Michelin a GM už testujú plášte bez vzduchu. Sú takmer za rohom

11.06.2019 12:00

Koniec defektom, koniec kontroly tlaku, koniec predčasnému opotrebeniu. To všetko sľubuje nová bezvzduchová pneumatika Michelin Uptis, ktorá chce konkurovať tým konvenčným.

Testy novej technológie odštartuje Michelin na...
Testy novej technológie odštartuje Michelin na flotile elektromobilov Chevrolet Bolt, ktoré mu poskytne americký koncern General Motors. Autor: Michelin

Princíp pneumatiky sa za viac ako sto rokov v podstate nezmenil. Vždy ide o gumový valec naplnený stlačeným vzduchom. Ak dôjde k jeho porušeniu, pneumatika stratí tvar a schopnosť niesť hmotnosť vozidla. Navyše to môže byť počas jazdy vysokou rýchlosťou nebezpečné. Samozrejme, existujú pneumatiky s technológiou run-flet, ktoré majú aj bez tlaku zvýšenú nosnosť bočníc alebo pod behúňom špeciálny prstenec, ktorý udrží záťaž. Ide však len o provizórne riešenie. Tak či tak sa návšteve pneuservisu nevyhnete.

A bezvzduchové pneumatiky? Tak o tých pneumatikárske giganty síce hovoria už roky, ale zatiaľ sa žiadna neukázala v sériovej produkcii. Aspoň nie v prípade áut. Objavujú sa výlučne na pracovných strojoch, napríklad poľnohospodárskych či stavebných, alebo na štvorkolkách, lenže na asfalt si zatiaľ žiadna netrúfla. Teraz však prichádza Michelin so svojou technológiou Uptis (Unique Puncture-proof Tire Systém), ktorú predstavil na veľtrhu udržateľnej mobility Movin’On Summit. Napokon, na pneumatikách bez vzduchu pracuje dlhodobo. Spomeňme projekt Tweel, ktorý dokonca spojil bezvzduchový plášť priamo s funkciou disku.

Nová bezvzduchová pneumatika Michelin Uptis je...
Nová bezvzduchová pneumatika Michelin Uptis je o čosi jednoduchšia než pôvodný projekt Tweel. Disk ostáva diskom a pneumatika pneumatikou. Lenže stlačený vzduch nahrádzajú pružné lamely. Autor: Michelin

Do výroby síce zamieril už v roku 2014, ale opäť len pre potreby stavebných strojov. Jednoducho, zdá sa, že toto príliš radikálne riešenie nebolo vhodné pres svet áut. Novinka je preto o čosi konzervatívnejšia. Koleso ostane kolesom a pneumatika pneumatikou. Na disk sa teda plášť Uptis nasadí tak ako každá iná. Rozdiel je v tom, že funkciu stlačeného vzduchu nahrádzajú pružné lamely. Má to mať obrovský prínos. Nehovoríme pritom len o absolútnej imunite voči defektu, ale aj o ekológii. Michelin totiž tvrdí, že až 20 % predaných pneumatík končí z dôvodu poškodenia na skládkach pred koncom ich životnosti.

Michelin tvrdí, že nová pneumatika kopíruje...
Michelin tvrdí, že nová pneumatika kopíruje terén lepšie ako tá so stlačeným vzduchom. Autor: Michelin

VIDEO: Pozrite si vo videu TV Pravda ako skontrolovať letné pneumatiky a nerobiť pri výmene pneumatík chyby.

Skrátenie používania plášťa však môže spôsobiť aj vysoké opotrebenie z dôvodu dlhodobého podhustenia alebo prehustenia. To všetko Uptis rieši. Menej vyhodených pneumatík znamená menej spotrebovaných surovín. Autá by navyše mohli byť ľahšie. Nebudú si so sebou voziť rezervné koleso, dojazdovú rezervu ani lepiacu súpravu. Teraz bude musieť nová pneumatika preukázať svoje schopnosti v reálnej premávke. Michelin preto spúšťa rozsiahly test s koncernom General Motors, ktorý poskytne Michelinu flotilu elektromobilov Chevrolet Bolt. Tie budú jazdiť v oblasti Michiganu.

Nové plášte na nich dostanú poriadne zabrať, pretože ako vieme, elektrické autá sú ťažšie a majú tiež výraznú akceleráciu z miesta. Ak uspejú, môžu mať cestu do automobilového priemyslu otvorenú. Ale ešte sa netešte. Produkčná verzia bezvzduchovej pneumatiky sa chystá na rok 2024. Dovtedy sa bez stlačeného vzduchu nezaobídeme. Je tiež pravdepodobné, že zmena neprebehne rýchlo. Konvenčné plášte sú dnes dovedené priam do dokonalosti a ich trakčným vlastnostiam nebude môcť prvá generácia bezvzduchových pneumatík konkurovať. Najmä nie pri vysokovýkonných autách.

Michelin
		Uptis - bezvzduchová
		pneumatika
Michelin
		Uptis - bezvzduchová
		pneumatika
+3Michelin Uptis -
		bezvzduchová
		pneumatika

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Michelin #Michelin Uptis #bezvzduchová pneumatika
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR