Kórejská automobilka predstavila experimentálny Hyundai i30, ktorý je nosičom technológie Boasts A 3D. Zvonku na ňom nie je nič zvláštne, ale v kabíne si všimnete zmenu okamžite. Interiér je totiž vybavený nezvyklým množstvom displejov. Nevyzerá to príliš vábne, lenže zatiaľ ide len o štádium overovania funkčnosti a zmysluplnosti novej koncepcie. Takto nejako by podľa Hyundaia mali vyzerať infotainment a rozhranie medzi vodičom a automobilom v blízkej budúcnosti. Asi najviac zaujmú dva displeje, ktoré sú umiestnené medzi ramenami jednoducho pôsobiaceho volantu. Prečo?
Hyundai tvrdí, že kým na stredovej konzole došlo v posledných rokoch vďaka dotykovým obrazovkám k rapídnemu zníženiu počtu mechanických tlačidiel, na volante ich pribuda. Riešenie vidí práve v dotykových displejoch. Tie dokážu zastúpiť všetky funkcie klasickej architektúry. A čo viac, vodič si môže sám zvoliť, ktoré funkcie chce ovládať z volantu a kde chce mať virtuálne tlačidlá umiestnené. Každý z displejov je rozdelený na štyri zóny, takže dva displeje znamenajú možnosť ovládať osem funkcií.
Môže ich byť aj menej, podľa rozhodnutia vodiča. Po dotyku dáva displej haptický aj zvukový ohlas, aby si bol šofér istý, že úkon prebehol. Automobilka už systém testuje s trinástimi dobrovoľníkmi. Tí dostali niekoľko úloh, ktoré museli počas jazdy vykonať, napríklad aktivovať navigáciu, čítať SMS správy alebo upraviť hlasitosť audiosústavy. Počas skúšky sleduje kamera pohyb ich očí, aby sa zistilo, koľko času potrebujú na splnenie úloh, teda koľko sekúnd sledujú volant a koľko premávku.
Priemerne potrebovali „piloti“ na každú z úloh osem desatiny sekundy, čo považuje Hyundai za sľubný výsledok, no zároveň neuvádza porovnanie s klasickým ovládaním. Zaujímavý je aj virtuálny prístrojový panel. Ten je totiž trojdimenzionálny. Nehovoríme pritom len o grafike. Displej sa skladá z dvoch obrazoviek, ktoré sú od seba vzdialené šesť milimetrov. Tieto vrstvy vytvárajú skutočný 3D efekt. Dôležité údaje sa zobrazujú v popredí, kým tie menej dôležité v pozadí.
Ktoré sú podstatné, závisí od situácie. Ak vám napríklad dochádza palivo, zobrazí sa jeho stav vpredu, hoci za normálnych okolností je domovom „palivomeru“ zadná obrazovka. Samozrejme, konfigurácia údajov sa mení aj na základe zvoleného jazdného režimu. Toto riešenie nie je celkom nové. Hyundai jednoducho použil 3D displej z prémiového Genesisu G70, kde ho ako prvý na svete ponúka v sériovom modeli.
Ďalší veľký displej nájdete v úlohe infotainmentu, k nemu však Hyundai neposkytol bližšie informácie. A tiež neprezradil, kedy podobné riešenia uvidíme v jeho sériových modeloch. Automobilka priznáva, že najmä displeje na volante nie sú ešte dokonalé a potrebujú ďalší vývoj. V budúcnosti sa im však asi nevyhneme. Cena obrazoviek stále klesá, čo znamená, že budú pre výrobcov lacnejšie než klasické tlačidlá.