Subaru a hybrid? Nič nové pod slnkom. Aj keď nie pod tým európskym. Japonská automobilka totiž svoj hybridný crossover XV, predávaný za Atlantikom ako Subaru Crosstrek, ponúkala na domácom japonskom trhu a tiež v USA v hybridnej verzii už v minulej generácii. Dokonca si ho mohli tamojší zákazníci dopriať so športovým paketom Sti. Teraz však elektrifikácia zasiahne aj starý kontinent. Na autosalóne v Ženeve predstavilo totiž Subaru hneď dva hybridné modely – XV e-Boxer a úplne nový Forester e-Boxer. Našťastie, ako napokon vyplýva z názvu, hybridizácia neznamená ústup od ležatých 4-valcov s protibežnými piestmi ani odklon od kultového pohonu oboch náprav Symmetrical AWD. Subaru išlo na vec tak, aby nestratilo charakter. A to je dobré.
V oboch prípadoch hrá prvé husle opäť dvojlitrový atmosférický 4-valec 2,0 DI Boxer s výkonom 110 kW. Pripojená je však k nemu upravená kontinuálna prevodovka Lineartronic s integrovaným elektromotorom s výkonom 12,3 kW. Takže hovoriť môžeme o mild-hybride. Celé to dopĺňa malý li-ion akumulátor s napätím 118 V. Celkový výkon ani krútiaci moment Subaru neudáva. Hovorí len o 30 percent lineárnejšej akcelerácii. Systém pracuje v troch režimoch – jazdou na spaľovací motor, v čisto elektrickom režime EV a móde s podporou elektromotora. Pri rozbiehaní alebo pri nízkych rýchlostiach poháňa auto iba elektromotor. V závislosti od podmienok jazdy a stavu nabitia batérie dokáže prejsť vzdialenosť do 1,6 km a dosiahnuť rýchlosť do 40 km/h.
V strednom pásme rýchlosti sa využíva energia spaľovacieho aj asistencia elektrického motora, výsledkom čoho je výborný ohlas na plyn, lineárne zrýchľovanie a úspora paliva. Pri vysokých rýchlostiach pracuje len spaľovací motor, pričom nabíja batériu. Podľa Subaru prináša technológia e-Boxer nižšiu spotrebu v meste a pri jazde štýlom „stop-and-go“, keď v závislosti od štýlu jazdy vodiča dokáže znížiť konzumáciu paliva o 11 % v porovnaní s doterajšími čisto benzínovými verziami. Priemerná spotreba by sa mala pohybovať okolo 7,2 litra na 100 km aj keď podľa staršej normy NEDC, čo zodpovedá produkcii 165 gramov CO2 na kilometer.
Výhodu je, že takto koncipovaný hybrid môže naďalej využívať pohon oboch náprav Subaru Symmetrical AWD bez akýchkoľvek konštrukčných zmien. Dotknuté by nemali byť ani jazdné vlastnosti, keďže batéria a elektronika našli miesto nad zadnou nápravou, čím si XV aj Forester zachovali optimálne rozloženie hmotnosti. Možno však počítať s menším batožinovým priestorom. Obe novinky by sa mali na európskom trhu objaviť ešte tento rok. Tu však Subaru so znižovaním emisií neskončí. V USA už predstavilo svoj prvý plug-in hybrid. Je ním Crosstrek Hybrid s technológiou StarDrive s dvojicou elektromotorov a čisto elektrickým dojazdom 28 km, na ktorom spolupracovalo s Toyotou.