Kia ukázala len pred pár týždňami v Ženeve koncept elektromobil Imagine by Kia a teraz zahrala na elektrickú strunu aj v New Yorku. Pochválila sa tu nesmierne kreatívnou štúdiou HabaNiro. Miesto premiéry nie je prekvapením. Za vývojom elektrického crossoveru stojí totiž zámorská divízia Kia Motors America. Lenže také jednoduché s klasifikáciou tohto auta to nie je. Automobilka tvrdí, že ide o takzvaný „Everything Car Electric Vehicle“ (ECEV), teda elektromobil pre všetko. Je to kríženecom praktického mestského auta, pojazdnej kancelárie, výkonného SUV pre dobrodružstvá aj nosiča technológií budúcnosti.
„Toto auto je nielen krásne, ale predvída, akým spôsobom sa budú chcieť ľudia dopravovať v blízkej budúcnosti,“ povedal počas newyorskej premiéry Michael Cole, výkonný riaditeľ KMA. A nie je ďaleko od pravdy. Na kreativite Kia naozaj nešetrila. Koncept dlhý 4 430, široký 1 955 a vysoký 1 600 mm očarí farebnou a materiálovou kombináciou. Kým predná časť zo saténového hliníka evokuje akýsi ochranný štít, zadný stĺpik lakovaný vo farbe Lava Red dodáva štúdii poriadnu dávku emócií. Napokon názov HabaNiro je odvodený od jednej z najštipľavejších odrôd čili papričiek habanero. Zároveň avizuje, že štúdia je akýmsi predskokanom nového Nira.
A ako sa zdá, to bude mať už len elektrickú budúcnosť. Prináša to množstvo výhod. HabaNiro to dokumentuje na obrovskom rázvore náprav 2 830 mm, ktorý si môže dovoliť len elektromobil s kompaktnou hnacou sústavou. Originálna je štvorica motýlích dverí. Každý pár sa pritom vyklápa v opačnom smere, čo spolu s absentujúcim stredovým stĺpikom zabezpečuje perfektný prístup do štvormiestnej kabíny. A tá za exteriérom rozhodne nezaostáva. Interiér je prispôsobený autonómnej technológii. A to dokonca na úrovni SAE 5, čo znamená úplne automatizovanú jazdu.
V režime autopilota sa preto volant zasunie do palubnej dosky, aby sa vytvorilo viac priestoru na nohy. Sedadlá čalúnené vyzývavým červeným materiálom akoby sa vznášali nad podlahou vyzbrojenou svietiacim vzorom. Palubná doska neobsahuje klasické obrazovky. Všetky informácie získava posádka z veľkého head-up displeja, ktorý premieta obraz na celú šírku čelného okna. Pokojne sa tu môže zobrazovať napríklad prehrávaný film. Chýbajú aj tlačidlá. Tie zastúpil akrylový touchpad „Sensory Light Feedback“, ktorý sa rozprestiera po celej šírke palubnej dosky.
Atmosféru v kabíne upravuje systém Emotion Adaptive Driving (R.E.A.D.) na základe emocionálneho stavu vodiča. Jeho náladu monitoruje pomocou „emocionálnej inteligencie“. Prispôsobuje sa ambientné osvetlenie, hudba či klimatizácia. Infotainment sa navyše snaží predvídať potreby vodiča. Ak zistí, že je hladný, ponúkne automaticky informáciu o najbližších reštauráciách. Kia pritom tvrdí, že HabaNiro nechce okradnúť vodičov o radosť z jazdy. Práve naopak, tým že vozidlo vychádza v ústrety posádke, bude sa môcť vodič viac sústrediť na jazdu.
HabaNiro je vybavené čisto elektrickým pohonom. A to hneď dvoma elektromotormi, takže disponuje elektrickou štvorkolkou e-AWD. Kia prezradila iba dojazd. Ten má byť na jedno nabitie až 300 míľ, teda asi 480 km. Automobilka nevylúčila, že HabaNiro by sa mohlo pretransformovať do sériového modelu. „Mnohí si myslia, že koncept nebude nikdy dovedený do finále, ale nikomu neodporúčame, aby sa o to stavil,“ píše sa v tlačovej správe. Dokonca Kia celkom nezavrhuje ani motýlie dvere. Na ich adresu sa vyjadrila, že dnes to síce možné nie je, ale že budúcnosť môže priniesť vzrušujúce prekvapenia.