Lamborghini Sterrato: Superšport do terénu rúca hranice. A myslí to vážne

Ak je niečo naozaj crossover, tak potom tento šialený koncept zo Sant Agaty. Kríženec čistokrvného talianskeho superšportu s off-roadom sa len tak ľahko nevidí. Aj Lamborghini Urus je pri ňom len nevinným baránkom. A to sa pýši titulom najrýchlejšieho SUV planéty.

08.06.2019 07:00
debata
Základom Sterrata nie je nič iné ako Huracán... Foto: Lamborghini
Lamborghini Huracán Steratto Concept - 2019 Základom Sterrata nie je nič iné ako Huracán Evo – čistokrvný superšport s centrálne uloženým motorom. A nie hocakým, ale dnes už vzácnym atmosférickým 10-valcom s výkonom rovných 600 koní.

Lamborghini sa z času na čas doslova odtrhne z reťaze. Spomeňme koncepty Estoque z roku 2008, Sesto Elemento z roku 2010, o dva roky mladší Urus, ktorý predznamenal príchod prvého SUV značky, fascinujúci jednomiestny hyperšport Egoista, ktorý nasledoval hneď po roku, či jeden z posledných – elektrické Lamborghini Terzo Millenio, predstavený pred dvoma rokmi. Ak si však myslíte, že „lambu“ došla fantázia, tak ste na omyle. Celkom nečakane a mimo reflektorov autosalónov vytasilo poburujúcu štúdiu Steratto. Ide doslova o rúhanie. Lenže Taliani vedia, čo robia.

Steratto je totiž transformáciou Huracánu na off-road či minimálne na SUV. Šialené? Pre koncern Volkswagen asi nie, pretože ak sa pozrieme do nedávnej minulosti, vytiahneme z jeho depozitu podobné „úlety“. Tak napríklad koncept Italdesign Parkour a najmä Audi Nanuk quattro. Recept bol podobný i keď na odlišných základoch. Nanuk si dokonca trúfal na centrálne uložený 10-valcový naftový motor. Lenže v roku 2013 nebolo o afére Dieselgate ani chýru, ani slychu. A hoci žiaden z dvoch konceptov sa do výroby nikdy nedostal, zdá sa, že vo VW to s týmto nápadom predsa len celkom nezabalili.

Off-roadový tuning zasiahol takmer každú časť.... Foto: Lamborghini
Lamborghini Huracán Steratto Concept - 2019 Off-roadový tuning zasiahol takmer každú časť. Sterrato má chránený o 47 mm vyšší podvozok a robustné pneumatiky odolné v teréne.

Niet sa čomu čudovať. Zákazníci prahnú po SUV, crossoveroch. A čo iné je Steratto, ak nie práve krížencom v tej najčistejšej forme. Žiadne iné auto si totiž nemôže trúfnuť na jazdu po okruhu a potom zísť na skutočné prašné cesty. Huracán absolvoval veľký off-roadový tuning. Podvozok jeho krehkej karosérie z hliníka a karbónu dostal výstuže. Pevnostnú funkciu má dokonca aj zadný difúzor. V kabíne je titánový ochranný rám. Rozšírené blatníky zas umožnili montáž veľkých diskov obutých „balónmi“, odolných v akomkoľvek prostredí. Navyše je tu o 30 mm väčší rozchod kolies. Karosériu a sacie otvory zas chránia rozšírené prahy.

Svetlá výška podvozka narástla o 47 mm. Motor a podlahu chránia hliníkové platne. Zo sveta drsných terénnych áut pochádzajú dodatočné LED rampy na streche a na nárazníkoch, osvetľujúce okolie kdesi v prírode. Pritom Sterrato nezabúda na svoju okruhovú DNA. Poháňa ho dnes už vzácny, centrálne uložený 10-valec s objemom 5,5 litra z nedávno inovovaného Huracánu Evo. Ku kolesám posiela cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku 471 kW, čo je rovných 640 koní. Deje sa tak pri 8 000 otáčkach za minútu. Nezaostáva ani krútiaci moment s maximom 600 Nm, dostupný pekne vysoko, ako sa na atmosféru patrí – pri 6 500 otáčkach.

Súčasťou vystuženého podvozka je aj hliníkový... Foto: Lamborghini
Lamborghini Huracán Steratto Concept - 2019 Súčasťou vystuženého podvozka je aj hliníkový difúzor. Na asfalte zas pomôže riadenie zadných kolies.

Všetky trakčné systémy od stabilizácie, vektorovania krútiaceho momentu až po riadenie kolies zadnej nápravy, ktoré má pod palcom výkonná jednotka LDVI (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata), využívajú aj údaje z gyroskopov, sú kalibrované pre jazdu v teréne. Dynamiku nepoznáme, ale iste nebude veľmi zaostávať za Huracánom Evo, ktorý šprintuje na stovku za fantastických 2,9 sekundy. Vzrušujúci prítlak si pritom posádka vychutná v karbónových monokokových sedadlách so štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. A kam Lamborghini Sterattom vlastne mieri?

Automobilka tvrdí, že skúma príležitosti, medzi ktorými je aj kombinácia výkonného športového auta s off-roadovými schopnosťami. Napokon, nie je to celkom prvýkrát. Lamborghini Jarama a Urraco zo sedemdesiatych rokov minulého storočia už preskúmali terén. Testovací jazdec Bob Wallace ich upravil ako púštne vozidlá. Jarama Rally sa predstavila v roku 1973 a o rok neskôr Urraco Rally. Na linky však nezamierili. A od úspechu mala ďaleko v deväťdesiatych rokoch aj francúzska Mega so svojím terénnym superšportom Mega Track, vybaveným 12-valcom zo Stuttgartu. Lenže časy sa menia a nie je vylúčené, že kdesi v Číne, Rusku alebo na Blízkom východe by Steratto mohlo očariť.
Lamborghini Huracán Steratto Concept - 2019
Lamborghini Huracán Steratto Concept - 2019
+4Lamborghini Huracán Steratto Concept - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Lamborghini #Lamborghini Huracán #Lamborghini Huracán Sterrato
Články podľa značiek