Na dĺžku má tento koncept menej ako Renault Clio. Napriek tomu odvezie tri kubické metre nákladu. A bez gramu emisií.
Foto: Renault
Renault EZ-Flex Concept - 2019 Sympatická mikrododávka meria na dĺžku len 3 860 mm. Poháňa ju elektromotor napájaný z podlahových akumulátorov.
Renault je v oblasti elektromobilov ako doma. Nielen vďaka populárnym modelom Twizy a Zoe, ale aj vďaka elektrifikovanému Kangoo Z.E., ktoré je vôbec najpredávanejšou elektrickou dodávkou v Európe. A práve v tejto oblasti má Renault ďalšie plány. Veď do roku 2030 má až 60 % svetovej populácie žiť v mestách, čo si vyžiada radikálne zmeny nielen v osobnej doprave, ale aj v doručovaní tovaru. Klasické dodávky so spaľovacími motormi nebudú mať šancu. Z hľadiska ekológie aj rozmerov. Koncept EZ-Flex ukazuje, ako by taká mestská dodávka budúcnosti mohla vyzerať. Pritom nehovoríme o časoch príliš vzdialených. EZ-Flex je plne funkčný už dnes a jeho výrobe prakticky nič nebráni.
Foto: Renault
Renault EZ-Flex Concept - 2019 Interiér je zariadený jednoducho, ale účelne. Umožňuje jednoduchý prístup do kabíny a pokročilú konektivitu.
Šokuje najmä pomerom medzi vonkajšími rozmermi a kapacitou nákladného priestoru. Posúďte sami. Štúdia je dlhá len 3 860 mm, teda kratšia ako súčasné Clio, na šírku má 1 650 a na výšku až 1 880 mm. Pritom do svojich útrob dokáže naložiť neuveriteľné tri kubické metre nákladu. Kompaktný elektrický pohon je teda pre úžitkové autá ako stvorený. Technika totiž uvoľňuje priestor tovaru či posádke. O schopnostiach pohybovať sa v preplnených mestách a úzkych uličkách niet najmenších pochybností. Polomer zatáčania len 4,5 metra zároveň znamená jednoduché parkovanie na bežných parkovacích miestach, čo je inak slabou stránkou súčasných dodávok.
Foto: Renault
Renault EZ-Flex Concept - 2019 Zadná úžitková časť má objem až troch kubických metrov. Nakladacia hrana je vo výške len 760 mm.
Kabína je zariadená jednoducho, ale funkčne a moderne. Rozhranie s veľkým centrálnym displejom umožňuje rozsiahlu konektivitu, využívanie on-line aplikácií či zdieľanie. Vnútorný priestor je navrhnutý tak, aby sa EZ-Flex prispôsobilo najrôznejším potrebám. Nakladanie či vykladanie je mimoriadne jednoduché vďaka nakladacej hrane vo výške len 760 mm a širokému zadnému veku. Batérie neznámej kapacity zabezpečujú dojazd do vzdialenosti približne 150 km. To je vraj dostatočné, keďže vozidlá tohto typu najazdia denne v centrách miest len okolo 50 kilometrov. Ak by aj nie, Renault je pripravený na ďalšie alternatívy. Spúšťa totiž skúšobnú prevádzku desiatich prototypov v reálnych podmienkach.
Všetky testovacie vozidlá budú vybavené senzormi a softvérom, ktorý bude v reálnom čase alebo raz denne odosielať automobilke všetky dáta o prevádzke. Napríklad geolokačné alebo o počte najazdených kilometrov, množstve zastávok a doručeného tovaru, priemernej rýchlosti a podobne. Následná analýza umožní Renaultu urobiť potrebné úpravy. Táto flexibilná metóda je podľa automobilky príbuzná praktikám, ktoré sa využívajú napríklad v odvetví počítačových hier. Zdá sa teda, že EZ-Flex čaká sľubná kariéra a to už v blízkej budúcnosti. Najmä ak sa centrá miest celkom zatvoria pre úžitkové autá so spaľovacími motormi.