Budúcnosť má byť vraj elektrická. Lenže podľa šéfa britskej spoločnosti Camcon Automotive, Marka Gosticka, to celkom tak nie je. „Keď sa rozprávate s ľuďmi z automobilového priemyslu a pozriete sa na to, čo sa deje, väčšina z nich sa domnieva, že v dohľadnej dobe budú mať stále prevahu autá so spaľovacím motorom, či už ide o hybridy, plug-in hybridy alebo iné elektrifikované pohony.“ Aj preto britská spoločnosť intenzívne pokračuje vo vývoji svojho benzínového motora s revolučným ovládaním ventilov IVA (Intelligent Valve Actuation).
Skrýva sa pod ním schopnosť ovládať každý ventil individuálne a bez akéhokoľvek mechanického prepojenia s kľukovým hriadeľom. Zložitý rozvod tak odpadá. Samozrejme, nie je to nová myšlienka, čosi podobné doviedol do sériovej výroby Fiat, keď v roku 2009 predstavil motory MultiAir s elektrohydraulickými aktuátormi pre sacie ventily. Na tie výfukové sa však už z dôvodu ceny nedostalo. A viac nepokročil ani švédsky Koenigsegg, ktorý v spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil technológiu FreeValve.
Tu boli síce individuálne ovládané pomocou pneumatických aktuátorov aj ventily na strane výfuku, ale systém narazil opäť na problém ceny, a tak zatiaľ neprekročil fázu testovacích prototypov v experimentálnom Qorose Qamfree3. Briti si však myslia, že majú riešenie, ktoré už nemá ďaleko do série. Ventily síce odpútali od kľukového hriadeľa, ale nie celkom od vačiek. Lenže je tu zásadný rozdiel. Vačky sú umiestnené priečne a spojené s elektromotormi. Samotné ventily sú ovládané desmodromickým mechanizmom.
To umožňuje úplne nezávislé riadenie každého z ventilov, čo je odveký sen konštruktérov. Regulovať sa dá čas otvorenia, zdvih ventilu, jeho deaktivácia, a to s vysokou presnosťou. Prečo je to dôležité? Pretože optimalizáciou procesov plnenia, ktoré doteraz predstavujú len kompromis, sa dá zvýšiť efektivita spaľovania, teda účinnosť motora. Prinesie to nižšiu spotrebu a menej ostro sledovaných emisií. Camcon Automotive vidí ďalší potenciál v schopnosti takéhoto motora prechádzať napríklad zo 4-taktného na 2-taktný cyklus, čím by sa podarilo v prípade potreby zvýšiť výkon.
Briti tvrdia, že IVA môže zníži spotrebu benzínového motora až o 20 %, teda na úroveň najefektívnejších naftových motorov, ale bez negatívnych emisií oxidov dusíka. Dokonca svoj systém prirovnávajú k „vrahovi dieselových motorov“. Pritom nemá byť cena novej technológie drahšia ako cena tej naftovej, nehovoriac o hybridnej či plug-in hybridnej. Systém sa navyše nebráni ani spojeniu s nejakou formou elektrifikácie, čím by sa dosiahla ešte nižšia spotreba paliva.
„Časté vypínanie a zapínanie motora hybridov odčerpáva batériám veľkú časť kapacity, ak však máte úplnú kontrolu nad ventilmi, môžete znížiť energiu potrebnú na štart,“ dodáva Gostick. Camcon Automotive v súčasnosti rokuje s veľkým automobilkami. Najväčší záujem prejavil zatiaľ Jaguar Land Rover, ktorý projekt dokonca finančne podporuje. Najväčšiu príležitosť však vidí šéf firmy v Ázii. „Zameriavame sa na Východ, pretože máme pocit, že Japonsko, Kórea a Čína sú oblasti s najväčším pochopením pre to, čo teraz robíme.“