Nissan: Nový Skyline umožní pilotovanú jazdu. Aj dlhodobo

Nissan predstavuje ako prvý na svete technológiu autopilota, ktorý umožní legálnu jazdu bez rúk na volante. Zatiaľ však len v Japonsku a v jednom diaľničnom pruhu.

29.05.2019 12:00
debata
Od jesene by mohli japonskí vodiči jazdiť na... Foto: Nissan
Nissan - automatizované riadenie Od jesene by mohli japonskí vodiči jazdiť na diaľniciach v novom Nissane Skyline bez rúk na volante. Väčšinu manévrov autopilota však musia potvrdiť tlačidlom. Elektronika tiež stále kontroluje, či venujú pozornosť premávke.

Systémy automatizovaného riadenia nám postupne zoberú volant z rúk. Robia tak už dnes, no v širšom využití im bráni legislatíva. Jednoducho, autá dokážu už teraz viac, ako je povolené. Nissan chce však spraviť prevrat. Na jeseň rozšíri jeho systém ProPilot v novom modeli Skyline o funkciu, ktorá umožní automatickú jazdu po diaľnici od vjazdu k výjazdu. A to s využitím navigačného systému vozidla, ktorý pomôže s riadením podľa zvolenej trasy. Tento systém tiež dovoľuje ísť v jednom pruhu bez rúk na volante.

Aby vodič aktivoval tieto funkcie, musí nastaviť najprv cieľ a vytvoriť preddefinovanú trasu. Hneď ako sa vozidlo ocitne na diaľnici, zapne sa navigovaná jazda. Po aktivácii bude systém pomáhať vodičovi s riadením na diaľnici s viacerými pruhmi, kým nepríde k výjazdu. Asistovať bude pri predbiehaní a zmenách či pri opúšťaní jazdného pruhu. Keď sa vozidlo priblíži k rozdeleniu cesty alebo môže predbehnúť pomalšie vozidlo, vyhodnotí vhodné načasovanie na odpojenie sa z pruhu alebo predbehnutie na základe dát navigačného systému a 360-stupňového snímania okolia.

Technológia využije kombináciu kamier, radarov,... Foto: Nissan
Nissan - automatizované riadenie Technológia využije kombináciu kamier, radarov, sonarov, GPS a 3D mapových dát vo vysokom rozlíšení.

Vyzve však vodiča, aby položil ruky na volant a potvrdil navrhovaný manéver tlačidlom. Technológia využije kombináciu kamier, radarov, sonarov, GPS a 3D mapových dát vo vysokom rozlíšení, aby mala dokonalý prehľad o situácii v blízkosti vozidla v reálnom čase. Systém vraj používa tieto informácie na zaistenie pocitu z jazdy podobného jazde so skúseným vodičom. Monitorovací systém v kabíne pritom stále overuje, že vodič venuje pozornosť vozovke.

O tom, kedy je navigovaná jazde k dispozícii, sa vodič dozvie vďaka zvukovým a vizuálnym signálom. Vodič však musí navigovanú jazdu aktivovať pomocou spínača. Po aktivácii systém udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu a udržiava bezpečnú vzdialenosť od iných pri súčasnom dodržiavaní maximálnej rýchlosti nastavenej vodičom. Jazda bez rúk na volante je však možná len pri jazde v jednom pruhu, za podmienky, že vodič venuje pozornosť vozovke a je pripravený kedykoľvek prevziať riadenie.

Sytém umožňuje dlhodobú autonómnu jazdu na... Foto: Nissan
Nissan - automatizované riadenie Sytém umožňuje dlhodobú autonómnu jazdu na diaľniciach aj predbiehacie manévre.

Ak vozidlo vpredu ide pomalšie, ako je rýchlosť nastavená vodičom, a systém zistí, že ho môže predbehnúť, upozorní vodiča zvukovými a vizuálnymi signálmi. Vodič môže odsúhlasiť predbehnutie umiestnením oboch rúk na volant a aktiváciou spínača. Po potvrdení od vodiča sa vozidlo hladko presunie do predbiehacieho jazdného pruhu. Keď systém pomalšie vozidlo predbehne a zistí, že je možné vrátiť sa do pôvodného pruhu, požiada vodiča opäť o potvrdenie. Až potom uskutoční samotný manéver.

Keď chce vodič zmeniť jazdný pruh, umiestni opäť obe ruky na volant a aktivuje smerové svetlo. Vozidlo zmení pruhy po tom, čo systém vyhodnotí, že je zmena jazdného pruhu možná. Keď sa vozidlo priblíži k výjazdu z diaľnice na zvolenej trase, upozorní vodiča, že navigovaná jazda sa čoskoro skončí. Hneď ako vozidlo príde k výjazdu z diaľnice, navigovaná jazda sa ukončí a vodič prevezme riadenie.

Nové funkcia systému ProPilot budú povolené len na japonských diaľniciach. A takpovediac v ideálnych podmienkach. Systém nebude možné použiť v tuneloch, v ktorých nie je satelitný signál, na diaľniciach s obojsmernou premávkou, na kľukatých cestách, v oblastiach s mýtnicami ani pri zlučovaní jazdných pruhov. Keď vozidlo vojde do časti cesty, kde jazda bez rúk na volante nie je povolená, systém na to opäť upozorní v predstihu, aby mohol vodič bezpečne prevziať kontrolu nad riadením.
Nissan - automatizované riadenie
Nissan - automatizované riadenie
+2Nissan - automatizované riadenie

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #autonómne riadenie #ProPilot
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek