
Ford stavil svoju budúcnosť najmä na kartu SUV. Kým osud takého Mondea, niekdajšieho hitu Fordu v Európe, je nejasný, SUV a crossovery pribúdajú v jeho portfóliu rýchlosťou blesku. Máme tu Fiestu Active, EcoSport, Focus Active, novučičkú Kugu, modernizovaný Edge a tiež novú generáciu Explorera, ktorý sa v hybridnej verzii chystá aj do Európy. Lenže to nie je koniec. Na scénu vstupuje nová Puma. Áno, toto meno je vám iste povedomé. V rokoch 1997 až 2002 patrilo kompaktnému kupé na báze vtedajšej Fiesty. Lenže časy sa zmenili, a tak neprekvapí, že po 17 rokoch bude zdobiť novučičký crossover. Jediným spoločným menovateľom je skutočnosť, že základom Pumy je opäť platforma Fiesty, tentoraz s označením B.
To znamená, že v hierarchii vyplní Puma priam virtuálny priestor medzi Fiestou Active a Focusom Active. Otázne je, či nakoniec nenahradí starý EcoSport, ktorý pôvodne vznikal pre menej náročné trhy Južnej Ameriky a do Európy dorazil až v inovovanej podobe ako rýchla záplata na dieru, v ktorej operovali konkurenti typu Renault Captur, Peugeot 2008, Kia Stonic či Hyundai Kona. Puma má však na viac. Nová platforma jej umožňuje použiť nielen najnovšie asistenčné systémy ale aj mild-hybridnú technológiu. To všetko je zabalené do atraktívneho kabáta, ktorý svojím strihom pripomína módne SUV-kupé. V rohoch umiestnené predné svetlá evokujú dokonca Porsche Macan. Maska však nenechá nikoho na pochybách, že ide o Ford.

Mohutný pontón, veľké kolesá, za príplatok až 19-palcové, a masívna zadná časť radia Pumu jasne do triedy crossoverov. Dopriať si môžete luxusnú verziu Titanium s väčším množstvom chrómu, diskami Pearl Gray či so striebornými vložkami v nárazníkoch, alebo športovo orientovanú Pumu ST-Line s čiernymi kolesami, tmavou úpravou masky či väčším strešným spojlerom. Napriek dynamickým líniám však Puma ponúka mimoriadne úžitkové vlastnosti. Má priam zázračný kufor s objemom rekordných 456 litrov. Jeho tajomstvom je takzvaný MegaBox. Je to prídavný 80-litrový priestor pod odnímateľnou podlahou vyrobenou technológiou „včelích plástov“. Uložiť sa dá na úplné dno kufra alebo aj vyklopiť a zafixovať o zadné operadlá.

V takomto prípade sa do hlbokého batožinového priestoru zmestia na výšku dva golfové „bagy“ alebo iné predmety s výškou až 1 115 mm, napríklad izbové rastliny. Vychytávkou MegaBoxu je výpustný otvor, čo znamená ľahké umývanie. Ak je podlaha v hornej polohe, vytvorí spolu so sklopenými zadnými sedadlami takmer vodorovnú ložnú plochu. V takomto prípade sa do Pumy zmestí škatuľa dlhá 1 120, široká 970 a vysoká 430 mm. Nakladanie uľahčuje elektricky ovládané veko s nožným senzorom aj inovatívna mäkká roletka, ktorej kazeta je umiestnená na výklopnom veku, teda nie pri operadlách. Toto riešenie znamená, že po otvorení veka nezavadzia. V interiéri, ktorý vychádza z Fiesty, sú novinkou masážne sedadlá s trojicou aktívnych vankúšov a vymeniteľnými poťahmi, aparatúra B&O (575 W) s 10 reproduktormi, ale najmä virtuálny prístrojový panel.

Displej s technológiou voľných tvarov má uhlopriečku 12,3 palca a je voľne konfigurovateľný. Osempalcové rozhranie Sync 3 zas umožňuje konektivitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, ako aj hlasové ovládanie. Technológia FordPass Connect zmení Pumu na mobilný hot-spot s možnosťou pripojenia až desiatich zariadení. Vďaka ďalším aplikáciám je možné na diaľku ovládať viaceré funkcie vozidla, zistiť jeho polohu či stav a tiež využívať služby Here Technologies s on-line informáciami o premávke a potenciálnych rizikách. S bezpečnosťou súvisí aj bohatý balíček asistenčných systémov Ford Co-Pilot360, kde Puma rozhodne nezaostáva za svojimi väčšími bratmi. Pracuje na základe údajov z 12 ultrazvukových snímačov, troch radarov a dvoch kamier.

Puma tak asistuje pri udržiavaní jazdných prúdov, dodržiavaní rýchlostných limitov na základe dopravného značenia a dát navigácie. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, pomoc pri vyhýbaní sa prekážke, parkovací asistent zvládajúci priečne aj pozdĺžne manévre či automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel. Novinky sú aj pod kapotou, kde má premiéru mild-hybridný pohon 1,0 EcoBoost Hybrid so 48 V elektrickou sústavou. Spája 3-valec 1,0 EcoBoost (92, 114 kW) s reverzibilným alternátorom BISG s výkonom až 11,5 kW. Ten sa stará nielen o rekuperáciu brzdnej energie do malej li-ion batérie, ale aj o pomoc pri akcelerácii.

Pri nízkom zaťažení dokáže poskytnúť až 50 Nm dodatočného krútiaceho momentu a maximálny krútiaci moment zážihového motora zvýšiť o 20 Nm. Vďaka tomu mohol Ford znížiť kompresný pomer 3-valca a zväčšiť turbodúchalo bez toho, aby sa pri akcelerácii dostavil negatívny efekt tzv. turbodiery. BISG sa tiež stará o rýchle reakcie štart-stop systému, ktorý vypína motor, ak rýchlosť klesne pod 15 km/h. Samotný štart trvá len 300 milisekúnd. Spolu s technológiou vypínania jedného valca to znamená priemernú spotrebu 5,4, respektíve 5,46 litra benzínu na 100 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Okrem mild-hybridnej verzie bude k dispozícii aj bežný 3-valec 1,0 EcoBoost (70, 92 kW). Neskôr pribudne dieselová alternatíva v podobe 4-valca 1,5 EcoBlue (88 kW). Okrem 6-stupňových manuálov ponúkne Ford 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku.
Pohon oboch náprav nečakajte. Puma bude vždy predokolkou. Jej podvozok využije predné tlmičové vzpery McPherson a jednoduchšiu zadnú vlečnú nápravu s vlečnými ramenami, ktorá stojí za možnosťou vytvoriť veľký batožinový priestor. V porovnaní s Fiestou má Puma tuhšie zadné odpruženie, väčšie tlmiče rázov, tuhšie silentbloky a optimalizované horné úchyty zavesenia. Puma bude schádzať z montážnych liniek rumunského závodu Craiova, do ktorého modernizácie investoval Ford 1,5 miliardy eur. Predaj má odštartovať koncom roka.