IVA: Briti pokročili vo vývoji revolučného motora

Spaľovacie motory sú vraj na odpis. Britská spoločnosť Camcon Automotive si to však nemyslí. Pokročila vo vývoji svojho benzínového motora, ktorý by zredukoval spotrebu paliva na úroveň dieselových. A to bez pomoci drahých a zložitých hybridných technológií.

04.04.2019 16:00
debata (18)
Motor britskej spoločnosti Camcon Automotive je... Foto: Camcon
Camcon - motor IVA Motor britskej spoločnosti Camcon Automotive je vybavený technológiou Intelligent Valve Actuation, ktorá umožňuje individuálne riadenie sacích aj výfukových ventilov.

Budúcnosť má byť vraj elektrická. Lenže podľa šéfa britskej spoločnosti Camcon Automotive, Marka Gosticka, to celkom tak nie je. „Keď sa rozprávate s ľuďmi z automobilového priemyslu a pozriete sa na to, čo sa deje, väčšina z nich sa domnieva, že v dohľadnej dobe budú mať stále prevahu autá so spaľovacím motorom, či už ide o hybridy, plug-in hybridy alebo iné elektrifikované pohony.“ Aj preto britská spoločnosť intenzívne pokračuje vo vývoji svojho benzínového motora s revolučným ovládaním ventilov IVA (Intelligent Valve Actuation).

Skrýva sa pod ním schopnosť ovládať každý ventil individuálne a bez akéhokoľvek mechanického prepojenia s kľukovým hriadeľom. Zložitý rozvod tak odpadá. Samozrejme, nie je to nová myšlienka, čosi podobné doviedol do sériovej výroby Fiat, keď v roku 2009 predstavil motory MultiAir s elektrohydrau­lickými aktuátormi pre sacie ventily. Na tie výfukové sa však už z dôvodu ceny nedostalo. A viac nepokročil ani švédsky Koenigsegg, ktorý v spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil technológiu FreeValve.

Tu boli síce individuálne ovládané pomocou pneumatických aktuátorov aj ventily na strane výfuku, ale systém narazil opäť na problém ceny, a tak zatiaľ neprekročil fázu testovacích prototypov v experimentálnom Qorose Qamfree3. Briti si však myslia, že majú riešenie, ktoré už nemá ďaleko do série. Ventily síce odpútali od kľukového hriadeľa, ale nie celkom od vačiek. Lenže je tu zásadný rozdiel. Vačky sú umiestnené priečne a spojené s elektromotormi. Samotné ventily sú ovládané desmodromickým mechanizmom.

Princíp je založený na priečne uložených... Foto: Camcon
Camcon - motor IVA Princíp je založený na priečne uložených vačkách, ktoré sú ovládané digitálne riadenými elektromotormi a desmodromickým mechanizmom. Týmto spôsobom odpútali Briti ventily od mechanickej závislosti od kľukového hriadeľa.

To umožňuje úplne nezávislé riadenie každého z ventilov, čo je odveký sen konštruktérov. Regulovať sa dá čas otvorenia, zdvih ventilu, jeho deaktivácia, a to s vysokou presnosťou. Prečo je to dôležité? Pretože optimalizáciou procesov plnenia, ktoré doteraz predstavujú len kompromis, sa dá zvýšiť efektivita spaľovania, teda účinnosť motora. Prinesie to nižšiu spotrebu a menej ostro sledovaných emisií. Camcon Automotive vidí ďalší potenciál v schopnosti takéhoto motora prechádzať napríklad zo 4-taktného na 2-taktný cyklus, čím by sa podarilo v prípade potreby zvýšiť výkon.

Briti tvrdia, že IVA môže zníži spotrebu benzínového motora až o 20 %, teda na úroveň najefektívnejších naftových motorov, ale bez negatívnych emisií oxidov dusíka. Dokonca svoj systém prirovnávajú k „vrahovi dieselových motorov“. Pritom nemá byť cena novej technológie drahšia ako cena tej naftovej, nehovoriac o hybridnej či plug-in hybridnej. Systém sa navyše nebráni ani spojeniu s nejakou formou elektrifikácie, čím by sa dosiahla ešte nižšia spotreba paliva.

„Časté vypínanie a zapínanie motora hybridov odčerpáva batériám veľkú časť kapacity, ak však máte úplnú kontrolu nad ventilmi, môžete znížiť energiu potrebnú na štart,“ dodáva Gostick. Camcon Automotive v súčasnosti rokuje s veľkým automobilkami. Najväčší záujem prejavil zatiaľ Jaguar Land Rover, ktorý projekt dokonca finančne podporuje. Najväčšiu príležitosť však vidí šéf firmy v Ázii. „Zameriavame sa na Východ, pretože máme pocit, že Japonsko, Kórea a Čína sú oblasti s najväčším pochopením pre to, čo teraz robíme.“
Camcon - motor IVA
Camcon - motor IVA
+12Camcon - motor IVA

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #Camcon Automotive #IVA
Články podľa značiek