
Škoda Scala zastúpi v portfóliu pôvodný modelový rad Rapid. Ale už len vo verzii hatchbak. Škoda sa však snaží od spojitosti s Rapidom definitívne odpútať. Scala je totiž jej bránou do budúcnosti. Idea lacného modelu je preč. Scala prichádza s novými bezpečnostnými technológiami, novým konceptom interiéru aj s podstatne sebavedomejším dizajnom. A hoci dĺžkou, šírkou či rázvorom náprav prerastá aj VW Golf, postavená je na „maximalizovanej“ platforme MQB A0, ktorú využívajú menšie koncernové modely VW Polo či Seat Ibiza.

Scala štartuje nový dizajnový smer Škody s emocionálnejším nábojom. Vidieť to na nižšie situovanej maske, spodnej chrómovej linke okien, ktorá sa dvíha až k zadnému stĺpiku, či na nápise Škoda na zadnom veku namiesto loga Škody. Novinkou interiéru je palubná doska, ktorá sa odvoláva na tvar prednej kapoty, a používa voľne stojaci displej infotainmentu so stálym pripojením na internet. Konektivitu zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. Vďaka službám Škoda Connect budú môcť majitelia využiť svoj smartfón napríklad na vzdialené zamykanie alebo odomykanie vozidla či aktualizovať softvér a navigačné dáta.

Kabína ponúka viac miesta, takmer na úrovni Octavie. Škoda to dokumentuje na priestore pre nohy zadných cestujúcich, ktorý je identických 73 mm a na priestore pre hlavu 982 mm, čo je dokonca o dva viac. Kufor je samostatnou kapitolou. Má rekordných 476 litrov a po sklopení zadných operadiel, delených v pomere 2 : 3, až 1 410. Nechýbajú ani typické „vychytávky“ Simply Clever vrátane vyberateľného koša, výklopných zadných stolčekov, držiakov na karty a mince či povestná škrabka vo veku nádrže. Novinkou je praktické vyhrievanie volantu a čelného skla a úplná novinka – integrovaný lievik v nádržke ostrekovača.

Pod kapotou sa na úvod predstavia tri benzínové a jeden naftový motor. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5-stupňovým manuálom, silnejší so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG. Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI (110 kW) s oboma druhmi prevodoviek. Kombinovať ich možno aj s naftovým 4-valcom 1,6 TDI (85 kW, 200 Nm). Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Vďaka rekuperácii brzdnej energie, časticovým filtrom a pri naftovom aj použitím systému SCR. Najsilnejší benzínový motor pridáva vypínanie dvoch valcov ACT.

Novinka štartuje na cene 13 490 eur za verziu 1,0 TSI (70 kW) Active. To je síce až o 800 eur viac ako akciový VW Golf Edition Trendline (12 690 €), ale Scala prichádza už v sérii s niektorými prvkami, ktoré Golf nemá. Napríklad udržiavaním v jazdnom prúde Line Assist, stretávacími LED svetlami alebo bezkľúčovým štartovaním. Na palube nájdete aj rádio Swing so 6,5-palcovým displejom, manuálnu klimatizáciu, elektricky ovládané predné okná alebo asistent rozjazdu do kopca. Stupeň Ambition za 14 990 € kombinuje Škoda s výkonnejším 4-valcom 1,0 TSI (85 kW).
Pridáva Bluetooth, lakťovú opierku, dvojzónovú klimatizáciu, kožený volant, parkovacie senzory vzadu, tempomat, vyhrievanie sedadiel, SmartLink, 6 reproduktorov, dáždnik či Jumbo Box. Najvyššia úroveň Style už obsahuje svetelný a dažďový senzor, alarm, systém bezkľúčového odomykania a zamykania, vyhrievaný kožený multifunkčný volant, ambientné osvetlenie interiéru, Full LED svetlá vpredu aj vzadu, zadné dynamické smerové svetlá, rádio s 8-palcovým dotykovým displejom, parkovacie senzory vpredu a vzadu či odkladací box na mobilný telefón s indukčným nabíjaním.
A potom je tu možnosť príplatkových paketov Active Plus, Ambition Plus, Sport Packet a Style Plus. Športový paket obsahuje napríklad športové sedadlá a volant, čierny strop, predĺžené sklenené zadné veko, strešný spojler, 17-palcové disky, full-LED koncové svetlá či adaptívne tlmiče. Style Plus zas pridáva adaptívny tempomat, asistent pre zmenu jazdného prúdu alebo parkovaciu kameru. Infotainment Amundsen s 9,2-palcovou obrazovkou a digitálny prístrojový pane s uhlopriečkou 10,25-palca nájdete zas v balíku Style Comfort.
Cenník Škody Scala
Motor | Výkon | Prevodovka | Active | Ambition | Style |
---|---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 70 kW | 5M | 13 490 € | 14 990 € | – |
1,0 TSI | 85 kW | 6M | – | 16 230 € | 18 030 € |
1,0 TSI | 85 kW | 7-DSG | – | 18 190 € | 19 990 € |
1,5 TSI | 110 kW | 6M | – | 17 990 € | 19 790 € |
1,5 TSI | 110 kW | 7-DSG | – | 19 990 € | 21 790 € |
1,6 TDI | 85 kW | 6M | 17 430 € | 18 930 € | 20 730 € |
1,6 TDI | 85 kW | 7-DSG | – | 20 930 € | 22 730 € |
Rozmery, objemy
Model | Scala | Rapid Spaceback | VW Golf |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 362 | 4 304 | 4 285 |
Šírka (mm) | 1 793 | 1 706 | 1 790 |
Výška (mm) | 1 471 | 1 459 | 1 490 |
Rázvor náprav (mm) | 2 649 | 2 602 | 2 620 |
Veľkosť kufra (l) | 467 – 1 410 | 415 – 1 381 | 380 – 1 270 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,5 TSI | 1,6 TDI |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 70/- | 85/5 000 | 110/5 000 | 85/5 000 |
Krútiaci moment (Nm) | – | 200/2 000 | 250/1 500 | 200/2 000 |
Prevodovka | 5M | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG |
0 – 100 km/h (s) | – | 9,8/- | -/8,2 | 10,1/10,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 201/- | -/219 | 201/200 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 5,3 – 6,3/- | -/5,7 – 6,9 | 4,5 – 5,3/4,7 – 5,7 |