Jeden z najväčších svetových dodávateľov pre automobilový priemysel, spoločnosť Continental a špecialista na osvetlenie Osram, založili vlani spoločný podnik. Cieľom je dostať do výroby revolučné LED svetlá. A tie sú vlastne už realitou. Reflektory Smatrix-HD, vystavili partneri na akcii TechShow v Hannoveri. Majú dokázať doteraz nevídanú reguláciu svetelného toku a to za podstatne nižšiu cenu, akú platia zakázníci za najmodernejšie laserové svetlá. Ich tajomstvom sú takzvané diódy Eviyos.
Každý modul obsahuje dvojicu týchto diód, ktoré sú integrované s riadiacou elektronikou priamo do dosky s plošnými spojmi. To umožňuje samostatné ovládanie pixelov. Na jeden čip ich pripadá až 1 024. Každý svetlo má pritom dva moduly, takže počet pixelov sa vyšplhá na 4 096 a keďže vozidlá majú dva reflektory, spolu to znamená 8 192 pixlov! Len na porovnanie, súčasné technológie LED svetiel pracujú s 30 alebo 124 pixelmi. Každý modul osvetľuje kombinovanú šošovku pozostávajúcu z dvoch sklenených šošoviek a jednej plastovej, aby bola vždy zaručená vysoká kvalita svetla na diaľnici, bežných cestách či pri zatáčaní.
Výhodou je, že spojením optických a digitálnych schopností nepotrebujú svetlá žiadne mechanické komponenty, ktoré by napríklad riadili osvetlenie v zákrutách. Tým sa znižuje zložitosť konštrukcie, cena aj inštalačný priestor. Jednoducho, takéto svetlá sú extrémne malé, čo je zas výzva pre dizajnérov. Riadenie jednotlivých pixelov umožňuje robiť so svetlom doslova zázraky. A to na základe údajov, ktoré reflektory dostávajú z infračervenej kamery, ale aj navigácie či z asistenčných systémov. Môžu nás upozorňovať na neosvetlených chodcov, cyklistov, zvieratá a dôležité značky tým, že túto oblasť osvetlia zvlášť výrazne. Naopak, nesvietia tam kde netreba.
To znamená, že vodič vidí len to, čo je pre bezpečnosť dôležité a zároveň neoslňuje protiidúcich vodičov, pretože táto časť svetelného toku je tlmená, alebo úplne vypnutá. Dá sa povedať, že jazda v noci by mohla byť s takýmito svetlami bezpečnejšia ako jazda cez deň, kedy má vodič vo svojom zornom poli aj objekty, ktoré sú skôr rušivé. Continental a Osram doviedli technológiu až tak ďaleko, že zvažuje aj to, aby neoslňovala iných účastníkov premávky napríklad odleskami z okien okolitých budov. A keďže revolučné reflektory dokážu „šetriť“ svetlo v nepotrebných oblastiach, o to väčší svetelný výkon ponúkajú v priestore, ktorý je pre bezpečnosť kľúčový.
A to hovoríme v podstate len o prvej generácii týchto svetiel. Druhá generácia čipov by mala mať totiž až 25 000 pixelov, čo by znamenalo, že zo svetiel sa stanú projektory schopné premietať na cestu množstvo užitočných informácií. Od prechodov pre chodcov až po navigačné údaje. Zvlášť dôležité to bude v budúcnosti pri autonómnych autách, ktoré budú potrebovať komunikovať s okolím. A kedy sa svetlá Smatrix-HD dostanú do sériových áut? Nebudeme musieť čakať dlho. Stane sa tak už budúci rok. A nie je vylúčené, že premiéru by mohli absolvovať v novej generácii VW Golf, teda v najpredávanejšom aute Európy.
Aj to naznačuje, že cena týchto svetiel nebude prehnaná. Má sa pohybovať na akceptovateľnej úrovni, určite nižšej aká je cena laserovej technológie. Potom by sa mali presadiť v ďaleko väčšom počte áut, nielen vyššej ale aj strednej a nižšej strednej triedy.