Hyundai sa do alternatívnych pohonov pustil s veľkou vervou. Kým mnohí konkurenti ešte len uvádzajú alebo plánujú uviesť svoje nové ekologické modely, kórejská automobilka na trhu už úraduje hybridným, plug-in hybridným a čisto elektrickým liftbackom Ioniq, ale tiež elektrickým crossoverom Kona a dokonca vodíkovým crossoverom Nexo. A tento náskok nemieni stratiť. Po troch rokoch inovuje Ioniq, ktorý bol v roku 2016 prvým modelom na svete, ponúkajúcim hneď tri druhy alternatívnych pohonov. Kórejská automobilka hlási za ten čas viac ako 60 000 predaných exemplárov, čo nie je zlý výsledok.
Novinka osviežuje vzhľad novými nárazníkmi s antracitovými lištami, ale tiež úplne novou grafikou reflektorov. Tie môžu byť výlučne diódové. Zadné využívajú trubice DLR. Ioniq Electric má navyše zmenenú štruktúru „slepej“ prednej masky a prepracované 16-palcové disky kolies. Pre hybridné verzie sú na výber nové kolesá s priemerom 15 až 17 palcov. V palete lakov pribudli odtiene Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand a Typhoon Metal. Interiér má nový infotainment s 10,25-palcovým displejom. Nový je aj dotykový panel ovládania klimatizácie a poťahy sedadiel. Pripojením na internet získajú zákazníci možnosť diaľkového štartovania, odomykania, diaľkového ovládania klimatizácie či nabíjania.
To najpodstatnejšie sa však odohralo v oblasti pohonov, zvlášť v prípade elektrickej verzie Electric. Kapacita li-ion akumulátorov vzrástla z 28 na 38,3 kWh, čo je o 36 % viac. V praxi to znamená predĺženie dojazdu podľa aktuálnej normy WLTP z 200 až na 294 kilometrov. Hyundai tým vyriešil najväčšiu slabosť elektrického Ioniqa. Zlepšila sa aj dynamika, pretože nový elektromotor má výkon 100 kW, namiesto pôvodných 88. Krútiaci moment 295 Nm ostal bez zmien. Nová palubná nabíjačka s výkonom 7,2 kW zas umožňuje rýchlejšie nabíjanie. Na rýchlonabíjacej stanici s výkonom 100 kW sľubuje Hyundai dobitie akumulátorov na 80 % kapacity za 54 minút.
Hybridná a plug-in hybridná verzia sa naďalej spoliehajú na atmosférický 4-valec 1,6 GDI pracujúci v Atkinsonovom cykle, s výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm. Kým však hybrid má elektromotor s výkonom 32 kW, Ioniq Plug-In využíva výkonnejší s maximom 44 kW. Rozdiel je, samozrejme, aj v kapacite batérií. Hybrid vystačí s 1,56 kWh, plug-in hybrid uskladní až 8,9 kWh elektrickej energie. Systémový výkon oboch verzií spojených so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou je 103,6 kW a krútiac moment 265 Nm. Plug-in hybrid zároveň ponúkne čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 51 km. V spolupráci s navigáciou pomáha systém Eco DAS šetriť elektrickú energiu.
Hybrid a plug-in hybrid tak využívajú dáta o profile trasy pre optimálne dobíjanie batérie pred stúpaním či pri klesaní a odporúča vodičovi, kedy má dať dole nohu z plynového pedálu. Napríklad keď sa blíži ku križovatke. Zlepšená rekuperácia zahŕňa možnosť nastavenia jej úrovne pomocou krídelka na volante. Inoniq Electric pridáva „elektrické“ brzdenie pomocou voliča prevodovky. V ideálnom prípade môže teda vodič používať len akceleračný pedál. Štandardné jazdné režimy Eco, Comfort a Sport sú pri elektrickej verzii doplnené o mód Eco+, ktorý znižuje spotrebu elektrickej energie na minimum v nepredvídaných situáciách. Napríklad ak je v batériách nedostatočná zásoba a najbližšia nabíjačka ďalej, ako ste predpokladali.
V portfóliu asistenčných systémov balíka Smart Sense pribudlo monitorovanie chodcov a cyklistov. V sérii je udržiavanie v jazdnom prúde aj automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel. Adaptívny tempomat zas dostal funkciu stop & go. Priplatiť si môžete za detekciu slepých uhlov zrkadiel či varovanie pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. Pripomeňme, že kým hybrid a plug-in hybrid využívajú vyspelejší podvozok s nezávislým zavesením zadných kolies, elektrický variant má jednoduchšiu konštrukciu zadnej nápravy s torznou priečkou. To z dôvodu vytvorenia väčšieho priestoru pre montáž akumulátorov. Vynovený Ioniq by sa mal objaviť na trhu ešte v tomto roku.
Technické údaje
Verzia | Ioniq Hybrid | Ioniq Plug-In | Ioniq Electric |
---|---|---|---|
Motor | 1,6 GDI + elektromotor | 1,6 GDI + elektromotor | Elektromotor |
Výkon spaľovacieho motora (kW) | 77 | 77 | – |
Výkon elektromotora | 32 | 44 | 100 |
Výkon sústavy (kW) | 103,6 | 103,6 | 100 |
Krútiaci moment sústavy (Nm) | 265 | 265 | 295 |
Prevodovka | 7DCT | 7DCT | – |
Elektrický dojazd (km) | cca 2 | 51 | 294 |