Novodobý Superb je jednoznačne úspešným príbehom. Na svet prišiel v roku 2001 a hoci nelámal predajné rekord, tretia generácia z roku 2015 prekonala všetky očakávania. Aj vďaka dizajnu z pera dnes už bývalého šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa. Len nedávno zmontovali v Kvasinách pol miliónty Superb III. Stačili na to štyri roky. Celovo má však už na konte viac ako 1,25 miliónov predaných exemplárov. A v ďalšej kariére mu má pomôcť modernizácia, ktorú predstavila Škoda vo svetovej premiére netradične na Slovensku. Konkrétne v Bratislave, počas majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Napokon, tento šampionát sponzoruje už neuveriteľných 27 rokov.
Nejde len o facelift. Noviniek je podstatne viac. Ale začnime dizajnovými retušami. Predná maska zasahuje hlbšie do nárazníka, takže je o čosi väčšia. A má dvojité lamely, ktoré boli doteraz vyhradené novým SUV. Reflektory s novou grafikou dostali konečne diódovú techniku. A to už v základe. Dopriať si však môžete aj svetlá Matrix LED. Systém sa bude skladať z LED modulu pre stretávacie a diaľkové svetlá, ktorý dokáže vypínaním jednotlivých lúčov zamedziť oslňovaniu, a taktiež z troch ďalších LED komôr pre diaľkové svetlá. Diódy našli miesto aj v hmlových a zadných svetlách. Smerové dostali dynamickú funkciu s postupným rozsvecovaním. Po novom sú spojené chrómovou lištou. Pribudol aj nápis Škoda namiesto tradičného loga.
Sportline aj Scout
Svetelnú šou môže doplniť funkcia Coming/Leavin¬g Home. Tá sa aktivuje pri odomknutí a zamknutí a vypína jednotlivé prvky predného a zadného osvetlenia podľa danej „choreografie“. Vychytávkou je premietanie nápisu Škoda na vozovku pri otvorení dverí. Prepracované nárazníky sa podpísali na miernych zmenách celkových rozmerov. Superb je o osem milimetrov dlhší, kombi narástlo o šesť milimetrov. Rázvor náprav 2 841 mm sa nemenil. Facelift uzatvára ponuka vynovených 18– a 19-palcových diskov kolies a farebná paleta doplnená o čierny odtieň Crystal Black a modrý Race Blue. Vrcholová verzia Laurin & Klement umocňuje luxusný vzhľad chrómovými lištami na nárazníkoch alebo špecifickými diskami Propus Aero.
Absolútnou novinkou v ponuke je out-doorová verzia Scout. Tá má štandardne dodávaný paket pre zlé cesty, ktorý zhŕňa plastovú ochranu prahov, blatníkov ale aj kryt motora a o 15 mm väčšiu svetlú výšku. Nárazníky dostali hliníkové ochranné prvky. Štandardom je aj chrómom lemovaná predná maska a okná a tiež strešné nosiče. Kryty spätných zrkadiel dostali hliníkovú úpravu. Na výber sú 18-aplcové disky Braga alebo väčšie devätnástky Manaslu. Pre Scout je dostupná špecifická oranžová farba karosérie Tangerine. Superb Scout bude v sérii vybavený pohonom oboch náprav 4×4. Chýbať nebude ani už známy Superb Sportline, ktorý nahrádza chrómové dekorácie čiernou lesklou farbou. Jeho o 10 mm znížený podvozok obúva v sérii 18-palcové disky Zenit. Za príplatok dostanete o palec väčšie kolesá – antracitové Vega alebo čierne Supernova.
Digitálny kokpit
Kabína pôsobí hodnotnejšie vďaka chrómovým aplikáciám na palubnej doske či novému čalúneniu. Kožené poťahy z Alcantary dostali kontrastné prešívanie. Pri verzii L&K môže byť čiernou alebo šedou Alcantarou potiahnutý dokonca strop. Scout zvýrazňuje svoju odlišnosť drevenými dekormi či kontrastným hnedým prešívaním. V Sportline prevláda čierna farba. Podstatnejšou novinkou je ale nástup digitálneho prístrojového panelu Virtual Cockpit. Infotainment môže mať dotykovú obrazovku s uhlopriečkou až 9,2-palca (Colombus). Samozrejmosťou je hlasové ovládanie, pripojenie na internet, ktoré umožňuje využívanie služieb Škoda Connect a indukčné dobíjanie smartfónov v zväčšenom boxe. Polepšili si aj asistenčné systémy.
VIDEO: Pozrite si svetovú premiéru Škody Superb v Bratislave.
Prediktívny tempomat upravuje rýchlosť aj na základe dát navigácie, napríklad pred zákrutami alebo v miestach s obmedzeným rýchlostným limitom. Emergency Assist pre viacprúdové cesty zas dokáže v prípade núdze bezpečne naviesť vozidlo cez viac pruhov a zastaviť ho na krajnici. Systém pritom využíva schopnosti monitorovania jazdných prúdov, udržiavania v jazdnom prúde (Lane Assist), parkovacieho asistenta, ako aj radarové senzory systému zmeny jazdného prúdu Side Assist s dosahom až 70 metrov. Autonómne brzdy Front Assist reagujú odteraz na chodcov. Modernizovaný Superb je tiež prvou Škodou s novým elektromechanickým posilňovačom bŕzd.
Po prvýkrát plug-in hybrid
Pod kapotou je najväčšou novinkou plug-in hybridná sústava pre Superb iV, ktorá využíva techniku nedávno modernizovaného Passatu GTE. To znamená kombináciu motora 1,4 TSI naladeného na 115 kW a elektromotora s výkonom ďalších 85 kW. Spoločný systémový výkon je 160 kW. Akumulátor s kapacitou 13 kWh zabezpečuje čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 55 km podľa aktuálnej prísnejšej normy WLTP. Celkový dojazd sa tým predĺžil na 850 km. Dobíjanie je možné z bežnej siete (6 h) alebo cez domáci wallbox (3,5 h) . Uľahčiť dobíjanie na verejných staniciach pomôže služba eCharge, ktorá zjednoduší platenie v rôznych sieťach poskytovateľov v celej Európe prostredníctvom jedinej karty. Superb iV bude dostupný vo verzii liftback aj Combi.
Akumulátory pod podlahou kufra sa však podpísali na zmenšení batožinového priestoru. Zo 625 na 485 a pri kombi zo 660 na 510 litrov. Tento problém ale nebudú riešiť majitelia piatich ďalších štandardných motorizácií. Nový naftový 4-valec Evo 2,0 TDI (110 kW) bude kombinovaný so 6-stupňvou manuálnou alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG. Výkonnejšie 2,0 TDI (140 kW) dostane DSG v sérii a k tomu za príplatok štvorkolku. Naftové motory dostali systém SCR, čím spĺňajú emisnú normu Euro 6d-TEMP. Benzínová ponuka štartuje 4-valcom 1,5 TSI (110 kW), opäť v kombinácii s oboma druhmi prevodoviek. Novému dvojlitru 2,0 TSI (140 kW) robí spoločnosť najvýkonnejšia verzia naladená až na 200 kW. V tomto prípade je štandardom 4×4 aj DSG. Všetky benzínové motory sú vybavené filtrom pevných častíc.
Rozmery
Model | Superb | Superb Combi | Superb Scout |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 869 | 4 862 | 4 862 |
Šírka (mm) | 1 864 | 1 864 | 1 864 |
Výška (mm) | 1 469 | 1 477 | 1 492 |
Rázvor náprav (mm) | 2 841 | 2 862 | 2 862 |
Veľkosť kufra (l) | 625 (iV 485) | 650 (iV 510) | 610 |
Technické údaje
Motory | 2,0 Evo TDI | 2,0 TDI | 1,5 TSI | 2,0 TSI | 2,0 TSI | iV 1,4 TSI | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 110 | 140 | 110 | 140 | 200 | 160 | |
Prevodovka | 6M/7-DSG | 7-DSG | 6M/7-DSG | 6M/7-DSG | 7-DSG | DSG | |
Pohon | 4×2 | 4×2/4×4 | 4×2 | 4×2 | 4×4 | 4×2 |