Ford Puma: Zabudnite na kupé. Prichádza dynamický a praktický crossover

Ford využil známe meno Puma pre úplne novú generáciu crossoveru, ktorý sa postaví medzi Fiestu Active a Focus Active. Športový dizajn sprevádza neuveriteľne praktický kufor. Vypláchnete ho aj „vapkou“.

01.07.2019 06:00
debata
Nová Puma má mimoriadne dynamický zjav. Predné... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Nová Puma má mimoriadne dynamický zjav. Predné vysoko umiestnené LED reflektory evokujú Porsche Macan. Typická maska chladiča však dáva jasne najavo príslušnosť k značke.

Ford stavil svoju budúcnosť najmä na kartu SUV. Kým osud takého Mondea, niekdajšieho hitu Fordu v Európe, je nejasný, SUV a crossovery pribúdajú v jeho portfóliu rýchlosťou blesku. Máme tu Fiestu Active, EcoSport, Focus Active, novučičkú Kugu, modernizovaný Edge a tiež novú generáciu Explorera, ktorý sa v hybridnej verzii chystá aj do Európy. Lenže to nie je koniec. Na scénu vstupuje nová Puma. Áno, toto meno je vám iste povedomé. V rokoch 1997 až 2002 patrilo kompaktnému kupé na báze vtedajšej Fiesty. Lenže časy sa zmenili, a tak neprekvapí, že po 17 rokoch bude zdobiť novučičký crossover. Jediným spoločným menovateľom je skutočnosť, že základom Pumy je opäť platforma Fiesty, tentoraz s označením B.

To znamená, že v hierarchii vyplní Puma priam virtuálny priestor medzi Fiestou Active a Focusom Active. Otázne je, či nakoniec nenahradí starý EcoSport, ktorý pôvodne vznikal pre menej náročné trhy Južnej Ameriky a do Európy dorazil až v inovovanej podobe ako rýchla záplata na dieru, v ktorej operovali konkurenti typu Renault Captur, Peugeot 2008, Kia Stonic či Hyundai Kona. Puma má však na viac. Nová platforma jej umožňuje použiť nielen najnovšie asistenčné systémy ale aj mild-hybridnú technológiu. To všetko je zabalené do atraktívneho kabáta, ktorý svojím strihom pripomína módne SUV-kupé. V rohoch umiestnené predné svetlá evokujú dokonca Porsche Macan. Maska však nenechá nikoho na pochybách, že ide o Ford.

Mohutný pontón a nízka kabína evokujú skôr... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Mohutný pontón a nízka kabína evokujú skôr SUV-kupé ako tradičný crossover typu Renault Capture alebo Peugeot 2008.

Mohutný pontón, veľké kolesá, za príplatok až 19-palcové, a masívna zadná časť radia Pumu jasne do triedy crossoverov. Dopriať si môžete luxusnú verziu Titanium s väčším množstvom chrómu, diskami Pearl Gray či so striebornými vložkami v nárazníkoch, alebo športovo orientovanú Pumu ST-Line s čiernymi kolesami, tmavou úpravou masky či väčším strešným spojlerom. Napriek dynamickým líniám však Puma ponúka mimoriadne úžitkové vlastnosti. Má priam zázračný kufor s objemom rekordných 456 litrov. Jeho tajomstvom je takzvaný MegaBox. Je to prídavný 80-litrový priestor pod odnímateľnou podlahou vyrobenou technológiou „včelích plástov“. Uložiť sa dá na úplné dno kufra alebo aj vyklopiť a zafixovať o zadné operadlá.

Puma môže obúvať až 19-palcové disky kolies.... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Puma môže obúvať až 19-palcové disky kolies. Zvlášť efektné sú v prípade športovo orientovanej verzie ST-Line. Vybrať si však môžete aj elegantnú verziu Titanium s množstvom chrómu.

V takomto prípade sa do hlbokého batožinového priestoru zmestia na výšku dva golfové „bagy“ alebo iné predmety s výškou až 1 115 mm, napríklad izbové rastliny. Vychytávkou MegaBoxu je výpustný otvor, čo znamená ľahké umývanie. Ak je podlaha v hornej polohe, vytvorí spolu so sklopenými zadnými sedadlami takmer vodorovnú ložnú plochu. V takomto prípade sa do Pumy zmestí škatuľa dlhá 1 120, široká 970 a vysoká 430 mm. Nakladanie uľahčuje elektricky ovládané veko s nožným senzorom aj inovatívna mäkká roletka, ktorej kazeta je umiestnená na výklopnom veku, teda nie pri operadlách. Toto riešenie znamená, že po otvorení veka nezavadzia. V interiéri, ktorý vychádza z Fiesty, sú novinkou masážne sedadlá s trojicou aktívnych vankúšov a vymeniteľnými poťahmi, aparatúra B&O (575 W) s 10 reproduktormi, ale najmä virtuálny prístrojový panel.

Interiér vychádza z Fiesty, je však vybavený až... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Interiér vychádza z Fiesty, je však vybavený až 12,3-palcovým voľne konfigurovateľným prístrojovým panelom. K novinkám patria aj masážne sedadlá, aparatúra B&O s desiatimi reproduktormi či panoramatická otvárateľná strecha.

Displej s technológiou voľných tvarov má uhlopriečku 12,3 palca a je voľne konfigurovateľný. Osempalcové rozhranie Sync 3 zas umožňuje konektivitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, ako aj hlasové ovládanie. Technológia FordPass Connect zmení Pumu na mobilný hot-spot s možnosťou pripojenia až desiatich zariadení. Vďaka ďalším aplikáciám je možné na diaľku ovládať viaceré funkcie vozidla, zistiť jeho polohu či stav a tiež využívať služby Here Technologies s on-line informáciami o premávke a potenciálnych rizikách. S bezpečnosťou súvisí aj bohatý balíček asistenčných systémov Ford Co-Pilot360, kde Puma rozhodne nezaostáva za svojimi väčšími bratmi. Pracuje na základe údajov z 12 ultrazvukových snímačov, troch radarov a dvoch kamier.

Batožinový priestor s dvojitým dnom má až 456... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Batožinový priestor s dvojitým dnom má až 456 litrov. Pod podlahou sa skrýva hlboký MegaBox s objemom 80 litrov.

Puma tak asistuje pri udržiavaní jazdných prúdov, dodržiavaní rýchlostných limitov na základe dopravného značenia a dát navigácie. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, pomoc pri vyhýbaní sa prekážke, parkovací asistent zvládajúci priečne aj pozdĺžne manévre či automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel. Novinky sú aj pod kapotou, kde má premiéru mild-hybridný pohon 1,0 EcoBoost Hybrid so 48 V elektrickou sústavou. Spája 3-valec 1,0 EcoBoost (92, 114 kW) s reverzibilným alternátorom BISG s výkonom až 11,5 kW. Ten sa stará nielen o rekuperáciu brzdnej energie do malej li-ion batérie, ale aj o pomoc pri akcelerácii.

Novinkou pod kapotou je mild-hybridná sústava... Foto: Ford
Ford Puma - 2019 Novinkou pod kapotou je mild-hybridná sústava 1,0 EcoBoost hybrid s výkonom 92 alebo až 114 kW. O úsporu energie sa stará 11,5 kW reverzibilný alternátor, vypínanie motora pod rýchlosťou 15 km/h či deaktivácia jedného z troch valcov pri nízkom zaťažení.

Pri nízkom zaťažení dokáže poskytnúť až 50 Nm dodatočného krútiaceho momentu a maximálny krútiaci moment zážihového motora zvýšiť o 20 Nm. Vďaka tomu mohol Ford znížiť kompresný pomer 3-valca a zväčšiť turbodúchalo bez toho, aby sa pri akcelerácii dostavil negatívny efekt tzv. turbodiery. BISG sa tiež stará o rýchle reakcie štart-stop systému, ktorý vypína motor, ak rýchlosť klesne pod 15 km/h. Samotný štart trvá len 300 milisekúnd. Spolu s technológiou vypínania jedného valca to znamená priemernú spotrebu 5,4, respektíve 5,46 litra benzínu na 100 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Okrem mild-hybridnej verzie bude k dispozícii aj bežný 3-valec 1,0 EcoBoost (70, 92 kW). Neskôr pribudne dieselová alternatíva v podobe 4-valca 1,5 EcoBlue (88 kW). Okrem 6-stupňových manuálov ponúkne Ford 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku.

Pohon oboch náprav nečakajte. Puma bude vždy predokolkou. Jej podvozok využije predné tlmičové vzpery McPherson a jednoduchšiu zadnú vlečnú nápravu s vlečnými ramenami, ktorá stojí za možnosťou vytvoriť veľký batožinový priestor. V porovnaní s Fiestou má Puma tuhšie zadné odpruženie, väčšie tlmiče rázov, tuhšie silentbloky a optimalizované horné úchyty zavesenia. Puma bude schádzať z montážnych liniek rumunského závodu Craiova, do ktorého modernizácie investoval Ford 1,5 miliardy eur. Predaj má odštartovať koncom roka.
Ford Puma - 2019
Ford Puma - 2019
+22Ford Puma - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Ford Puma
Články podľa značiek