
Dlho očakávaná novinka z Maranella je tu. A parametrami vyráža dych. Je to vôbec najvýkonnejšie a najrýchlejšie cestné Ferrari všetkých čias. Pôvodné Enzo či LaFerrari sú pri ňom doslova neviniatka. Technológia sa pohla míľovými krokmi vpred. Kým jeho predchodcovia sa spoliehali najmä na silu brutálnych 12 valcov, SF90 Stradale ide celkom inou cestou – plug-in hybridnou. Napokon, v Maranelle už majú vďaka LaFerrari s hybridom skúsenosť, lenže novinka ide oveľa ďalej. K spaľovaciemu motoru pridáva až tri elektromotory. A nepotrebuje ani 12 valcov.
Osem valcov stačí
Srdcom je dvakrát preplňovaný 8-valec odvodený z motora 3,9 V8 pre Ferrari 488 Pista. Podstúpil však radikálny tuning. Jeho objem prevŕtali z pôvodných 3 902 na 3 990 ccm. Dopujú ho väčšie turbodúchadlá. Užšia hlava valcov je vyzbrojená priamym vstrekovaním paliva pod tlakom až 350 barov. Nové je tiež sanie či výfukový trakt. Výsledkom je nárast výkonu na úžasných 574 kW a krútiaceho momentu na 800 Nm. Už to by urobilo z SF90 Stradale poriadnu šelmu. Lenže tam nekončí. Medzi motorom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou nájdeme elektromotor odvodený priamo z technológie monopostov F1.

A potom sú tu ďalšie dva, ktoré sa starajú o predné kolesá. Elektrická sústava tak pridáva bonusových 162 kW. Celé spolu to dáva 735 kW, čo je rovných 1 000 koní, ktoré navyše putujú čiastočne aj k prednej náprave. Ferrari SF90 Stradale je tak vlastne prvým hyperšportom z Maranella s pohonom 4×4. Túto koncepciu nezvolili v Maranelle náhodne. Nejde tu ani tak o ekológiu ako o jazdné vlastnosti. Preniesť tak obrovskú silu motora na zadné kolesá by už bolo takmer nemožné. Dvojica elektrických pomocníkov navyše umožňuje brilantné vektorovanie krútiaceho momentu, čo je obrovský prínos pre stabilitu.
A dynamika? Tak tá je naozaj vzrušujúca, i keď na extrémny Koenigsegg Jesko či Bugatti Chiron SF90 Stradale nestačí. Ale o to tu nešlo. Na stovku šprintuje za 2,5 sekundy a na dvestovku mu to netrvá dlhšie ako 6,7. Veď váži len 1 570 kg, čo je dokonca o 15 menej ako LaFerrari, a to má množstvo elektrických komponentov navyše, nehovoriac o li-ion batériách s kapacitou 7,9 kWh, ktoré umožňujú čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 26 km. Pomohlo najmä bohaté nasadenie ultraľahkých materiálov – od karbónu cez magnézium až po titán. Keď to celé spočítame, pripadá na jednu konskú silu len 1,57 kg hmotnosti auta. Akcelerácia sa potom zastaví až pri rýchlosti 341 km/h.
Tri režimy, dve verzie
O deceleráciu sa v tomto prípade starajú nielen 390-milimetrové predné a 360 mm zadné kotúče umiestnené v 20-palcových diskoch, ale aj samotné elektromotory, ktoré v tomto režime rekuperujú zotrvačnú energiu, podobne ako v F1. O činnosť zložitého systému sa stará elektronika. Vodič nemá byť tokmi energií zaťažený. Stačí, ak zvolí cez nový ovládač eManettino jeden zo štyroch jazdných režimov. Mód eDrive je čisto elektrický a slúži na krátke presuny, prípadne pohyby v garážach a na miestach, kde je vhodné eliminovať zvuk supervýkonného osemvalca. Režim Hybrid kombinuje prácu všetkých štyroch motorov v záujme čo najväčšej účinnosti. Spaľovací motor sa občas vypína.

V móde Performance je 8-valec vždy v chode, pretože neustále nabíja batériu. Prioritou je výkon a jeho okamžitá dostupnosť prakticky kedykoľvek. Mód Qualify je určený pre skutočne ostrú jazdu, napríklad na okruhoch, preto umožňuje posielať na kolesá maximum výkonu nielen zo spaľovacieho agregátu, ale aj plných 162 kW z elektromotorov. Riadiaca jednotka jednoducho uprednostní silu pred nabíjaním batérie. Komu to nestačí, môže siahnuť po pakete Assetto Fiorano, ktorý odľahčí SF90 Stradale o ďalších 30 kg, napríklad použitím karbónových výplní dverí, kompozitných spodných panelov karosérie, titánových pružín a titánového výfukového potrubia.
Rozdielov je ešte viac. Väčšie aktívne karbónové krídlo generuje pri rýchlosti 250 km/h prítlak až 390 kg. Kolesá zas obúvajú špeciálne pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2, určené najmä na suché povrchy. Správanie na trati zlepšujú adaptívne tlmiče GT Multimatic od GT Racing. Je to vôbec po prvýkrát, keď Ferrari dáva zákazníkom na výber medzi štandardnou a ostrejšou verziou. No aj pri štandardnom vyhotovení sa o dokonalú trakciu stará elektronická riadiaca jednotka eSSC (electronic Side Slip Control), ktorá reguluje krútiaci moment, rozdelenie brzdného momentu medzi hydraulické brzdy a rekuperáciu či vektorovanie hnacej sily v zákrutách.
Ruky na volante, oči na ceste
Vodič sa môže sústrediť výlučne na riadenie. Presne podľa hesla „Ruky na volante – oči na ceste“. Aj preto je možné z volantu ovládať až 80 % všetkých funkcií, aj za pomoci touch-padov. Napríkladsvetlá a stierače. Potrebné informácie získava z voľne konfigurovateľného a navyše zaobleného 16-palcového prístrojového panelu a po prvýkrát vo Ferrari aj z head-up displeja. Novinkou je bezkľúčové odomykanie a štartovanie pomocou kľúča, ktorý sa umiestňuje do priehradky na stredovom tuneli, čím sa stáva integrálnou súčasťou dizajnu. Voliť môžete športovú verziu s logom alebo elegantnú s kovovým povrchom.

Za dizajnom SF90 Stradale stojí Flavio Manzoni. Tomu sa podarilo bez agresivity spojiť úchvatné krivky s vyspelou aerodynamikou. Tú potrebuje maranellská novinka nielen na dosiahnutie vysokých rýchlostí a prítlaku, ale aj na chladenie motora a najmä nových elektrických komponentov vrátane elektromotorov a batérií, ktoré majú samostatný chladiaci okruh. Viac chladiaceho vzduchu sa dostáva prepracovaným prúdením vzduchu aj k brzdám. V detailoch išli technici až tak ďaleko, že chladiace aerodynamické kanáliky sú dokonca priamo v brzdových strmeňoch. Zadná časť má až dva spojlery – jeden pevný a jeden aktívny. Ďalší prítlak generujú difúzory.
Dobrou správou je, že na rozdiel od predošlých hyperšportov Ferrari, nie je produkcia SF90 Stradale limitovaná. Malo by sa teda dostať na každého záujemcu, čo nebolo v minulosti vôbec jednoduché. Novinku už Ferrari predstavilo verným zákazníkom a podľa neoficiálnych informácií má na stole okolo 2 000 objednávok. To napriek cene, ktorá sa odhaduje na 570 000 eur. Ďalšie tisíce si Ferrari vypýta za okruhový paket Assetto Fiorano a individuálne doplnky. Prvé autá by sa mali k zákazníkom dostať začiatkom roka 2020. Pre úplnosť spomeňme, že domáci okruh Fiorano absolvovalo SF90 Stradale za jednu minútu a 19 sekúnd. Najrýchlejšie zo všetkých cestných Ferrari.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 710 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 972 |
Výška (mm) | 1 186 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Previs predný/zadný (mm) | 1 679/1 652 |
Objem kufra (l) | 74 |
Objem nádrže (l) | 68 + 2 x rezerva |
Suchá hmotnosť | 1 570 kg |
Technické údaje
Spaľovací motor | 4,0 V8 Bi-turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3 990 |
Max. výkon (kW/ot.) | 574 |
Max. krút. Moment (Nm/ot.) | 800 |
Max. výkon elektromotorov (kW) | 162 |
Systémový výkon (kW) 735 | |
Kapacita batérií (kWh) | 7,9 |
0 – 100 km/h (s) | 2,5 |
0 – 200 km/h (s) | 6,7 |
100 – 0 km/h (m) | 29,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 340 |
Elektrický dojazd (km) | 25 |