Ferrari P80/C: Zákazkový 'žrebec' vznikal štyri roky. Cena tomu zodpovedá

Automobilka z Maranella má dlhú tradíciu výroby zákazkových solitérov. Ale nové Ferrari P80/C ich všetky prekonáva. Jeho vývoj trval neskutočné štyri roky. A to je určené len na zábavu na okruhoch.

03.04.2019 12:00
debata (3)
Ferrari P80/C nie je schválené do cestnej... Foto: Ferrari
Ferrari P80/C - 2019 Ferrari P80/C nie je schválené do cestnej premávky a nezodpovedá ani pravidlám okruhových tried. O to voľnejšie mali dizajnéri ruky. Inšpirovali sa slávnymi modelmi Ferrari zo šesťdesiatych rokov.

Talianske Ferrari je fabrikou na peniaze. Darí sa mu so všetkým, na čo siahne. A okrem úžasných marží, ktoré si účtuje za svoje sériové superšporty, zarába aj na zákazkových kreáciách. Jednoducho, milionári, drukujúci vzpínajúcemu sa žrebcovi, sú ochotní zaplatiť astronomické sumy za solitér, ktorý vyvinie Ferrari len pre nich a podľa ich požiadaviek. Spomeňme si na vlaňajšie Ferrari SP38 či staršie projekty J50 alebo SP12 EP pre Erica Claptona. Lenže nový solitér s označením P80/C svojich predchodcov presahuje po všetkých stránkach. Dôkaz? Rodil sa celé štyri roky, asi tak dlho ako dnes trvá vývoj úplne nového sériového vozidla.

Ferrari P80/C je postavené na základoch... Foto: Ferrari
Ferrari P80/C - 2019 Ferrari P80/C je postavené na základoch okruhovej verzie Ferrari 488 GT3 s rázvorom náprav predĺženým o 50 mm. Pravdepodobne s ním zdieľa aj preplňovaný 8-valec s výkonom 493 kW a 760 Nm krútiaceho momentu.

Zákazník síce ostáva v anonymite, ale Ferrari tvrdí, že ide o veľkého fanúšika, zberateľa a nadšenca pre produkty maranellskej automobilky. Pravdepodobne hovorí o hongkonskom miliardárovi a mediálnom magnátovi Chun Kiu Makovi. Objednávateľ bol zainteresovaný na projekte od roku 2015 a podieľal sa osobne na každej fáze. Ferrari pritom do vývoja zaangažovalo svojich najväčších špecialistov na techniku, aerodynamiku či expertov dizajnérskeho oddelenia Ferrari Styling Centre pod vedením Flavia Manzoniho. Cieľom bolo skĺbiť odkaz ikonických okruhových špeciálov zo šesťdesiatych rokov, ako 330 P3/P4 či Dino 206/246 GT, s tou najmodernejšou technikou.

Brutálny difúzor a obrovské karbónové krídlo... Foto: Ferrari
Ferrari P80/C - 2019 Brutálny difúzor a obrovské karbónové krídlo naznačujú, že na okruhoch sa bude P80/C cítiť ako ryba vo vode. Aerodynamickou účinnosťou dokonca prekonáva východiskové Ferrari 488 GT3.

Základom je preto platforma Ferrari 488 GT3, teda okruhovej verzie Ferrari 488, ktorá má o 50 mm dlhší rázvor náprav aj upravený 3,9-litrový dvakrát preplňovaný 8-valec s výkonom 670 koní (493 kW) a krútiacim momentom 760 Nm. Technické parametre však automobilka oficiálne nepotvrdila. Na týchto základoch je postavená úplne nová karbónová karoséria s extrémnou aerodynamickou účinnosťou, ktorá prekonáva 488 GT3 ešte o päť percent. A keďže ide o model, ktorý nepočíta s jazdou na bežných komunikáciách a dokonca ani so športovými aktivitami v niektorej z oficiálnych okruhových tried, dizajnéri mali prakticky voľné ruky.

Interiér je v mnohom podobný 488 GT3, vrátane... Foto: Ferrari
Ferrari P80/C - 2019 Interiér je v mnohom podobný 488 GT3, vrátane škrupinových sedadiel, 6-bodových bezpečnostných pásov či volantu zo sveta F1.

Ferrari hovorí o „manželstve“ štýlu, technickej zdatnosti a aerodynamiky. Z profilu zaujme kabína predsunutá čo najviac vpred, extrémne svalnaté blatníky či bočné okná nadväzujúce na veľké sacie otvory pre prívod vzduchu k chladičom. Spomienkou na minulosť sú aj kolesá s relatívne vysokým profilom pneumatík a nápisom Pirelli P Zero. Predná časť prakticky nemá reflektory. Diódy sa ukrývajú v štrbinách „zobáka“, ktorý akoby sa vznášal nad predným spojlerom. Aj zadné obrovské krídlo je inšpirované aerodynamikou monopostov F1. Fascinujúci difúzor obsahuje dve obrie koncovky výfukov. Svetlá tvoria opäť len nenápadné diódy.

Všetky aerodynamické prvky sú lakované v čiernej farbe, kým samotná karoséria v žiarivo červenom laku Rosso Vero. Interiér so škrupinovými sedadlami čalúnenými modrou Alcantarou, s ochrannou klietkou a 6-bodovými bezpečnostnými pásmi, vychádza z veľkej časti z okruhového 488 GT3. Zaujímavosťou je, že zákazník Ferrari si objednal dve špecifikácie – jednu s 18-palcovými diskami a zadným krídlom, a druhú bez krídla na 21-palcových kolesách, určenú na výstavy. Koľko za štvorročnú prácu technikov a dizajnérov klient zaplatil, ostáva tajomstvom. Šušká sa však o astronomických piatich miliónoch eur.
Ferrari P80/C - 2019
Ferrari P80/C - 2019
+10Ferrari P80/C - 2019

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #Ferrari P80/C
Články podľa značiek