
Lamborghini sa z času na čas doslova odtrhne z reťaze. Spomeňme koncepty Estoque z roku 2008, Sesto Elemento z roku 2010, o dva roky mladší Urus, ktorý predznamenal príchod prvého SUV značky, fascinujúci jednomiestny hyperšport Egoista, ktorý nasledoval hneď po roku, či jeden z posledných – elektrické Lamborghini Terzo Millenio, predstavený pred dvoma rokmi. Ak si však myslíte, že „lambu“ došla fantázia, tak ste na omyle. Celkom nečakane a mimo reflektorov autosalónov vytasilo poburujúcu štúdiu Steratto. Ide doslova o rúhanie. Lenže Taliani vedia, čo robia.
Steratto je totiž transformáciou Huracánu na off-road či minimálne na SUV. Šialené? Pre koncern Volkswagen asi nie, pretože ak sa pozrieme do nedávnej minulosti, vytiahneme z jeho depozitu podobné „úlety“. Tak napríklad koncept Italdesign Parkour a najmä Audi Nanuk quattro. Recept bol podobný i keď na odlišných základoch. Nanuk si dokonca trúfal na centrálne uložený 10-valcový naftový motor. Lenže v roku 2013 nebolo o afére Dieselgate ani chýru, ani slychu. A hoci žiaden z dvoch konceptov sa do výroby nikdy nedostal, zdá sa, že vo VW to s týmto nápadom predsa len celkom nezabalili.

Niet sa čomu čudovať. Zákazníci prahnú po SUV, crossoveroch. A čo iné je Steratto, ak nie práve krížencom v tej najčistejšej forme. Žiadne iné auto si totiž nemôže trúfnuť na jazdu po okruhu a potom zísť na skutočné prašné cesty. Huracán absolvoval veľký off-roadový tuning. Podvozok jeho krehkej karosérie z hliníka a karbónu dostal výstuže. Pevnostnú funkciu má dokonca aj zadný difúzor. V kabíne je titánový ochranný rám. Rozšírené blatníky zas umožnili montáž veľkých diskov obutých „balónmi“, odolných v akomkoľvek prostredí. Navyše je tu o 30 mm väčší rozchod kolies. Karosériu a sacie otvory zas chránia rozšírené prahy.
Svetlá výška podvozka narástla o 47 mm. Motor a podlahu chránia hliníkové platne. Zo sveta drsných terénnych áut pochádzajú dodatočné LED rampy na streche a na nárazníkoch, osvetľujúce okolie kdesi v prírode. Pritom Sterrato nezabúda na svoju okruhovú DNA. Poháňa ho dnes už vzácny, centrálne uložený 10-valec s objemom 5,5 litra z nedávno inovovaného Huracánu Evo. Ku kolesám posiela cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku 471 kW, čo je rovných 640 koní. Deje sa tak pri 8 000 otáčkach za minútu. Nezaostáva ani krútiaci moment s maximom 600 Nm, dostupný pekne vysoko, ako sa na atmosféru patrí – pri 6 500 otáčkach.

Všetky trakčné systémy od stabilizácie, vektorovania krútiaceho momentu až po riadenie kolies zadnej nápravy, ktoré má pod palcom výkonná jednotka LDVI (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata), využívajú aj údaje z gyroskopov, sú kalibrované pre jazdu v teréne. Dynamiku nepoznáme, ale iste nebude veľmi zaostávať za Huracánom Evo, ktorý šprintuje na stovku za fantastických 2,9 sekundy. Vzrušujúci prítlak si pritom posádka vychutná v karbónových monokokových sedadlách so štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. A kam Lamborghini Sterattom vlastne mieri?
Automobilka tvrdí, že skúma príležitosti, medzi ktorými je aj kombinácia výkonného športového auta s off-roadovými schopnosťami. Napokon, nie je to celkom prvýkrát. Lamborghini Jarama a Urraco zo sedemdesiatych rokov minulého storočia už preskúmali terén. Testovací jazdec Bob Wallace ich upravil ako púštne vozidlá. Jarama Rally sa predstavila v roku 1973 a o rok neskôr Urraco Rally. Na linky však nezamierili. A od úspechu mala ďaleko v deväťdesiatych rokoch aj francúzska Mega so svojím terénnym superšportom Mega Track, vybaveným 12-valcom zo Stuttgartu. Lenže časy sa menia a nie je vylúčené, že kdesi v Číne, Rusku alebo na Blízkom východe by Steratto mohlo očariť.