
Renault je ruskému trhu na rozdiel od mnohých iných výrobcov verný. Napokon, aliancia Renault-Nissan je spoluvlastníkom ruského AvtoVaz-u a v Moskve má aj vlastný závod, takže je považovaná tak trochu za domácu značku. A to až natoľko, že Renault v Rusku razí samostatnú modelovú ponuku. Dôkazom je nielen Renault Kaptur, ktorý je zásadne odlišný od európskeho Capturu, ale aj horúca novinka Renault Arkana. A tá mieri do segmentu, na ktorí si konkurenti zatiaľ netrúfli. Ide totiž o ojedinelé SUV-kupé. Áno, sú tu prémiové BMW X4 či Mercedes-Benz GLC Coupé, lenže Arkana je prvým príspevkom na túto tému s mainstreamovým logom. Takže bohato vybavená úvodná edícia odštartuje cenou 1 419 990 ruských rubľov, čo je približne 19 671 eur. O tom sa mníchovským a stuttgartským produktom nemôže ani len snívať.
Arkana vzbudila pozornosť už vlani v auguste na autosalóne v Moskve, kde debutovala v podobe konceptu. Dobrou správou je, že finálna verzia sa líši naozaj len v detailoch. Napríklad jednoduchšou svetelnou technikou a menej zložitou štruktúrou mriežky chladiča. Podobné je to vzadu, kde namiesto dvoch koncoviek výfukov zostala jedna. Veľké 19-palcové disky nahradili o čosi dostupnejšie sedemnástky. Profil okien je lemovaný chrómom len v spodnej časti. Ale to je asi tak všetko, čo sa zmenilo. Arkana ostáva naďalej mimoriadne atraktívnym SUV-kupé so všetkým, čo k tomu patrí – splývavou líniou kabíny aj väčšou svetlou výškou. Tá je až 208 mm, čím prekonáva väčšinu bežných SUV, nehovoriac o crossoveroch. V Rusku to bude nepochybne výhoda.

Čo Arkana vlastne je? Kde sa vzala? Odpoveď sa skrýva v platforme B0+, ktorá je základom mimoriadne úspešnej Dacie Duster a už dva roky „podopiera“ aj ruský Kaptur. Spojitostí s extrémne úspešným rumunským SUV je však viac. To napriek tomu, že Renault si dal záležať, aby imidžom Arkany zamieril oveľa vyššie. Dĺžkou 4 540 mm prerastá Duster o 226 mm a Kadjar o 90, čo plavným líniám nepochybne prospelo. Platí to aj o rázvore náprav s hodnotou 2 721 mm, ktorým nad Dusterom dominuje o 45 mm. Pohľad do interiéru však opäť pripomenie spojitosť s Dusterom. Napríklad palubnou doskou. Hoci kruhové prieduchy nahradili obdĺžnikové a namiesto 6-palcového rozhrania má už v sérii hodnotnejší Easy Link s 8-palcovou obrazovkou prekrytou sklom.

Solídnejší dojem robí Arkana aj pohodlnejšími sedadlami, použitím drahších materiálov a najmä bohatšou výbavou, ktorá je pre Duster nedostupná. Má napríklad vyhrievanie volantu, aparatúru Bose, ambientné podsvietenie a z bezpečnostných prvkov monitoring slepých uhlov zrkadiel či systém zobrazenia okolia vozidla a diódové svetlá. Systém Multi-Sens navyše umožňuje nastavenie jazdných režimov Eco, Sport a individuálny MySense. Do kufra sa zmestí 508 litrov batožín a po sklopení operadiel až 1 303. Takže športový imidž nejde na úkor úžitkových vlastností.

Pod kapotou budú v Rusku na výber dva benzínové motory. Základný atmosférický 4-valec s 1,6 SCe (85 kW) a novučičký preplňovaný agregát 1,3 TCe (112 kW, 250 Nm), ktorý vyvíjal Renault s Mercedesom. Oba poznáme aj z najnovšej generácie Dustera. Rozdiel je v prevodovkách. Silnejší motor je totiž spojený s automatickou kontinuálnou „skriňou“ X-Tronic CVT, pravdepodobne od Nissanu, a tiež pohonom oboch náprav 4×4-i. Duster zatiaľ na takúto kombináciu čaká. Pre atmosférický agregát je vyhradený predný náhon a manuálna prevodovka. O dieselovej alternatíve zatiaľ nepadlo ani slovo. Prvé kusy Arkany, vyrábanej v moskovskom závode Renaultu, zamieria k zákazníkom v lete.
Stokusová úvodná séria One Edition, vyzbrojená prednými diódovými svetlami, dvojfarebnými diskami či chrómovými doplnkami je už vypredaná. Navyše má Renault na stole viac ako 10 000 ďalších objednávok. O úspechu v Rusku teda niet pochýb. Ani na Východe, kde Arkana zamieri. Je len Škoda, že v západnej Európe sa jej s najväčšou pravdepodobnosťou nedočkáme, hoci nový motor 1,3 TCe už spĺňa najnovšie emisné normy a podobné je to s bezpečnosťou, kde by si Arkana mohla trúfnuť minimálne na štyri hviezdičky z testov Euro NCAP. Šušká sa však, že do Európy by mohlo doraziť iné SUV kupé od Renaultu, postavené na modernejšej platforme CMF, ktorú využíva napríklad celkom nové Clio. Alebo sa dočkáme Dusteru Coupé?