťou je konektivta s externými zariadeniami cez platformy Apple CarPlay a Android Auto aj nabíjací box. Vychytávku predstavuje náladové osvetlenie Sound Mood, reagujúce na prehrávanú hudbu. O reprodukciu sa môže starať audio Harman/Kardon s výkonom 640 W a desiatimi reproduktormi. Dva z nich sú umiestnené priamo pri prieduchoch ventilácie.

Interiér využíva kvalitnejšie materiály, no... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Interiér využíva kvalitnejšie materiály, no napriek tomu hravosťou a konektivitou útočí na mladých. Centrálny displej má 10,25-palcovú uhlopriečku, ktorá je súčasťou premiérového telematického systému UVO Connect.

Digitálny je aj kokpit so 7-palcovým monitorom. Z komfortných prvkov spomeňme aspoň vyhrievané a ventilované sedadlá. Individualizáciu podporujú farebné dekorácie na palubnej doske či na dverách. Na výber sú pakety Green, Gold a Red. Soul za bežnými autami nezaostáva ani v asistenčných systémoch. Do rýchlosť 60 km/h môže prebrať riadenie inteligentný tempomat spolupracujúci s čítačkou dopravných značiek a monitorovaním jazdných prúdov. Nechýba ani sledovanie únavy vodiča, autonómne brzdy, adaptívne diaľkové svetlá či detekcia slepých uhlov zrkadiel. Pri cúvaní vás Soul dokáže varovať pred križujúcimi vozidlami.

Na výber sú až dve modifikácie elektrického pohonu. Základná má akumulátor s kapacitou 39,2 kWh a elektromotor s výkonom 100 kW. Na stovku akceleruje za 9,9 sekundy. Nízka spotreba energie, len 145 Wh/km, umožňuje dojazd 277 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Soul s batériami so zvýšenou kapacitou na 64 kW/h sa môže pochváliť silnejším elektromotorom s výkonom 150 kW a akceleráciou na stovku za 7,9 sekundy. Aj napriek o čosi vyššej spotrebe (157 Wh/km) dokáže na jedno nabitie prejsť až 452 km, čo už nie je ďaleko od konvenčných áut. V oboch prípadoch stojí za slušnou dynamikou vysoký krútiaci moment 395 Nm, dostupný od nulových otáčok.

Elektrický e-Soul si v drahšej verzii vozí... Foto: Kia
Kia Soul EV - 2019 Elektrický e-Soul si v drahšej verzii vozí batérie s kapacitou až 64 kWh a poháňa ho elektromotor s výkonom až 150 kW. Nabíjanie z 20 na 80 % kapacity nemá trvať na rýchlonabíjacích staniciach viac ako 42 minút.

Kii sa podarilo zvýšiť energetickú hustotu li-ion batérií až na 250 Wh/kg, takže nezaberajú viac miesta ako v predošlej generácii. Má to byť navyše o 30 % viac, ako dosahuje najpredávanejší z elektromobilov v Európe, pravdepodobne ním Kia myslí Nissan Leaf. Na rýchlonabíjacej stanici s výkonom 100 kW by ste pri nabíjaní akumulátorov z 20 na 80 % kapacity nemali stráviť viac ako 42 minút. A to v prípade oboch verzií. Energiou dokáže e-Soul šetriť vďaka tepelnému čerpadlu, ktoré využíva prebytkové teplo chladiaceho systému batérií, ale aj vyspelou rekuperáciou brzdnej energie. Tá sa dá krídelkami na volante nastaviť v piatich úrovniach. Pri tej najvyššej vlastne brzdíte len elektromotorom.

Brzdová sústava prichádza na rad iba pri prudšej decelerácii. Okrem toho má vodič na výber cez systém Drive Mode Select štyri jazdné módy – Normal, Eco, Eco+ a Sport. Jazdné vlastnosti budú nepochybne ťažiť z nového podvozka. Kia totiž použila na rozdiel od minulej generácie plne nezávislé zavesenie kolies, teda aj tých zadných. To je v časoch presadzovania jednoduchých zadných náprav s torznou priečkou veľkým plusom. Soul ho však bude potrebovať, pretože na váhe má napriek kompaktným rozmerom pohotovostnú hmotnosť 1 593 kg a verzia s predĺženým dojazdom až 1 682 kg. Na trh sa nový e-Soul dostane v Európe koncom marca. Vyrábať sa bude výlučne na kórejských linkách v meste Kwangdžu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 195
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 605
Rázvor náprav (mm) 2 600
Objem kufra (l) 315 – 1 339
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 593 /1 682

Technické údaje

Verzia Soul 39,2 kWh Soul 64 kWh
Výkon (kW) 100 150
Krútiaci moment (Nm) 395 395
Kapacita akumulátorov (kWh) 39,2 64,0
0 – 100 km/h (s) 9,9 7,9
Dojazd (km) 277 452
Spotreba energie (Wh/km) 145 157
Čas nabíjania z 20 na 80 % (min) 42 42
Kia Soul EV - 2019
Kia Soul EV - 2019
+16Kia Soul EV - 2019

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Kia Soul #Kia Soul EV #autosalón Ženeva 2019 #Kia e-Soul
Články podľa značiek