Audi S8: Toto je 570 koní vo 'fraku'

Audi tento rok zaplavuje trh športovými modelmi s prívlastkami S a RS. Väčšinou s naftovými motormi. Vlajková loď S8 je však výnimkou. Má šialených 420 kW. A tie pochádzajú z benzínu. A navyše premiérový prediktívny podvozok.

04.07.2019 12:00
debata
Najvýkonnejšia limuzína z Ingolstadtu má... Foto: Audi
Audi S8 - 2019 Najvýkonnejšia limuzína z Ingolstadtu má pomerne decentné úpravy. O čosi agresívnejšiu masku, matné pozadie svetiel, odlišné nárazníky a matné spätné zrkadlo.

Nová generácia Audi A8 je na svete už takmer dva roky. Stále však chýbala čerešnička na torte – športový derivát S8. Teraz sa to zmení. Ingolstadt prichádza s najvýkonnejšou verziou vlajkovej lode v histórii. A na rozdiel od nedávno predstavených modelov SQ2, SQ5, SQ8, S6 a S7 bude tankovať benzín. Luxusnej limuzíne predsa len tento druh paliva pristane viac. Najmä ak máme tú česť s úplne novým 8-valcom 4,0 TFSI, podporovaným dvojicou turbodúchadiel. Je to poriadna strojovňa. Ponúka úžasných 420 kW a 800 Nm krútiaceho momentu. A pritom je tento hliníkový agregát s oceľovými vložkami valcov príkladne ľahký. Aj úsporný, pretože šetriť palivo mu pomáha mild-hybridná sústava so 48 V elektrickým okruhom a malou li-ion batériou.

Dvakrát preplňovaný 8-valec 4,0 TFSI dáva... Foto: Audi
Audi S8 - 2019 Dvakrát preplňovaný 8-valec 4,0 TFSI dáva úžasných 420 kW výkonu a 800 Nm krútiaceho momentu. Očakáva sa, že nemecký supersedan rozhýbe na stovku za menej ako štyri sekundy.

Motor je teda spojený so štartér generátorom, ktorý umožňuje jeho časté vypínanie, plachtenie, rekuperáciu brzdnej energie aj priamu podporu pri akcelerácii. Podľa Audi šetrí tento systém 0,8 litra paliva na 100 km. Ďalšie kvapky idú na vrub deaktivácie polovice valcov pri nízkom zaťažení. Bohužiaľ, automobilka zatiaľ neprezradila spotrebu a ani to najdôležitejšie – dynamické parametre. Uvádza jedine maximálnu rýchlosť 250 km/h. To ale nijako nereprezentuje schopnosti tohto nemeckého supersedanu, pretože v ďalšej akcelerácii ho zastaví obmedzovač. V každom prípade odhadujeme šprint na stovku pod štyri sekundy. Veď s trakciou pomáha systém pohonu oboch náprav quattro aj štandardne dodávaný športový zadný diferenciál.

Vzadu nechýbajú štyri koncovky výfukov. Inak sú... Foto: Audi
Audi S8 - 2019 Vzadu nechýbajú štyri koncovky výfukov. Inak sú rozdiely minimálne. Nenájdete tu ani módny difúzor.

Podvozok však skrýva ešte jedno tajomstvo. Aktívne adaptívne odpruženie s prediktívnou funkciou. Je to obdoba systému, ktorý predstavil Mercedes-Benz pred pár rokmi v triede S. Zdvih každého kolesa je regulovaný individuálne, a to na základe údajov z čelnej kamery, ktorá doslova skenuje asfalt. Podvozok tak dokáže reagovať na nerovnosti v predstihu. Priniesť to má nielen efekt lietajúceho koberca, ale aj úžasnú stabilitu. Aktívne elementy sa totiž starajú o nakláňanie karosérie do zákruty v uhle maximálne piatich stupňov. Závisí to od zvoleného jazdného režimu. Tú istú technológiu využíva S8 aj na potlačenie pozdĺžnych náklonov pri brzdení a prudkej akcelerácii. Ale aj pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla. Karoséria sa pre jednoduchší prístup po dotyku kľučky zdvihne o 50 mm.

Podvozok je pýchou S8. Ako prvé Audi prináša... Foto: Audi
Audi S8 - 2019 Podvozok je pýchou S8. Ako prvé Audi prináša prediktívne aktívne zavesenie, čo znamená efekt lietajúceho koberca a žiadne náklony karosérie v zákrutách či pri brzdení.

Nechýba ani riadenie všetkých kolies, ktoré robí vlajkovú loď oveľa obratnejšou pri manévroch v nízkych rýchlostiach a stabilnejšou pri tých veľkých. Súhra prediktívneho aktívneho pruženia, aktívneho riadenia, športového diferenciálu a vektorovania krútiaceho momentu dokáže zmeniť tento 5 170 mm dlhý sedan podľa zvoleného jazdného režimu z luxusnej limuzíny na takmer okruhové športové náčinie. O spomalenie sa môžu starať príplatkové keramické brzdy s priemerom 420 mm na prednej a 370 na zadnej náprave. Napriek tomu, že každý z predných strmeňov má až 10 piestikov, sú tieto brzdy v porovnaní s oceľovými ľahšie až o 9,6 kg. Táto bohatá nádielka technológií je zabalená v decentne športom kabáte.

Kabína ťaží zo športových sedadiel a... Foto: Audi
Audi S8 - 2019 Kabína ťaží zo športových sedadiel a karbónových dekorácií s 3D efektom.

Od bežných verzií sa S8 líši len zopár zmenami. Dostalo o čosi agresívnejšiu prednú masku, nové nárazníky, štyri koncovky výfukov a tiež matné pozadie reflektorov či matné spätné zrkadlá. Za príplatok ponúkne Audi až 21-palcové disky kolies, ale aj laserové reflektory a zadné OLED svetlá. Paleta deviatich farieb obsahuje nové exkluzívne odtiene a príplatkový čierny dekoračný paket. V kabíne sa na palubnej doske objavujú špecifické karbónové obklady s 3D efektom. Športové sedadlá s ventiláciou, vyhrievaním a pneumatickými bočnicami sú súčasťou sériovej výbavy. Dopriať si môžete masážnu funkciu či kožené čalúnenie Valcona alebo Unikat.

Luxus zabezpečuje aj inovatívny systém aktívneho potláčania hluku. Ale pozor, nielen toho, ktorý sa šíri od motora a výfukov s aktívnymi klapkami, ale aj hluku od podvozka a aerodynamického šumu. Z vlajkovej lode A8 preberá S8 kompletný balík 38 asistenčných systémov, ktoré sú rozdelené do balíkov City a Tour. Raritou je zvýšenie polohy karosérie v prípade rizika bočného nárazu, čo dáva predpoklad lepšej absorpcie deštrukčnej energie. Grafika infotainmentu s trojicou displejov, z ktorých jeden slúži len klimatizácii, je prispôsobená športovému charakteru S8.

Výstavnú premiéru by malo Audi S8 absolvovať na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Ceny zverejnené neboli. Zaujímavosťou je, že pre čínsky trh ponúkne Audi po prvýkrát S8 aj v predĺženej verzii Long.
Audi S8 - 2019
Audi S8 - 2019
+14Audi S8 - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A8 #Audi S8
Články podľa značiek