BMW radu jeden je tu s nami od roku 2004. Z dvoch generácií sa predalo viac ako 1,3 milióna kusov. Tento mníchovský kompakt, vyrábaný v troj- a päťdverovej verzii bol na trhu skutočným unikátom. Dôvod? Klasická koncepcia s pozdĺžne uloženými motormi vpredu a so zadným náhonom. Už dávnejšie však bolo jasné, že z hľadiska nákladov je tento koncept neudržateľný, najmä ak mala automobilka k dispozícii platformu UKL sesterského Mini. Na nej vznikli nielen malé modely značky, ale aj väčší Clubman a Countryman a dokonca dvojičky BMW 2 Active Tourer/Grand Tourer. Teda prvé MPV mníchovskej značky a zároveň prvé BMW s predným náhonom. Nasledovali aj nové BMW X1 a X2.
Predokolka bez kompromisov
Tento osud teraz čaká aj tretiu generáciu BMW radu 1, ktorá sa ukázala na akcii NextGen v priestoroch mníchovského BMW Welt a svetový výstavný debut absolvuje koncom septembra na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Mnohým priaznivcom značky bude asi za pôvodným „lejautom“ ľúto, ale automobilka zdôrazňuje, že urobila maximum pre zachovanie špičkových jazdných vlastností. V novom BMW 1 preto debutuje nový trakčný systém ARB, potláčajúci preklz kolies. A to nielen pri verziách s predným náhonom, ale aj pri štvorkolkách xDrive. Zaujímavosťou je, že pochádza z elektrického BMW i3. Princíp spočíva v presune systému z riadiacej jednotky stabilizácie DSC do riadiacej jednotky motora.
Elimináciou dlhých signálnych trás sa informácie dostanú do cieľa trikrát rýchlejšie. Rekcia na hroziaci preklz je dokonca až desaťkrát rýchlejšia. Takže BMW 1 by malo byť mimoriadne odolné proti nedotáčavosti. Navyše ARB spolupracuje so systémom Performance Control, ktorý aktívnymi zásahmi bŕzd stáča vozidlo do zákruty. Dobrou správou je, že všetky verzie BMW 1 dostanú nezávislé zavesenie zadných kolies. Zákazníci budú mať navyše možnosť voliť príplatkový o 10 mm znížený podvozok M Sport alebo podvozok s adaptívnymi tlmičmi VDC, ktoré dokážu meniť charakteristiku odpruženia v módoch Sport a Comfort. Za príplatok je k dispozícii aj športové riadenie a brzdová sústava M Sport.
Kratšia, ale širšia
Zmena koncepcie sa prejavila aj na dizajne. Najmä na proporciách. „Nekonečná“ predná kapota, pod ktorú sa museli zmestiť pozdĺžne uložené motory, dokonca 6-valcové, a krátky predný previs s predsunutou prednou nápravou, sú minulosťou. Nad rázvorom s hodnotou 2 670 mm, čo je o 20 mm menej ako doteraz, sa nachádza karoséria s dĺžkou 4 319, šírkou 1 790 a výškou 1 434 mm. Kým do dĺžky ubudlo päť milimetrov, šírka vzrástla o 34 a výška o 13 mm. Dynamický zjav umocňuje výrazný klinový profil zakončený typickým Hofmeistrovým oblúkom, ale aj „napnuté“ bočné prelisy. Na výber budú kolesá s priemerom od 16 do 19 palcov. Po prvýkrát bude pre BMW 1 k dispozícii panoramatické otvárateľné strešné okno.
Predné ľadvinky sú podľa poslednej mníchovskej módy väčšie, prepojené a umiestnené nižšie. Svetlá majú vnútorné 6-uholníkové segmenty a za príplatok full-LED technológiu s adaptívnymi diaľkovými reflektormi. LED diódy nájdeme aj v zadných širokých svetlách s grafikou písmena L. Koncovky výfukov majú priemer 90 alebo pri výkonnejších verziách až 100 mm. Individualizácia je výsledkom štyroch dizajnových línií. Základom je Advantage. Luxury Line využíva viac hliníkových dekorácií, Sport Line akcentuje športovú orientáciu vysokolesklými čiernymi prvkami a M Sport aj špecifickým predným nárazníkom s väčšími sacími otvormi, čiernym výpletom masky, výfukmi v sivej farbe Gerium Grey či väčším zadným spojlerom lakovaným vo farbe vozidla.
Viac miesta a konektivity
Najväčší bonus má zmena koncepcie priniesť samotným cestujúcim. Napriek skráteniu rázvoru náprav je totiž v kabíne viac miesta. Technika ustúpila v prospech interiéru. Na zadných sedadlách tak získala posádka 33 plusových milimetrov na kolená. O 19 mm je aj viac miesta nad hlavou a o 13 v šírke pliec. Vpredu pribudlo v tejto „disciplíne“ až 42 mm. Väčší je tiež kufor. Má objem od 380 litrov, čo je o 20 viac ako v minulosti. Je tiež o 67 mm širší. Po sklopení operadiel vzrastie kapacita na celkových 1 200 litrov. Nakladanie uľahčí po prvýkrát v BMW 1 použité elektrické výklopné veko. Samozrejme, za príplatok.
Zmenám nemohol ujsť ani infotainment. Najmä ak konkurenčný Mercedes-Benz triedy A nasadil svoj digitálny systém MBUX s umelou inteligenciou. BMW odpovedá svojím operačným systémom 7.0, ktorý vo vrcholovej verzii Live Cockpit Professional disponuje dvojicou 10,25-palcových displejov. Jedným v úlohe prístrojového panela s grafikou obličiek a druhým dotykovým, orientovaným na vodiča vo funkcii rozhrania iDrive. Navyše je tu po prvýkrát 9,2-palcový farebný head-up displej. Obrazovky umožňujú individuálne prispôsobenie obsahu. Okrem dotyku sa dajú vyvolávať funkcie aj hlasom alebo siedmimi gestami. Ak je rozhranie vybavené Inteligentným osobným asistentom (Intellihent Personal Assistant), vstupuje do hry umelá inteligencia.
Systém, ktorý sa aktivuje povelom „Hej, BMW“, je schopný učiť sa rutinné postupy, obľúbené nastavenia či zvyky, a následne ich použiť vo vhodnom kontexte, prípadne ich pochopiť z bežnej konverzácie. Ciele navigácie je možné zadávať aj z externých zdrojov. Vychytávkou je Digital Key, ktorý nahrádza klasický kľúč mobilným telefónom. Stačí ho pridržať pri kľučke a vozidlo sa vďaka vzájomnej komunikácii cez NFC (Near Field Communication) otvorí alebo zamkne. Podobne je to so štartovaním. Všetky funkcie pritom fungujú, aj keď je telefón vybitý. Musí však ísť o telefóny Samsung s operačným rozhraním minimálne Android 8, podporujúce platformu NFC. Digital Key je možné sprístupniť piatim užívateľom.
Na začiatok päť motorov
Aj asistenčné systémy BMW 1 pochádzajú z vyšších modelových radov. Autonómne brzdy, ktoré sú spolu s aktívnym udržiavaním v jazdnom prúde Lane Assist (od 70 do 120 km/h) v sérii, registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov. Priplatiť si môžete za adaptívny tempomat s asistentom rýchlosti (do 160 km/h) či Driving Assistant s varovným systémom zmeny jazdného prúdu. Vychytávkou je parkovací asistent s plne automatickým parkovaním a vyparkovaním a tiež schopnosťou zapamätať si 50 metrov jazdy a túto vzdialenosť v prípade potreby zopakovať cúvaním. S parkovaním môže tiež pomôcť asistent parkovacieho miesta, ktorý navrhuje vodičovi možnosti parkovania v predstihu, a to aj za pomoci funkcií On-Street Parking a Park Now.
Pod kapotou sa objaví v prvej vlne päť pohonných jednotiek s výkonovým rozpätím od 85 do 225 kW – dve benzínové a tri naftové. Benzínovým základom je modernizovaný 3-valec pre 118i (103 kW) s novými výfukovými zvodmi a odľahčeným kľukovým hriadeľom. Druhou alternatívou je zatiaľ vôbec najvýkonnejšia verzia s dvojlitrovým preplňovaným 4-valcom pre M135i xDrive (225 kW). Diesle začínajú trojvalcom s objemom 1,5 litra pre 116d ( 85 kW). Zaujímavejšie sú ale dvojlitrové 4-valce vo verziách 118d (110 kW) a 120d (140 kW), ktoré používajú dvojstupňové preplňovanie s jedným nízkotlakovým a jedným vysokotlakovým turbodúchadlom. Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky. Modely 118i a 116d môžu byť vybavené 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami Steptronic.
Silnejšie modifikácie 118d a 120d majú ako alternatívu 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Pri vrcholovom M135i je štandardom. Tak ako pohon oboch náprav xDrive. Ten dostanete aj v najvýkonnejšej dieselovej verzii 120d. Pri M135i xDrive zlepšuje trakciu samosvorný diferenciál Torsen a systém Launch Control, ktorý podporuje šprint z miesta na prvom a druhom prevodovom stupni. Novinka z Mníchova zamieri k prvým zákazníkom koncom septembra, hneď po výstavnom debute. Vyrábať sa bude už len v 5-dverovej verzii. Trojdverový hatchback odchádza do minulosti. A ešte dobrá správa pre tých, ktorí sa s predným náhonom nevedia zmieriť. Model BMW radu 2 pri zadnom náhone ostane aj v budúcnosti.
Porovnanie rozmerov
Verzia | BMW1 (2019) | BMW 1 (od 2011) |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 319 | 4 324 |
Šírka (mm) | 1 799 | 1 765 |
Výška (mm) | 1 434 | 1 421 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 | 2 690 |
Veľkosť kufra (l) | 380 – 1 200 | 360 – 1 200 |
Technické údaje
Motor | 118i | M135i xDrive | 116d | 118d | 120d xDrive |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 499 | 1 998 | 1 496 | 1 995 | 1 995 |
Výkon (kW/ot.) | 103/4 200 | 225/4 500 | 85/4 000 | 110/4 000 | 140/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 220/1 480 | 450/1 750 | 270/1 750 | 350/1 750 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M/7 DCT | 8A | 6M/7 DCT | 6M/8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 8,5/8,5 | 4,8 | 10,3/10,1 | 8,5/8,4 | 7,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 213/213 | 250 | 200/200 | 218/216 | 230 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0/5,0 | 6,8 | 3,8/3,8 | 4,1/4,1 | 4,5 |