BMW M8: Sen o Ferrari z Mníchova sa naplnil. Trvalo to nekonečných 30 rokov

Plány na najvýkonnejšie mníchovské kupé s číslicou 8 tu boli už v roku 1989. Realitou sa však stáva až teraz. Nové BMW M8 prichádza s najvýkonnejším motorom, aký kedy vzišiel z vývoja divízie M GmbH. Stovku dá za 3,2 sekundy.

12.06.2019 06:00
debata (3)
Reinkarnované BMW M8 je neprehliadnuteľné.... Foto: BMW
BMW M8 Competition Coupé -2019 Reinkarnované BMW M8 je neprehliadnuteľné. Najmä vďaka matným ľadvinkám, zväčšeným sacím otvorom v nárazníku.

Písal sa rok 1989 a BMW M GmbH malo pripravený svoj top model. Kupé BMW M8 stálo na prahu výroby. Lenže z vedenia posvätenie neprišlo. Dvanásťvalcové „mníchovské Ferrai“ s výkonom 550 koni tak skončilo v depozite a ostalo nenaplneným snom fanúšikov emkových bavorákov. Nakoniec ukončilo kariéru aj samotné BMW 8, ktoré po čase nahradili kupé, kabriolet, ale aj 4-dverové kupé radu 6. Lenže vlani v Mníchove číslicu 8 opäť oprášili. Na svete je kupé aj novučičký kabriolet. A odtiaľ už nebolo naozaj ďaleko k naplneniu dávneho sna. Ten sa stane realitou presne 25.. júna na akcii BMW NextGen, ktorá sa bude konať priamo v Mníchove.

Paradoxne, novinka bude mať rovných 600 koní, čo je len o 50 viac v porovnaní s nerealizovaným BMW M8. To jej síce neuberá na zaujímavosti, no na druhej strane vyzdvihuje ambicióznosť 30 rokov starého projektu. Srdcom novinky je preplňovaný 8-valec 4,4 TwinPower Turbo, najvýkonnejší motor, aký kedy vzišiel z dielní divízie M GmbH. Dnes ho okrem M8 nájdeme aj v brutálnom sedane BMW M5. A to vo dvoch verziách. V „štandardnom“ M8 je naladený na 441 kW pri 6 000 otáčkach za minútu, ale s paketom Competition narastie jeho sila až na 460 kW. Krútiaci moment 750 Nm ostáva identický.

Srdcom BMW M8 je 4,4-litrový preplňovaný... Foto: BMW
BMW M8 Competition Coupé -2019 Srdcom BMW M8 je 4,4-litrový preplňovaný 8-valec TwinPower Turbo s výkonom 441 a s paketom Competiton až 460 kW.

BMW sľubuje vďaka dvojici turbodúchadiel s chladičmi stlačeného vzduchu umiestnenými medzi hlavami valcov ale aj vďaka priamemu vstrekovaniu paliva pod tlakom 350 barov neutíchajúci nárast výkonu a doslova hlad po otáčkach. Maximum krútiaceho momentu je dostupný v extrémne širokom pásme od 1 800 až do 5 600 otáčok za minútu. Premyslený systém chladenia využíva dva prídavné vysokoteplotné chladiče aj dodatočný chladič motorového oleja a samostatný chladič oleja v prevodovke. Potenciál tohto agregátu smeruje cez 8-stupňový automat Steptronic s funkciou Drivelogic, umožňujúci tri módy nastavenia, k pohonu všetkých kolies M xDrive s aktívnym diferenciálom.

Rozšírené blatníky hostia špecifické 20-palcové... Foto: BMW
BMW M8 Competition Coupé - 2019 Rozšírené blatníky hostia špecifické 20-palcové disky kolies. Vzadu nechýba difúzor, spojler a štvorica výfukov. Strecha vyrobená z kompozitných plastov CFRP znižuje ťažisko vozidla.

Ani ten nie bežný. Ponúka režimy 4WD a 4WD Sport. Navyše po vypnutí stabilizácie DSC sa z BMW M8 stáva čistá „zadokolka“, ako stvorená na driftovanie. Jednoducho celá energia hnacej sústavy smeruje k zadnej náprave. A výsledok? Nové BMW M8 Coupé šprintuje na stovku za 3,3 a s paketom Competition za 3,2 sekundy. Kabriolet je v oboch prípadoch len o desatinku pomalší. Maximálka končí pri obligátnych 250 km/h, ale verzie Competition s odblokovaným obmedzovačom končia až pri údaji 305 km/h. Reakcie sú o to promtnejšie, že špeciálne silentbloky zabezpečujú pevnejšie spojenie motora s konštrukciou vozidla.

Kabína je prešpikovaná športovými materiálmi,... Foto: BMW
BMW M8 Competition Coupé -2019 Kabína je prešpikovaná športovými materiálmi, no najdôležitejším prvkom sú tlačidlá M1 a M2 na volante, ktorými môže vodič okamžite voliť dve prednastavené konfigurácie vozidla. Od motora a prevodovky až po podvozok, brzdový systém či akustiku výfukového traktu.

Jeho obrovská sila si vyžiadala špecifické úpravy podvozku, ktorý BMW testovalo na juhofrancúzskom okruhu Miramas. Výsledkom má byť neutrálne správanie na limite, no zároveň komfort, ktorý sa v triede GT očakáva. Zadná náprava obsahuje kované ramená a tuhšie stabilizátory. K zlepšenému ovládaniu prispieva zosilnená predná časť s rozperou medzi tlmičmi a nová, tuhá priečka motorového priestoru. Stabilnejšie spojenie zadnej nápravy a karosérie spevňujú oceľová výstuha v tvare X a priečna hliníková vzpera. Štandardom sú elektronicky ovládané adaptívne tlmiče a elektromechanický posilňovač riadenia. Stabilizačný systém DSC spolupracuje s pohonom M xDrive, čo umožňuje v móde M Dynamic väčší preklz kolies a prejazd zakrutami kontrolovaným šmykom. Absolútnou novinkou je brzdový systém s elektrickým aktívnym prvkom, ktorý pracuje vo dvoch režimoch – v komfortnom a ostrom. Za príplatok sú tu navyše keramické brzdy.

V ponuke BMW M8 nechýba ani kabriolet. Je len o... Foto: BMW
BMW M8 Competition Cabrio - 2019 V ponuke BMW M8 nechýba ani kabriolet. Je len o desatinku sekundy pomalší. Strechu zloží za 15 sekúnd.

Spoznať M8 na ceste nie je problém. Obrovské sacie otvory v maske a nárazníku dopĺňajú rozšírené blatníky, ktoré hostia 20 palcové disky obuté zmiešaným profilom pneumatík 275/35 vpredu a 285/35 vzadu. Z profilu pútajú pozornosť vertikálne mriežky na blatníkoch, kontrastné aerodynamicky optimalizované zrkadlá a vzadu spojler s mohutným difúzorom a so štvoricou matných koncoviek výfukov. Strecha je vyrobená z kompozitných plastov (CFRP) vystužených uhlíkovými vláknami, čo znižuje ťažisko. Kabriolet chráni posádku v zlom počasí viacvrstvovou plátennou strechou, ktorá sa zloží alebo rozloží za 15 sekúnd a to do rýchlosti 50 km/h.

Najdôležitejšou súčasťou interiéru, ktorý je už v základe vybavený športovými sedadlami, špeciálnymi poťahmi, karbónovými dekoráciami a najväčším rozhraním BMW Live Cockpit Professional, je tlačidlo M na stredovej konzole, ktoré poskytuje priamy vstup k nastaveniam motora, odpruženia, riadenia, pohonu všetkých kolies M xDrive a brzdového systému. Dve personalizované konfigurácie je potom možné voliť okamžite vďaka tlačidlám M1 a M2, umiestnených priamo na volante. To zahŕňa aj nastavenie akustiky motora. K dispozícii sú predvolené štandardné módy – Road, Sport a pre Competition aj Track, určený na okruhy. Novinka by sa mala dostať k zákazníkom v priebehu jesene.

Technické údaje

Verzia M8 Coupé M8 Coupé Competition M8 Cabrio M8 Cabrio Competition
Motor 4,4 V8 4,4 V8 4,4 V8 4,4 V8
Počet valcov/ventilov 8/32 8/32 8/32 8/32
Objem motora (ccm) 4 395 4 395 4 395 4 395
Výkon (kW/ot.) 441/6 000 460/6 000 441/6 000 460/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 750/1 800 750/1 800 750/1 800 750/1 800
Prevodovka 8A 8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 3,3 3,2 3,4 3,3
Max. rýchlosť (km/h) 250 305 250 305
Spotreba na 100 km (l) 10,8 10,6 11,3 11,1
BMW M8 Competition Coupé -2019
BMW M8 Competition Coupé -2019
+37BMW M8 Competition Coupé -2019

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 8 #BMW M8
Články podľa značiek