Mercedes-AMG predstavil ostrú verziu kupé GT R už v roku 2016. Vyladil ju priamo na šikanách nemeckého Nürburgringu. Takže vzniklo auto, ktoré sa cítilo rovnako dobre na okruhoch, ako aj na bežných cestách. A teraz si s ním môžete užiť viac emócií napríklad kdesi na francúzskej riviére. Nová verzia R Roadster totiž prišla o strechu, ale bez ústupkov vo výkone či v dynamike. Srdcom je opäť štvorlitrový 8-valec umiestnený ďaleko za prednou nápravou. Turbodúchadlá s plniacim tlakom zvýšeným z 1,2 na 1,35 baru sa spolu s modifikovaným sacím potrubím a výfukom, ako aj so zvýšeným tlakom vstrekovania (200 barov) postarali o zvýšenie výkonu na 430 kW a krútiaceho momentu na rovných 700 Nm.
Tie hodnoty putujú cez upravenú 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku AMG SPEEDSHIFT DCT 7G s predĺženou jednotkou a skráteným siedmym prevodovým stupňom, ako aj cez aktívny diferenciál k zadným kolesám. O prenos sa stará karbónový kardan s hmotnosťou len 13,9 kg. Ďalšie kilogramy išli dole vďaka karbónovému splitteru, zadnému krídlu, karbónovým blatníkom, špecifickým 10-lúčovým kovaným diskom kolies či redukcii tlmiacich materiálov. Uhlíkové vlákna našli miesto aj v podlahovej štruktúre či v priečnych vzperách pod prednou kapotou, zvyšujúcich tuhosť karosérie. To je zvlášť dôležité v prípade Roadsteru, ktorý nemôže počítať s pomocou strešných oblúkov. Tie nahradila trojvrstvová plátenná strecha s mechanizmom vyrobeným kombináciou ocele, hliníka a horčíka.
Vo výsledku tu tak máme zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 317 km/h, čo sú na chlp rovnaké údaje s kupé GT R. A to nebýva pri ťažších otvorených verziách zvykom. Novinku držia na ceste nielen okruhové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup, schválené pre bežnú premávku v profile 275/35 R19 na predných a 325/30 ZR 20 na zadných 10-lúčových kolesách, ale aj zvýšený prítlak. Ten je výsledkom aktívneho predného spojlera pracujúceho na princípe Venturiho efektu, ktorý sa pohybuje v rozsahu 40 mm a dokáže obmedziť vztlak pri rýchlosti 250 km/h o 40 kg, ale aj mohutného difúzora. Celkový prítlak je v porovnaní s doteraz najvýkonnejšou verziou GT S vyšší až o 155 kg. To pomáha nielen v priamom smere, ale aj pri rýchlych prejazdoch zákrut. Navyše môže GT R počítať s riadenou zadnou nápravou.
Do rýchlosti 100 km/h natáčajú elektromotory kolesá protismerne a nad touto hranicou súhlasne. Úroveň účinku riadenia je daná zvoleným jazdným režimom systému AMG Dynamic Select, ktorý upravuje nastavenia motora, prevodovky, podvozku či riadenia v módoch Comfort, Sport, Sport Plus, Individual a Race. Voliteľný je aj účinok stabilizácie v režimoch ESP On, Sport Handling a ESP Off. V režime vypnutého ESP je možné navyše nastaviť účinok protipreklzového systému, a to až v deviatich úrovniach. Takže v zákrutách sa GT R nebráni pretáčavým výjazdom. Trakčná elektronika je pritom odvodená priamo z okruhového GT3 vrátane systému Launch Control pre šprint z miesta. S prenosom výkonu na asfalt pomáha samosvorný elektronicky riadený diferenciál.
O spomalenie sa zas starajú karbónovo-keramické brzdy s priemerom 402 mm na predných a 360 na zadných kolesách. Dostatočný komfort zabezpečujú magnetoreologické tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou. Svoj potenciál dáva AMG GT R jasne najavo agresívnym dizajnom. Okrem špecifickej farby Graphite Grey Magno sú tu najmä predná maska s vertikálnymi „mrežami“ inšpirovaná GT3, obrovské sacie otvory v nárazníku a výrazne rozšírené blatníky vpredu o 46 a vzadu o 57 mm, inak by sa do nich nezmestili kované disky s rozmerom 10,0 J x 19 ET56, respektíve 12,0 J x 20 ET52. Neprehliadnuteľné sú aj centrálne vyvedené koncovky výfukov.
Interiér je čalúnený kompletne kožou Nappa a doplnený anatomickými sedadlami AMG Performance či extra športovým volantom. Dekoráciám vládne karbón, hliník a klavírna čerň. Paket AMG je teda v tomto prípade súčasťou série. Posádka Roadsteru dostane navyše systém Airscarf, ktorý sa stará o prísun teplého vzduchu do oblasti krku. A nechýba ani plaketa s poradovým číslom, pretože z AMG GT R Roadster vznikne len 750 kusov.
Technické údaje
Motor | 4,0 V8 TwinTurbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3 983 |
Počet valcov/ventilov | 8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 430/6 250 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 700/1 900 – 5 500 |
Prevodovka | 7A |
0 – 100 km/h (s) | 3,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 317 |
Spotreba na 100 km (l) | 12,4 |