
Tretia generácia menšieho z modelov Bentleya nemá so svojím predchodcom nič spoločné. ä Nový Flying Spur vznikol na hliníkovej platforme MSB, ktorá podopiera už známe kupé Continental GT, ale aj Porsche Panamera. Samozrejme, toto technologické prepojenie len tak ľahko neodhalíte. Flying Spur ostáva totiž v prvom rade čistokrvným Bentleyom. Dizajn je vskutku úchvatný. Ešte nikdy nepôsobil tento sedan tak športovo, a pritom noblesne. Prospel tomu aj rázvor náprav zväčšený o 130 mm, na konečných 3 199. Čierna predná maska s vertikálnymi lamelami, inšpirovaná rovnomenným predchodcom z roku 1957, je širšia než kedykoľvek predtým. Po jej stranách nájdeme matricové LED svetlá lemované chrómom s kryštalickým efektom.
A keďže Bentley oslavuje výročie vzniku, prichádza práve Flying Spur ako prvý s vynoveným maskotom. A nielen to, štylizované B sa po uzamknutí vozidla zasunie do masky, podobne ako soška Spirit of Exstasy v konkurenčnom Ghoste. A pri priblížení sa vysunie spolu s uvítacou svetelnou sekvenciou. Z profilu vyniknú svalnaté blatníky a vzadu svetlá s grafikou písmena B. Už v základe má Flying Spur 21-palcové kolesá a za príplatok až gigantické dvadsaťdvojky – najväčšie, aké kedy Bentley použil. Na výber je 17 základných lakov karosérie, ale divízia úprav Mulliner vám splní prakticky akékoľvek prianie. To platí aj o interiéri, ktorý je kráľovstvom kože a dreva.

Čalúnenie luxusných sedadiel je prešívané diamantovým vzorom, podobne ako na koncepte EXP 10 Speed 6, dokonca aj na dverách. Vyberať možno až z pätnástich farieb Alcantary, čo sa týka aj pokrytia žalúzii príplatkového panoramatického okna. Palubná doska s typickým krídlovým profilom je dekorovaná pravým drevom. Na výber sú dyhy Crown Cut, Dark Fiddelback alebo čierna Piano Black. Voliť však môžete ďalších päť doplnkových materiálov. V interiéri sa stretá moderna s tradíciou. Je sympatické, že Bentley ponechal prístrojovému panelu klasické analógové prístroje a zachoval aj analógové hodinky. Ak máte elektroniky plné zuby, ponúka Flying Spur doslova „digitálny detox“.

Jeho 12,3-palcové dotykové rozhranie infotainmentu Bentley Rotating Display umožňuje obrazovku úplne skryť, čím splynie s dreveným povrchom „palubovky“, alebo zvoliť tretiu stranu otočného systému, kde sa nachádzajú klasický teplomer, kompas a chronometer. Vypnúť môžete aj head-up displej. Posádka bude ťažiť z väčšieho priestoru, najmä tá vzadu, kde sú luxusné sedadlá s výklopnou lakťovou opierkou aj ďalší displej na nastavenie rôznych funkcií. Aj ten sa však vie zasunúť do stredového tunela. Ticho v kabíne môže „narušiť“ aktívny výfuk, meniaci akustiku motora, ale aj príplatková aparatúra Bang & Olufsen (1 500 W) so 16 reproduktormi.

Pre skutočných audiofilov má však Flying Spur v zálohe audio Naim s výkonom neuveriteľných 2 200 W a až 19 meničmi. Dva subwoofery sú zabudované priamo v predných sedadlách. Posádku chránia najnovšie asistenčné systémy, ako autonómne brzdy, adaptívny tempomat s asistentom rýchlosti, Lane Assist aj podpora pri zmene jazdného prúdu. Samozrejmosťou sú svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Ovládanie uľahčuje premiérové riadenie zadných kolies, ktoré nielenže zvyšuje obratnosť tohto viac ako päť metrov dlhého aristokratického sedanu, ale aj ovládateľnosť a bezpečnosť pri vyšších rýchlostiach.

Pod kapotou tróni dnes už extrémne vzácny 12-valec, ktorý montujú v Crewe ručne. A keďže má korene v koncerne VW ide o kompaktnú konštrukciu W12 s presadenými valcami. Z objemu šiestich litrov poskytuje úžasných 467 kW a 900 Nm krútiaceho momentu. S ekonomikou prevádzky sa vyrovnáva systémom deaktivácie šiestich valcov pri nízkom zaťažení. To ale nie je práve to, čo budúcich majiteľov zaujíma. Podstatná je dynamika, ktorou Flying Spur konkuruje superšportom. Na stovku sa tento koráb dostane za 3,8 sekundy, o 0,7 rýchlejšie ako predtým, a s akceleráciou prestane až pri dosiahnutí priam magických 333 km/h. To ho katapultuje na post najrýchlejšieho sedanu planéty.

S trakciou nemá najmenšie problémy. Výkon a krútiaci moment totiž putujú cez 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku permanentne k obom nápravám. Kým však v minulosti bolo delenie hnacej sily dané pevne v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies, teraz systém štvorkolky uprednostňuje zadnú nápravu oveľa viac. Bentley tvrdí, že výsledkom je pocit ľahkosti prednej časti pri prejazde zákrut a výrazná eliminácia nedotáčavosti. Tomu prospieva aj vektorovanie krútiaceho momentu medzi nápravami. V režimoch Comfort a Bentley putuje dopredu maximálne 480 Nm, kým v režime Sport je podiel záberu predných kolies znížený na maximálne 280 Nm.
Efekt lietajúceho koberca zabezpečuje trojkomorové pneumatické odpruženie, ktoré využíva až o 60 % väčšiu zásobu vzduchu, čo umožňuje podstatne rozsiahlejšiu zmenu charakteristiky pruženia od komfortnej až po rýdzo športovú. Tlmiče CDC (Continuous Damping Control) upravujú tlmenie na základe okamžitých podmienok. S náklonmi karosérie v zákrutách bojuje Flying Spur vďaka elektricky ovládaným aktívnym stabilizátorom napájaným 48 V okruhom. Báť sa nemáme ani o deceleráciu. Nový Flying Spur má totiž priam nezničiteľnú brzdovú sústavu s najväčšími oceľovými brzdovými kotúčmi, aké sa kedy objavili v sériovej produkcii. Ich priemer je vpredu až 420 mm!
Novinku z Crewe by si mali zákazníci môcť objednať už na jeseň. Cena má štartovať na 185 000 librách, čo je približne 208 000 eur. O čosi menej zaplatia za chystanú 8-valcovú verziu a tiež za Flying Spur s plug-in hybridným pohonom, ktorý si vystačí so 6-valcom.