Písal sa rok 1989 a BMW M GmbH malo pripravený svoj top model. Kupé BMW M8 stálo na prahu výroby. Lenže z vedenia posvätenie neprišlo. Dvanásťvalcové „mníchovské Ferrai“ s výkonom 550 koni tak skončilo v depozite a ostalo nenaplneným snom fanúšikov emkových bavorákov. Nakoniec ukončilo kariéru aj samotné BMW 8, ktoré po čase nahradili kupé, kabriolet, ale aj 4-dverové kupé radu 6. Lenže vlani v Mníchove číslicu 8 opäť oprášili. Na svete je kupé aj novučičký kabriolet. A odtiaľ už nebolo naozaj ďaleko k naplneniu dávneho sna. Ten sa stane realitou presne 25.. júna na akcii BMW NextGen, ktorá sa bude konať priamo v Mníchove.
Paradoxne, novinka bude mať rovných 600 koní, čo je len o 50 viac v porovnaní s nerealizovaným BMW M8. To jej síce neuberá na zaujímavosti, no na druhej strane vyzdvihuje ambicióznosť 30 rokov starého projektu. Srdcom novinky je preplňovaný 8-valec 4,4 TwinPower Turbo, najvýkonnejší motor, aký kedy vzišiel z dielní divízie M GmbH. Dnes ho okrem M8 nájdeme aj v brutálnom sedane BMW M5. A to vo dvoch verziách. V „štandardnom“ M8 je naladený na 441 kW pri 6 000 otáčkach za minútu, ale s paketom Competition narastie jeho sila až na 460 kW. Krútiaci moment 750 Nm ostáva identický.
BMW sľubuje vďaka dvojici turbodúchadiel s chladičmi stlačeného vzduchu umiestnenými medzi hlavami valcov ale aj vďaka priamemu vstrekovaniu paliva pod tlakom 350 barov neutíchajúci nárast výkonu a doslova hlad po otáčkach. Maximum krútiaceho momentu je dostupný v extrémne širokom pásme od 1 800 až do 5 600 otáčok za minútu. Premyslený systém chladenia využíva dva prídavné vysokoteplotné chladiče aj dodatočný chladič motorového oleja a samostatný chladič oleja v prevodovke. Potenciál tohto agregátu smeruje cez 8-stupňový automat Steptronic s funkciou Drivelogic, umožňujúci tri módy nastavenia, k pohonu všetkých kolies M xDrive s aktívnym diferenciálom.
Ani ten nie bežný. Ponúka režimy 4WD a 4WD Sport. Navyše po vypnutí stabilizácie DSC sa z BMW M8 stáva čistá „zadokolka“, ako stvorená na driftovanie. Jednoducho celá energia hnacej sústavy smeruje k zadnej náprave. A výsledok? Nové BMW M8 Coupé šprintuje na stovku za 3,3 a s paketom Competition za 3,2 sekundy. Kabriolet je v oboch prípadoch len o desatinku pomalší. Maximálka končí pri obligátnych 250 km/h, ale verzie Competition s odblokovaným obmedzovačom končia až pri údaji 305 km/h. Reakcie sú o to promtnejšie, že špeciálne silentbloky zabezpečujú pevnejšie spojenie motora s konštrukciou vozidla.
Jeho obrovská sila si vyžiadala špecifické úpravy podvozku, ktorý BMW testovalo na juhofrancúzskom okruhu Miramas. Výsledkom má byť neutrálne správanie na limite, no zároveň komfort, ktorý sa v triede GT očakáva. Zadná náprava obsahuje kované ramená a tuhšie stabilizátory. K zlepšenému ovládaniu prispieva zosilnená predná časť s rozperou medzi tlmičmi a nová, tuhá priečka motorového priestoru. Stabilnejšie spojenie zadnej nápravy a karosérie spevňujú oceľová výstuha v tvare X a priečna hliníková vzpera. Štandardom sú elektronicky ovládané adaptívne tlmiče a elektromechanický posilňovač riadenia. Stabilizačný systém DSC spolupracuje s pohonom M xDrive, čo umožňuje v móde M Dynamic väčší preklz kolies a prejazd zakrutami kontrolovaným šmykom. Absolútnou novinkou je brzdový systém s elektrickým aktívnym prvkom, ktorý pracuje vo dvoch režimoch – v komfortnom a ostrom. Za príplatok sú tu navyše keramické brzdy.
Spoznať M8 na ceste nie je problém. Obrovské sacie otvory v maske a nárazníku dopĺňajú rozšírené blatníky, ktoré hostia 20 palcové disky obuté zmiešaným profilom pneumatík 275/35 vpredu a 285/35 vzadu. Z profilu pútajú pozornosť vertikálne mriežky na blatníkoch, kontrastné aerodynamicky optimalizované zrkadlá a vzadu spojler s mohutným difúzorom a so štvoricou matných koncoviek výfukov. Strecha je vyrobená z kompozitných plastov (CFRP) vystužených uhlíkovými vláknami, čo znižuje ťažisko. Kabriolet chráni posádku v zlom počasí viacvrstvovou plátennou strechou, ktorá sa zloží alebo rozloží za 15 sekúnd a to do rýchlosti 50 km/h.
Najdôležitejšou súčasťou interiéru, ktorý je už v základe vybavený športovými sedadlami, špeciálnymi poťahmi, karbónovými dekoráciami a najväčším rozhraním BMW Live Cockpit Professional, je tlačidlo M na stredovej konzole, ktoré poskytuje priamy vstup k nastaveniam motora, odpruženia, riadenia, pohonu všetkých kolies M xDrive a brzdového systému. Dve personalizované konfigurácie je potom možné voliť okamžite vďaka tlačidlám M1 a M2, umiestnených priamo na volante. To zahŕňa aj nastavenie akustiky motora. K dispozícii sú predvolené štandardné módy – Road, Sport a pre Competition aj Track, určený na okruhy. Novinka by sa mala dostať k zákazníkom v priebehu jesene.
Technické údaje
Verzia | M8 Coupé | M8 Coupé Competition | M8 Cabrio | M8 Cabrio Competition |
---|---|---|---|---|
Motor | 4,4 V8 | 4,4 V8 | 4,4 V8 | 4,4 V8 |
Počet valcov/ventilov | 8/32 | 8/32 | 8/32 | 8/32 |
Objem motora (ccm) | 4 395 | 4 395 | 4 395 | 4 395 |
Výkon (kW/ot.) | 441/6 000 | 460/6 000 | 441/6 000 | 460/6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 750/1 800 | 750/1 800 | 750/1 800 | 750/1 800 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 3,3 | 3,2 | 3,4 | 3,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 305 | 250 | 305 |
Spotreba na 100 km (l) | 10,8 | 10,6 | 11,3 | 11,1 |