A bezvzduchové pneumatiky? Tak o tých pneumatikárske giganty síce hovoria už roky, ale zatiaľ sa žiadna neukázala v sériovej produkcii. Aspoň nie v prípade áut. Objavujú sa výlučne na pracovných strojoch, napríklad poľnohospodárskych či stavebných, alebo na štvorkolkách, lenže na asfalt si zatiaľ žiadna netrúfla. Teraz však prichádza Michelin so svojou technológiou Uptis (Unique Puncture-proof Tire Systém), ktorú predstavil na veľtrhu udržateľnej mobility Movin’On Summit. Napokon, na pneumatikách bez vzduchu pracuje dlhodobo. Spomeňme projekt Tweel, ktorý dokonca spojil bezvzduchový plášť priamo s funkciou disku.
Do výroby síce zamieril už v roku 2014, ale opäť len pre potreby stavebných strojov. Jednoducho, zdá sa, že toto príliš radikálne riešenie nebolo vhodné pres svet áut. Novinka je preto o čosi konzervatívnejšia. Koleso ostane kolesom a pneumatika pneumatikou. Na disk sa teda plášť Uptis nasadí tak ako každá iná. Rozdiel je v tom, že funkciu stlačeného vzduchu nahrádzajú pružné lamely. Má to mať obrovský prínos. Nehovoríme pritom len o absolútnej imunite voči defektu, ale aj o ekológii. Michelin totiž tvrdí, že až 20 % predaných pneumatík končí z dôvodu poškodenia na skládkach pred koncom ich životnosti.
Skrátenie používania plášťa však môže spôsobiť aj vysoké opotrebenie z dôvodu dlhodobého podhustenia alebo prehustenia. To všetko Uptis rieši. Menej vyhodených pneumatík znamená menej spotrebovaných surovín. Autá by navyše mohli byť ľahšie. Nebudú si so sebou voziť rezervné koleso, dojazdovú rezervu ani lepiacu súpravu. Teraz bude musieť nová pneumatika preukázať svoje schopnosti v reálnej premávke. Michelin preto spúšťa rozsiahly test s koncernom General Motors, ktorý poskytne Michelinu flotilu elektromobilov Chevrolet Bolt. Tie budú jazdiť v oblasti Michiganu.
Nové plášte na nich dostanú poriadne zabrať, pretože ako vieme, elektrické autá sú ťažšie a majú tiež výraznú akceleráciu z miesta. Ak uspejú, môžu mať cestu do automobilového priemyslu otvorenú. Ale ešte sa netešte. Produkčná verzia bezvzduchovej pneumatiky sa chystá na rok 2024. Dovtedy sa bez stlačeného vzduchu nezaobídeme. Je tiež pravdepodobné, že zmena neprebehne rýchlo. Konvenčné plášte sú dnes dovedené priam do dokonalosti a ich trakčným vlastnostiam nebude môcť prvá generácia bezvzduchových pneumatík konkurovať. Najmä nie pri vysokovýkonných autách.