Koenigsegg Jesko: Brutálny megašport má viac koní ako kilogramov! Zahanbí aj Chiron

Švédsky Koenigsegg predviedol v Ženeve svoj najnovší výtvor. Kombinuje brutalitu Agery RS s komfortom, ktorý by ste od hyperšportu nečakali. Prináša supervýkonný motor, revolučnú prevodovku, aktívnu aerodynamiku či riadené zadné kolesá.

12.04.2019 06:00
debata
Nové Jesko vychádza čiastočne z Agery RS. Je... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Jesko - 2019 Nové Jesko vychádza čiastočne z Agery RS. Je však o 40 mm dlhšie a o 22 vyššie. To dáva posádke viac priestoru. Dizajn charakterizuje Koenigsegg ako svieži a ostrý.

Koenigsegg nezaprel v Ženeve svoju povesť. Jeho nové dielo, pomenované po otcovi šéfa spoločnosti Christiana von Koenigsegga, je vrcholom automobilovej technológie. A to bez použitia pomôcok v podobe elektromotorov, ktoré prenikajú do sveta hyperšportov jedna radosť. Jesko je proste brutálna šelma, ktorá si vystačí s benzínom. Jej srdcom je autorsky vyvinutý 5-litrový 8-valec. Vďaka dvom obrím turbodúchadlám dáva 1 280 koní a pri spaľovaní paliva E85 až 1 600. To je viac než Bugatti Chiron s dvojnásobným počtom valcov a objemom väčším o tri litre. Rovnako fascinujúci je krútiaci moment 1 500 Nm, ktorý je k dispozícii pri 5 100 otáčok za minútu. Pod 1 000 Nm však neklesá v rozmedzí od 2 700 do 6 100 otáčok.

Motor je výnimočný plochým kľukovým hriadeľom, teda so zalomením 180 stupňov. Ojnicové čapy sú tak spoločné pre dvojice valcov. Vyrobený je z jedného kusa švédskej ocele Dievar. Podľa Koenigseggu je hmotnosťou len 12,5 kg tým najľahším kľukovým hriadeľom, aký sa kedy objavil v 8-valcovom motore. Aj preto dokáže motor točiť 8 500 otáčok za minútu, čo je na turboagregát nevídaná hodnota. S turbodierou bojuje ďalšou technickou vychytávkou. Okrem dvoch kompresorov obsahuje tretí, ktorý pumpuje stlačený vzduch pod tlakom 20 barov do špeciálneho karbónového zásobníka. Táto rezerva je potom k dispozícii pri okamžitej požiadavke akcelerácie, ešte predtým, než vytvoria potrebný tlak samotné veľké turbá.

Aktívne aerodynamické prvky dokážu pri... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Jesko - 2019 Aktívne aerodynamické prvky dokážu pri rýchlosti 275 km/h generovať prítlak viac ako 1 000 kg.

Nezaostáva ani prevodovka. Je doslova revolučná. Volá sa Light Speed Transmission (LST) a ako naznačuje názov, je ľahká a radí „rýchlosťou svetla“. Na rozdiel od dvojspojkových prevodoviek obsahuje až osem mokrých spojok. Šesť spojok slúži rýchlostiam, jedna spiatočke a jedna elektronickému diferenciálu. Vďaka tomu dokáže zaradiť okamžite prakticky akýkoľvek prevodový stupeň, bez ohľadu na to, ktorý je práve používaný. Teda nielen susedný, ako pri dvojspojkových „skriniach“. Bez problémov preradí z ôsmeho napríklad na štvrtý. Ovláda sa dvojpolohovými krídelkami na volante. Prvá poloha zaradí najbližší vyšší alebo nižší stupeň. Druhá poloha aktivuje najnižší možný stupeň pre maximálnu akceleráciu.

Vychytávkou Jeska je „robotizovaná“ karoséria,... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Jesko - 2019 Vychytávkou Jeska je „robotizovaná“ karoséria, teda hydraulický systém, ktorý otvára dvere aj kapoty.

Pritom váži prevodovka LST len 90 kg, vrátane mokrých spojok, zotrvačníka a olejového čerpadla. Je to minimálne o 50 kg menej, než ak by Koenigsegg použil klasickú dvojspojku. Brutálny výkon potrebuje aj pevné telo. Karbónová karoséria s centrálnym monokokom je o 40 mm dlhšia a o 22 vyššia ako pôvodná Agera RS. Napriek tomu dosahuje torznú tuhosť 65 000 Nm na stupeň. A samozrejme, vďaka väčšiemu formátu ponúka aj viac miesta pre dvojčlennú posádku. Jej zaujímavosťou je systém Autoskin, čo znamená hydraulické ovládanie patentovaných výklopných dverí Synchro-helix aj prednej a zadnej kapoty. O aerodynamiku sa zas starajú aktívne spojlery a klapky integrované v podvozku.

Kabína poskytuje relatívne veľký komfort a v... Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Jesko - 2019 Kabína poskytuje relatívne veľký komfort a v porovnaní s Agerou RS aj viac miesta a lepší výhľad.

Vďaka tomu dokáže Jesko pri rýchlosti 250 km/h generovať prítlak 800 a pri 275 km/h až 1 000 kg. Na ceste držia túto šelmu závesy inšpirované monopostmi F1. Lichobežníkové nápravy sú kombinované s adaptívnymi tlmičmi Ohlins. Na zadnej náprave nájdeme až tri pre každé z kolies. Dva klasické a jeden horizontálny, ktorý tlmí sily pri brutálnej akcelerácii. Bežné nie sú ani kolesá. Uhlíkové disky majú vpredu rozmer 20 × 9,5 palca a vzadu 21 × 12 palcov. Ich hmotnosť je len 5,9, respektíve 7,4 kg. Obúvajú špeciálne pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 R s 10 % väčšou styčnou plochou. Ovládanie je zdokonalené vďaka riadeniu zadných kolies, ktoré sa vychyľujú v uhle troch stupňov podľa okamžitých podmienok.

Dynamické parametre Koenigsegg nezverejnil, ale predstavu o nich si môžeme urobiť na základe výkonovej hmotnosti. Jesko váži len 1 420 kg, pričom má k dispozícii 1 600 koní. Takže na jeden kôň pripadá menej ako kilogram hmotnosti auta, to je lepší výsledok ako pri Koenigseggu One: 1. Na stovku by tak mohlo Jesko trieliť za dve sekundy. Pritom si má posádka užiť viac komfortu ako kedykoľvek predtým. Okrem „robotizovanej“ karosérie, ktorá uľahčuje nastupovanie a vystupovanie, sľubuje Koenigsegg viac miesta a lepší výhľad v porovnaní s Agerou RS. Samozrejmosťou je automatická klimatizácia, výkonná aparatúra či vyspelý infotainment. Jesko je napriek extrémnym výkonom na okruhu schválené do bežnej premávky. K zákazníkom sa chystá v USA, Ázii, Európe aj na Blízkom východe.

Koenigsegg Jesko - 2019
Koenigsegg Jesko - 2019
+11Koenigsegg Jesko - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Koenigsegg #Koenigsegg Jesko
Články podľa značiek