Dacia Duster je vôbec najpredávanejším modelom rumunskej automobilky v Európe. Vlani sa z neho predalo na starom kontinente 180 391 kusov, čo je najviac od príchodu prvej generácie v roku 2010. O to úctyhodnejšie, že rok 2018 bol kruto poznačený nástupom novej metodiky merania spotreby a emisií WLTP. Duster akoby si však turbulencie trhu vôbec nevšímal. A v tom súčasnom prišiel s plnou silou s novými motormi plniacimi normy Euro 6d-Temp, a navyše novou limitovanou edíciou Duster TechRoad, ktorá sa predstavila na autosalóne v Ženeve.
Duster TechRoad sa stáva vlajkovou loďou Dacie. Vychádza z najvyššej úrovne vybavenia Prestige, takže na palube nájdete klimatizáciu, impulzné elektrické ovládanie okien, tempomat, zadné parkovacie senzory, sledovanie slepého uhla zrkadiel, hill-holder či navigáciu. Novinka však prináša aj cúvaciu kameru, a najmä množstvo špecifických prvkov, ktoré TechRoad odlišujú od bežný Dusterov. Navonok upútajú pozornosť nové laky karosérie – červený Fusion a sivý Comete. Neprehliadnuteľné sú aj 17-palcové disky kolies Maldive s červeným emblémom a ozdobné nálepky na karosérii.
A potom sú tu saténové chrániče podvozku a strešné nosiče. Vyhrievané a lakované spätné zrkadlá sa pýšia červeným prúžkom. Týchto pár zmien dodalo Dusteru TechRoad veľmi príťažlivý vzhľad. A podobne je to v interiéri so špecifickým čalúnením s červeno-sivými prvkami a logami Duster. Ak vám to nestačí, dopriať si môžete automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá, zobrazenie okolia vozidla alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Sympatické je, že verzia TechRoad je dostupná so všetkými motorizáciami vrátane najslabšieho atmosférického 4-valca 1,6 SCe (85 kW), ktorý je možné kombinovať s pohonom 4×4.
Omnoho zaujímavejší je však nový benzínový 4-valec 1,3 TCe, ktorý používa napríklad aj Mercedes-Benz v novej triede A. Naladený je na 96 alebo 110 kW, čo robí z Dustera vôbec najvýkonnejšiu a najrýchlejšiu Daciu. Duster s ním dosahuje maximálnu rýchlosť 191, respektíve 200 km/h. Zatiaľ je kombinovaný výlučne s predným náhonom a so 6-stupňovým manuálom. So štvorkolkou sa však ráta v najbližšom čase. Podstatné je, že novinka pod kapotou spĺňa vďaka časticovému filtru emisnú normu Euro 6d-Temp. Podobne ako vynovený diesel 1,5 dCi, ktorý dostal do vienka systém SCR. Naftový motor je pritom druhou možnosťou, ako sa dostať k pohonu oboch náprav.
Automatická prevodovka, dostupná v minulosti v kombinácii s naftovým motorom, z ponuky vypadla. Duster TechRoad je už k dispozícii aj na slovenskom trhu. Za verziu 1,6 SCe zaplatíte 15 640 eur a za diesel či najvýkonnejší benzínový motor od 16 340 eur. Najlacnejšia štvorkolka vyjde na 15 640 eur. Ak o ňu máte záujem, bude sa pravdepodobne treba poponáhľať, pretože atmosférický zážihový štvorvalec SCe, ktorý ako jediný spĺňa nižšiu emisnú normu Euro 6c, od budúceho septembra pravdepodobne zmizne z ponuky a očakávaná nová verzia s motorom 1,3 TCe 4×4 bude podstatne drahšia.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 341 |
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 693 |
Rázvor náprav (mm) | 2 674 (2 676 – 4×4) |
Veľkosť kufra (l) | 445 (428 – 4×4) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 254 – 1 473 |
Technické údaje
Motor | 1,6 SCe | 1,3 TCe | 1,3 TCe | 1,5 Blu dCi | 1,5 Blue dCi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 |
Max. výkon (kW) | 84/5 500 | 96/5 000 | 110/5 250 | 70/3 750 | 85/3 750 |
Krútiaci moment (Nm) | 156/4 000 | 240/1 600 | 250/1 700 | 240/1 750 | 260/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Pohon | 4×2/4×4 | 4×2 | 4×2 | 4×2 | 4×2/4×4 |
0 – 100 km/h (s) | 11,9/12,9 | – | – | 12,6 | 10,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 172/170 | 191 | 200 | 167 | 179 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,8/8,3 | 6,9 | 6,9 | 5,1 | 5,1/5,8 |